Hírek

2007.05.27. 11:12

Korunk médiahőse: Till Attila

Médiaművészként végzett, de pályatévesztett művésznek tartja magát. Till Attila mindig a nívó és a blődli között ingázott: komoly kulturális műsorokat készített és főműsoridős show-műsorokat vezetett. Újabban nagyjátékfilmen töri a fejét, korábban öntortadobáló gépet szerkesztett, és kedvenc tartózkodási helye változatlanul a patika.

Csontos Tibor

[caption id="" align="alignleft" width="180"] Nem szürkült el, talán mert a TV-2-nél soha senki nem mondta meg, hogy viselkedjen, vagy öltözködjön
[/caption]– Állítólag filmet forgat. Hol tart?

– Nagyjátékfilmre készülünk, de nem kívánok többet elárulni róla, mert még nem dőlt el, hogy elkezdhetjük-e a munkálatokat. Túlságosan nagy vállalkozás egy film, rengeteg a buktatója, felzabálja az ember idegeit a költségvetés összeállítása. Ha minden a tervek szerint halad, egy hónap múlva szeretnék színre lépni a sajtóban. A filmmel kapcsolatos tennivalók most teljesen kitöltik a napjaimat, ha lesz pénz, forgatunk, ha nem áll össze a teljes költségvetés, csúszik a film. Kellemetlen lenne, ha most olyasmit harangoznék be, ami esetleg elmarad.

– Azt gondolná a kívülálló, hogy Till Attila az a médiaszemélyiség, akinek a neve szinte vonzza a szponzorokat, még ha játékfilm rendezésére is készül.

– A szponzorszerzés egyre nehezebb a mai Magyarországon, ráadásul sok minden múlik a személyes kapcsolatokon. Azt azért tudomásul kell venni, hogy én még nem rendeztem filmet, bármilyen szépen is vázolom a terveimet a szponzoroknak, a mozi műfajában még nem bizonyítottam. Egy dolog a tévé, másik a mozi. Igaz, közel áll hozzám a film, annak idején filmrendezői szakra jelentkeztem, de végül is képzőművészeti főiskolát végeztem. A filmművészetben sok rendező kezdett képzőművészként, mint Huszárik Zoltán, Fábri Zoltán, Andrzej Wajda, s máig fest például David Lynch. Engem is foglalkoztatott, hogy van némi átjárás a film és a képzőművészet között, csak akkor még kicsinek éreztem magam a filmhez. Három-négy éve jött bennem újra elő, hogy érdekel a történetmesélés, a dramaturgia, a színészek mozgatása. Furcsa hobbinak ígérkezik a filmezés ha valóban összejön, hiszen elsősorban mégiscsak műsorvezető vagyok és az is maradok.

– Médiaművész-diplomát szerzett. Annak is tartja magát, vagy úgy érzi, az volt a művészet, ahogyan bekerült a médiába?

– A kettőnek semmi köze egymáshoz. A médiaművész a modern technikai eszközöket, a videót, a számítógépet használja képzőművészeti médiumként. Márpedig ez nem mosható össze a televíziózással. Az inter-média tanszéken kaptam médiaművész-diplomát, szerepeltem néhány kiállításon, de profi képzőművészként megszűntem létezni. Úgy tartom, pályatévesztett művész vagyok, bár ez sem igaz, hiszen előbb kezdtem televíziózni, mint ahogyan a főiskolára kerültem.

Till Attila

Született: 1971. december 3-án Budapesten

Családi állapot: nős, két gyermek apja

Tanulmányok: Magyar Képzőművészeti Főiskola (2001)

Televízió: Múzsa, Menjünk!, 72 óra, Sziget Híradó, Jó reggelt, Magyarország, Mixer, Propagandista, Big Brother, Megasztár, Megatánc, Sztárok a jégen

Elismerések: az Év riportere (1999), Pulitzer-díj (2003), Kamera Hungária (1999 és 2004)

– Till Attilát a kereskedelmi televíziózás tette Till Attilává?

– A kereskedelmi televíziózás csak híressé teszi az embert. 1994 óta televíziózom, mindig szabadabb és extrémebb voltam a különböző kulturális műsorokban, amelyeket a barátaimmal készítettünk. Ezt a TV2-n is nyomon lehetett követni, hogyan voltam jelen az éjfélkor sugárzott Propaganda című műsorban vagy a Big Brotherben, később a Megasztárban. Ez a két személy tökéletesen ugyanaz volt. Ilyen vagyok, így beszélek, így jár az agyam, csupán annyi a különbség, hogy a Propaganda szabálytalan műsor volt. Amit ugyanis mi csináltunk, azt mindig a szabálytalanság, a játékosság jellemezte. A főműsoridős nagy show-műsorok pedig előre kiszámított hatások alapján készültek, ezeknek a gépezeteiben csupán kis fogaskerék voltam.

