Közélet

2007.03.13. 09:00

Pár dekával kevesebb?

Nem új fogyókúrás recept van terítéken, hanem az élelmiszerek nettó tömegét vettük górcső alá. Sajnos kiedrült, hogy az annyi esetenként nem is annyi...

SZOLJON

Csütörtökön fogyasztóvédelmi világnap lesz

John F. Kennedy amerikai elnök 1962. március 15-én hirdette ki a négy alapvető fogyasztói jogot összefoglaló történelmi nyilatkozatot. Ennek köszönhetően ismerték el nemzetközi szinten a kormányok, hogy minden állampolgár fogyasztóként alapvető jogokkal rendelkezik. Az évek folyamán nyolcra emelkedett ezeknek a jogoknak a száma, amelyek alapját képezik a Fogyasztóvédelmi Világszervezet, valamint az egyes országok fogyasztóvédelmi egyesületei munkájának. A nyilatkozat kihirdetésére emlékezve tartják március 15-én a Fogyasztóvédelmi Világnapot.

— Rendkívül bosszantó, amikor egy kilós zacskóba csak 90 deka lisztet töltenek — panaszkodott Molnár András, aki cukrász végzettségűként omlós kalácsot készült sütni párjának. — Szokásomhoz híven mindent lemérek, így szembesültem a kis stílű csalással.
Valószínűleg ez a súlykülönbözet lehet az egyik oka annak, hogy a kilós lisztből készült tészta néha túl lágy lesz. Vagy a tejsodó túl sűrű, mert a literes zacskóban fél vagy egy decivel kevesebb van. Ezekkel a problémákkal a háziasszonyok gyakran találkozhatnak. A legokosabb lépés, ha nem hisznek a csomagoláson feltüntetett mennyiségnek és mindent külön lemérnek. Akkor majd rádöbbenek, hogy az egy kilogramm többnyire kilencven dekagramm. Ez a súlyhiány nem ismeretlen a fogyasztóvédők előtt, akik rendszeresen ellenőrzik az üzletekben az előre csomagolt termékek tömegét.
— Bár ilyen jellegű panaszt nem sokat kaptunk, ettől függetlenül végzünk mennyiségi vizsgálatokat — tudtuk meg dr. Boieru Ildikótól. A fogyasztóvédelmi felügyelőség megyei vezetője hozzátette, az üzletekben inkább a frissen kimért áruk mérésekor csalnak. Olykor csak néhány grammról van szó, de akkor sem szabályos: régi trükk, hogy a csomagolóanyagot belemérik az áru nettó tömegébe. — Ez így helytelen. A mérlegen külön le kell mérni a papírt, majd úgy ráhelyezni a szalámit. Ezt sok helyen elfelejtik.
A vásárlók gyakran nem veszik észre, hogy az előre csomagolt, vákumfóliás termékeket az üzletben újramérik. Ezzel újabb forintokkal károsítják meg a vevőket, mert a fólia súlyát is megfizettetik az árában. Mindenkinek joga van ahhoz, hogy a vásárolt élelmiszer súlyát ellenőrizze: ehhez a feltételeket minden üzletnek biztosítania kell.
Bár nem számít reprezentatív felmérésnek, egy-két találomra kiválasztott termék súlyát digitális mérlegen mi magunk is ellenőriztünk.

A fogyasztókért és egy oklevélért versengenek

Díjazzák az udvarias kiszolgálást, a szavatossági idők betartását a fogyasztóvédők. Megyei egyesületük ugyanis pályázatot írt ki, amelyben valamennyi megyei üzlet, áruház részt vehet.

— Kizárjuk a versenyből azt a boltot, ahol a vásárlók könyvében jogos fogyasztói panaszt találnak vagy valamilyen felügyeleti szervtől elmarasztalást kaptak — tudtuk meg Lévay Józsefnétől. A megyei fogyasztóvédelmi egyesület elnöke elmondta, a kulturált kereskedelmi munkáért oklevél korábban már létezett. — Ezt az elismerést szeretnénk feleleveníteni. Ma talán még nagyobb jelentősége van annak, ha egy üzlet a szakma és a fogyasztók szerint is jogosult a dícséretre.

