Hírek

2007.05.05. 10:09

Nem zárul az M0-ás gyűrű

Veszélybe kerülhet az elhúzódó kisajátítási eljárások miatt az M0-ás keleti szakaszának novemberi befejezési határideje. A kisajátítás azokat a tulajdonosokat érinti, akiknek a telke a nyomvonalon található, s nem fogadták el a földjeikért felkínált összegeket.

Europress-összeállítás

Márciusban még 284 olyan terület volt az M0-ás keleti szakaszán, amelynek ügyét nem sikerült adás-vételi szerződéssel megoldani. Az elmúlt két hónapban mindössze négy kisajátítási eljárást sikerült lezárni ezek közül – mondta el érdeklődésünkre Béni Gyöngyi, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője. Százötven ügyben még a határozatra várnak, a fennmaradó százharminc terület ügyét pedig még nem sikerült rendezni.

Az egyezkedést jelentősen megnehezíti, hogy sok az osztatlan közös tulajdon az érintett telkek közül. Van például olyan telek is, amelynek kilencvenhét tulajdonosa van, ráadásul egy részük ismeretlen helyen tartózkodik. Ha mindenkit megtalálnának, akkor is minimum fél évig tartana a kisajátítási eljárás.

Így pedig igencsak kérdéses, hogy sikerülhet-e rendezni a százharminc kisajátítási ügyet május végére, június elejére. Ha nem, akkor borulhatnak az eredeti tervek, s a szerződésekben módosítani kell a kivitelezés novemberi határidejét. Ahhoz, hogy ezt tartani lehessen minden kisajátítási ügynek rendeződnie kellene, s az építkezés készültségi fokának el kell érnie a negyven százalékot. Béni Gyöngyi elmondta: mindent megtesznek azért, hogy a földterületek meglegyenek, de nem optimisták a területszerzéseket illetően. A jogviták miatt alig van olyan rész, ahol a munkások nyugodtan dolgozhatnak, pedig az időjárás is kedvező, s haladhatnának. A problémás részek elsősorban a főváros XV., XVI., XVII. kerületeit jelentik.

Jó hír ugyanakkor, hogy a nyolcvanmilliárd forintos uniós pénz nem kerül veszélybe. Ugyanis a tervekbe belekerült az M31-es, Gödöllőt és az M3-ast összekötő szakasza. Igaz, hogy ezzel az M0-ás befejezésének végső határideje 2010-re tolódott ki. Évek óta nehezíti a gyűrű összezárását, hogy a 10-es utat a 11-essel összekötő szakasz már a tervezési szakaszban több problémába ütközött. Nagyon nagy az ellenállás több civil szervezet részéről, s nehezen egyeznek meg az érintett helyi önkormányzatok is. Így hét nyomvonalterv készült, amiből végül is négy került a környezetvédelmi szakhatósághoz. A szakmai testület várhatóan május végén dönt a nyomvonalról, amelyet a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak kell véglegesítenie.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!