Közélet

2007.04.22. 19:29

Megkérik a jogosítvány árát

Nyerészkedés vagy emberi ügyetlenség? Mindkét tényező aktívan közrejátszik abban, hogy ennyire sokba kerül egy B kategóriás jogosítvány megszerzése.

SZOLJON

— Tavaly kezdtem el Kresz tanfolyamra járni — mondja Marcsi, aki Jászapátin igyekszik a jogosítványt megszerzni. — Jövő héten már hatodjára próbálkozom — meséli. Januárban újra bejelentkeztem vizsgázni és akkor tudtam meg, hogy eltörölték azt, hogy öt vizsga után alkalmassági vizsgálatra kell menni.

Indokolt esetben lehet szóban is vizsgázni

Különleges esetekben lehetőség van arra, például külföldi állampolgárok esetén, vagy olyanoknál akiknek egyéni nehézségei vannak, hogy külön kérelemre számítógép helyett tesztlapon lehet vizsgázni. Olyan is előfordulhat, hogy szóban történik a vizsgáztatás, a kérdéseket hangosan felolvassák a válaszlehetőségekkel együtt és a „tanulóvezetőnek” csak rá kell vágnia a helyes megoldást.

Ennek nagyon örültem, most már csak az a kérdés, hogy a pénztárcám meddig bírja ki az állandó pótvizsgázást. Amikor legutóbb vizsgázni mentem egy fiú mesélte, hogy ő már tizennegyedik alkalommal próbálkozik és kérte, hogy írásban vagy szóban vizsgázhasson. Erre azonban csak kivételes esetekben van lehetőség. Azért bízok benne, hogy nálam megszakad a rossz sorozat és átmegyek a vizsgán — tette hozzá mosolyogva a lány.

Rengeteg történet kering a köztudatban arról, hogy egyeseknek sokszori próbálkozásra sem sikerül átcsúsznia a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsgákon. Persze az emberi ügyetlenség orvosolható, hiszen biciklizni is meg lehet tanulni sok-sok gyakorlással. Ez autó esetén a magas benzinár miatt azonban költséges mulatság lenne.

— Az alapszemlélettel van a baj, mert sokan nem szívesen járnak be elméleti képzésre, inkább pénzért vesznek jogosítványt — ecseteli a helyzetet Kovács János az ATI Kft. szolnoki ügyvezető igazgatója. — Pedig már könnyebb a B kategóriás jogosítvány megszerzése, mivel a követeményrendszer jelentősen változott az elmúlt években. A jogszabály már lehetővé teszi, hogy általános iskolai végzettség nélkül is lehet vezetői tanfolyamra jelentkezni, csupán az írni-olvasni tudás az egyetlen feltétel. A számítógépes vizsgáztatás bevezetése óta pedig látványosan javultak az eredmények. A szezonalitás jellemző az autós oktatásra. Ahogy jön a jó idő, egyre többen vágnak bele ebbe a több hónapos „vállalkozásba”. A tavaszi időszaktól kezdődően figyelhető meg felfutás, decembertől március végéig a pangás időszaka van.

— Egy komplett képzés 100-120 ezer forintot kóstál — kezdte el a kiadások összegzését Kovács János. — Az elméleti képzés, amelyben benne vann a Kresz, a vezetéselméleti és műszaki ismeretek megszerzése 20-30 ezer forintra rúg. A gyakorlati vezetésnél külön díjtételeket alkalmaznak az autós iskolák. Általában az óradíj 2500-3000 forint között mozog. Itt a 30 óra vezetés a kötelező. Jellemző, hogy sikeretelen vizsga után sokan nem vezetnek pluszban, ezzel is óvják pénztárcájukat. A szegényebbek meggondolják, hogy mikor mennek újból vizsgázni, túl sokat hagynak ki, hogy ezidő alatt összeszedjék a hiányzó pénzt. De így nem lesz meg a folytonosság a fejlődésükben, kiesnek a ritmusból — összegzett a szakember. Összességében az országos statisztika szerint a gyakorlati és az elméleti képzésekkor tett vizsgák eredményessége romlott. Megyénkben azonban az országos átlagnál jobban teljesítenek a tanulóvezetők, amely azt mutatja, hogy nem az emberi ügyetlenség a domináló elem a megnövekedett költségek esetében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!