A pályázók március 31-ig jelentkezhetnek a fogyasztóvédelmi egyesületnél. Az értékelésben szakmai zsűri vesz részt. A 35 mérésből öt esetben talátunk hiányosságokat, egy-két termék esetében pedig 2-3 százalékos többletet könyvelhettünk el. Tapasztalataink szerint a neves márkák köréből kerültek ki azok, amelyek súlya kevesebb volt a megjelöltnél. Így többek között 1 kiló finomított konyhasó csak 900 gramm volt, egy magyar (neves) tejcsokoládé pedig 100 gramm helyett dupla csomagolás mellett is csak 97 grammot nyomott. A csemegének számító 80 grammos kesudió pedig szintén zacskóval együtt volt 76 gramm. A hálóban forgalmazott fél kilósnak feltüntetett fokhagyma is éppen hogy elérte a 400-450 grammot. A magyar közismert ételízesítőn 1000 grammot tüntettek fel a gyártók, pedig súlya a mi mérlegünkön a színes csomagolással együtt is csak alulról érte el a 950 grammot. A fogyasztóvédelmi egyesület szakértője szerint azonban egyetlen darab, csomag, doboz nem bizonyíték a vevők becsapására. A gyártó védekezhetne azzal, hogy szerencsétlen véletlen volt.
A hivatalos élelmiszervizsgálati módszergyűjtemény vagyis a Magyar Élelmiszerkönyv szerint ugyanis valamilyen mértékű eltérés minden terméknél lehetséges. Ráadásul azt is meghatározza, hogy a mennyiségnek átlagosan kell meglennie.
Az üzleteken kívül éttermekben, büfékben is előfordul, hogy nem a kért mennyiséget kapjuk. A megyei fogyasztóvédő ellenőrök próbavásárlásaik során tapasztalták már, hogy a vendéglátóegységek nem minden esetben rendelkeztek az italok méréséhez szükséges mércével. Vagy azt nem helyesen használták. Lévay Józsefné, a Fogyasztóvédelmi Egyesület megyei elnöke tavaly idegenforgalmi ellenőrzésük kapcsán elmondta, néhány kivétellel a vendéglátóhelyek megbuktak ezen a vizsgálaton. A legtöbb félreértés a sörgyárak által kiadott reklámpoharak miatt adódik: azok ugyanis nem hitelesek.  
— Vendégként kértünk egy korsó vagy egy pohár sört, majd a szabványnak megfelelő mércébe öntöttük a pohár tartalmát — mondta a civil fogyasztóvédő. Hiába tűnik úgy, hogy a feltüntetett vonalig öntötték az italt. Többnyire a három deci nem három deci, hanem lényegesen kevesebb. —  A sörmennyiségek eltérése 15 és 180 milliliter között volt.
A múlt héten mi is beszámoltunk arról, hogy az országgyűlésben fogyasztóvédelmi kérdésekkel foglalkoztak. A fogyasztókat megkárosítók ellen egy 22 tagú eseti bizottságot alakítanak. A testület létrehozását elsősorban a közelmúltban a szokásosnál nagyobb méreteket öltő élelmiszerbotrányok motiválták.

Kétszáz gramm helyett 180 a polcokon

A hazai statisztikai adatok tanúsága szerint a háztartások kiadásainak legnagyobb részét az élelmiszerek vásárlására fordított összegek teszik ki. Csakhogy az erre költött forintok nagysága sem ösztönöz bennünket arra, hogy kellő figyelemmel vásároljunk. A gyártók ugyanis sokszor nem más összetételben, vagy az eddigitől eltérő csomagolásban hozzák forgalomba termékeiket, hanem azok tömegén, térfogatán változtatnak. Na nem sokat, csak éppen annyit, hogy a megszokásból vásárló fogyasztónak talán fel se tűnjön. Például az üzletek polcairól fokozatosan kikoptak a 200 ml-es vagy 200 g-os poharas tejtermékek, és helyette megjelentek a 180 g-os, 175 g-os, és újabban már 165 g-os áruk is.

 

— Kizárjuk a versenyből azt a boltot, ahol a vásárlók könyvében jogos fogyasztói panaszt találnak vagy valamilyen felügyeleti szervtől elmarasztalást kaptak — tudtuk meg Lévay Józsefnétől. A megyei fogyasztóvédelmi egyesület elnöke elmondta, a kulturált kereskedelmi munkáért oklevél korábban már létezett. — Ezt az elismerést szeretnénk feleleveníteni. Ma talán még nagyobb jelentősége van annak, ha egy üzlet a szakma és a fogyasztók szerint is jogosult a dícséretre.

A pályázók március 31-ig jelentkezhetnek a fogyasztóvédelmi egyesületnél. Az értékelésben szakmai zsűri vesz részt. Kétszáz gramm helyett 180 a polcokon A hazai statisztikai adatok tanúsága szerint a háztartások kiadásainak legnagyobb részét az élelmiszerek vásárlására fordított összegek teszik ki. Csakhogy az erre költött forintok nagysága sem ösztönöz bennünket arra, hogy kellő figyelemmel vásároljunk. A gyártók ugyanis sokszor nem más összetételben, vagy az eddigitől eltérő csomagolásban hozzák forgalomba termékeiket, hanem azok tömegén, térfogatán változtatnak. Na nem sokat, csak éppen annyit, hogy a megszokásból vásárló fogyasztónak talán fel se tűnjön. Például az üzletek polcairól fokozatosan kikoptak a 200 ml-es vagy 200 g-os poharas tejtermékek, és helyette megjelentek a 180 g-os, 175 g-os, és újabban már 165 g-os áruk is. -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!