– Jó néhány kereskedelmi televíziós kollégája beleszürkült a mezőnybe, majdhogynem tucatáruvá vált. Ellentétben önnel. Hogyan csinálta?

– Talán az számított, hogy nekem soha senki nem mondta meg a TV2-ben, hogyan viselkedjek, miként öltözzek. Nem annyira mumusszerű világ a kereskedelmi televíziózás, ahogyan sokan elképzelik. Kapitalista világunkban ennél jóval szigorúbb cégek vannak. A TV2-nél élünk, mint hal a vízben. Más kérdés, hogy sokszor egyformák a műsorvezetők, de erről ők tehetnek. Nem vagyok abban biztos, hogy fantasztikus személyiségeket a televízió nyomorít meg.

– Az utóbbi időben a közszolgálati televízió több kereskedelmi csatornás arcot igazolt át. Önt nem próbálták becserkészni?

– Egyszer társaságban kérdezték tőlem magas beosztású köztévés vezetők, lenne-e kedvem átmenni hozzájuk. Nemmel válaszoltam, hiszen mindenképpen a TV2-höz kötődöm.

– Mindig álmodozik, még a blődliben is látványos dolgokon töri a fejét. Évekkel ezelőtt kitalálta az öntortadobáló szerkezetet.

– Egy filmfesztivált nyitottam meg vele, meglehetősen sokkoló volt, amikor betoltam magam előtt, és működésbe lépett. Nagy nyilvánosság előtt az első Szulák-show-ban mutattam meg először. Valahol biztosan megvan, mert mindig mindent megőrzök, talán a pincénkben várja, hogy ismét használjam.

A köztévé továbbra sem vállalkozik sztárcsinálásra, inkább a kereskedelmi csatornáktól csal el ott felépített, kipróbált és népszerűvé vált arcokat. Pálffy István átigazolásával kezdte, újabban M. Kiss Csabát és Gundel Takács Gábort, majd Zelinkai Ildikót csábították el.

Az RTL Klub szívósan ragaszkodik a csatorna arcaihoz, amilyen például Vágó István is, akire az MTV többször kivetette a hálóját. Szellő István és Erős Antónia biztos pont náluk, nélkülük már elképzelhetetlen a híradójuk. Az RTL Klub sztárcsinálásának helyszíne főleg a reggeli műsor, amely a színész Stohl Andrást is „naggyá” tette. Stohl náluk ugyanaz, mint a TV2-nél Till Attila, mindig rábízzák a nagy, főműsoridős megashow-kat.

Az ATV első számú sztárja Friderikusz Sándor mellett a hírigazgató és műsorvezető Kálmán Olga, de két műsorral is nyomul az MTV-ből kirúgott Hajdú Péter, valamint Albert Györgyi. A Viasatnál és a Filmmúzeumnál még nincsenek erőteljes képernyős személyiségek, elképzelhető, hogy a számukra kötelezően előírt élő híradóban „megcsinálnak” néhány arcot.

Családi állapot: nős, két gyermek apja

Tanulmányok: Magyar Képzőművészeti Főiskola (2001)

Televízió: Múzsa, Menjünk!, 72 óra, Sziget Híradó, Jó reggelt, Magyarország, Mixer, Propagandista, Big Brother, Megasztár, Megatánc, Sztárok a jégen

Elismerések: az Év riportere (1999), Pulitzer-díj (2003), Kamera Hungária (1999 és 2004) A köztévé továbbra sem vállalkozik sztárcsinálásra, inkább a kereskedelmi csatornáktól csal el ott felépített, kipróbált és népszerűvé vált arcokat. Pálffy István átigazolásával kezdte, újabban M. Kiss Csabát és Gundel Takács Gábort, majd Zelinkai Ildikót csábították el.

Az RTL Klub szívósan ragaszkodik a csatorna arcaihoz, amilyen például Vágó István is, akire az MTV többször kivetette a hálóját. Szellő István és Erős Antónia biztos pont náluk, nélkülük már elképzelhetetlen a híradójuk. Az RTL Klub sztárcsinálásának helyszíne főleg a reggeli műsor, amely a színész Stohl Andrást is „naggyá” tette. Stohl náluk ugyanaz, mint a TV2-nél Till Attila, mindig rábízzák a nagy, főműsoridős megashow-kat.

Az ATV első számú sztárja Friderikusz Sándor mellett a hírigazgató és műsorvezető Kálmán Olga, de két műsorral is nyomul az MTV-ből kirúgott Hajdú Péter, valamint Albert Györgyi. A Viasatnál és a Filmmúzeumnál még nincsenek erőteljes képernyős személyiségek, elképzelhető, hogy a számukra kötelezően előírt élő híradóban „megcsinálnak” néhány arcot. Nem szürkült el, talán mert a TV-2-nél soha senki nem mondta meg, hogy viselkedjen, vagy öltözködjön -->

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!