Egyelőre nem épül az M4! Talán ősztől?

2015. július 30. 13:42 Szoljon.hu

M4 | Egymásnak ellentmondó hírek láttak napvilágot a közelmúltban az M4-es autópálya (autóút, gyorsforgalmi út) egyes szakaszainak építése, leállítása, újratervezése kapcsán.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Orbán Viktor ez év júniusi szolnoki látogatásán kijelentette: „A kormányzati ciklus végéig négysávos autóút köti össze a fővárost és Szolnokot!” Utánajártunk, hátráltathaja-e bármi is e kormányfői bejelentést?

Mint arról lapunk is beszámolt, a régi négyes út négysávosításával, illetve részben új nyomvonallal érhető el az a több évtizedes terv, hogy Szolnokot összekössék Budapesttel (a Liszt Ferenc Repülőtérrel) és az M0-áson keresztül a magyarországi autópálya rendszerrel – többek között ezt jelentette be közelmúltbeli szolnoki látogatása során Orbán Viktor. A Magyar Nemzet a közelmúltban, kormányzati forrásokra hivatkozva arról írt, hogy „A márciusban viharos gyorsasággal leállított M4-es autópálya-építés kapcsán jelenleg a félbehagyott építkezés lezárása, a felvonuló munkagépek által tönkretett közutak rendbetétele folyik, míg az út át- és megtervezése még el sem kezdődött. Mindez abba az irányba mutat, hogy az új tervek utáni közbeszerzés időigénye miatt idén már nem folytatódik az építkezés, illetve a 4-es főút autóúttá alakításának munkálatai is arrébb vannak még. A kivitelezésről szóló közbeszerzést csak a tervdokumentáció elkészülte után lehet majd kiírni, de még ez az újratervezési munka sem indult el”.


A lap annak is utána járt, hogy a közbeszerzési procedúra általában időigényes, de mivel az M4-es autóúttá fejlesztésében nem használnak fel uniós forrást, ezért a kiírás lefolytatásának sem kell megfelelnie mindenben a közösségi eljárásrendnek, ami azt jelenti, hogy a kivitelező kiválasztásához a szokottnál rövidebb idő is elegendő lehet. Az mindenesetre elég valószínű, hogy az építkezés kapcsán idén már nem fog sok minden történni. Elméletileg nincs akadálya annak, hogy a kormányfő által megjelölt 2019-es időpontig elkészüljön Szolnok és Budapest között a gyorsforgalmi út a 4-es számú főút nyomvonalán. A kétszer két sávos útpár már megvan a főváros központja és az M0-s körgyűrű között, és a Szolnokot elkerülő Abony-Fegyvernek közötti, márciusban leállított, autópályának indult szakasz is harminc százalékban elkészült. Utóbbival összefüggésben a 110 milliárdos projektből (M4 Abony-Fegyvernek) eddig az állam 42 milliárd forintot fizetett ki, ami azt is jelentheti, hogy az efölötti előlegeket már visszakérhette az állam.


A Magyar Nemzet írása után a Világgazdaság is e témát járta körül. A vg.hu szerint „az eddigiek alapján hosszú és nehéz tárgyalásokra kell felkészülniük a leállított M4-es beruházásban résztvevőknek, így egyelőre nehéz megjósolni, hogy mikor kerülhet a kivitelezőktől ismét az állam kezébe a földterület. Ez pedig előfeltétele a folytatásnak.”
A kormányzat ugyanakkor kitart amellett, hogy két éven belül be kell fejezni azt a szakaszt, amely építésének leállításáról mintegy három hónapja döntött a kormány, és a kivitelezőkkel való tételes elszámolásról is, de ez ügyben – a vg.hu szerint – az elmúlt hónapokban érdemi, látható lépések nem történtek. Nehezíti ugyanis a tárgyalásokat, hogy precedens nélküli a szerződés felbontása, ilyen léptékű beruházás még nem állt le – legfeljebb a kivitelező csődje esetén –, ráadásul elképesztően bonyolult, összetett problémakörről van szó, és bár az egyeztetések folynak – információink szerint ezek nem ellenségesek –, de nehezen haladnak. Az előzmények nélküli helyzetben ugyanis gyakorlatilag minden egyes munkafolyamatot meg kell vizsgálni, értelmezni kell, így például azt is, hogy az egyes esetekben – például a földműveknél – mit jelent az állagmegóvás, ami egyelőre a kivitelező feladata, hisz a vállalkozó a megépült műtárgyakat nem hagyhatja ott, és a területet egyik nyertes sem adta még át az államnak. Függetlenül az előzményektől ebben az esetben is úgy kellene eljárnia a kivitelezőnek, mint ha egy kész beruházást adna át az államnak, vagyis például az építkezésekhez használt ráhordó utakat is rendbe kellene tennie. Elméletileg ezt követően kezdődhetnének meg a tárgyalások a pénzekről.

Ráadásul a kormány nem egyszerre, hanem egymást követően lépett: előbb a szünetetetéséről, majd egy másik levélben a felfüggesztéséről tájékoztatta a kivitelezőket. Kérdés, hogy a korábban, illetve a közben elvégzett munkákat hogyan számolják el, vagy a sztráda, illetve a hidak részét képező legyártatott elemeket megvásárolja-e az állam vagy sem? A kérdésre azért sincs válasz, mert korábban a részleteket – talán épp az előzmények hiánya miatt – nem szabályozták. A munkák különböző készültségűek: van olyan cég, amely csak 40 százalékon áll, mások viszont ennél jóval előrébb, tekintettel arra, hogy a teljes beruházást 2016-ban kellett volna átadni. A hidak építése például viszonylag előrehaladott, míg egy másik cég időt nyert, mert a régészeti munkák miatt több hónapos csúszással tudta átvenni a területet, illetve kezdhetett munkához. A kivitelezők pedig abban a hiszemben, hogy végigviszik a munkát, megrendelték az alapanyagokat, például az aszfaltot. Az egyik cég például attól az alvállalkozótól szerzi ezt be, amely e célra épített a közelben egy aszfaltkeverő telepet. Ehhez képest apróságnak tűnik, de a helyzet összetettségét jól jelzi, hogy egy másik társaság pedig – a területen dolgozóknak – ezer mobiltelefonra kötött szerződést két éves hűségidőre az egyik távközlési céggel. A megrendelt anyagok jó részét ki kell fizetni, a beszállítói, illetve alvállalkozói szerződések egy része „fájdalomdíjjal” felbontható, de a többség nem ilyen – fogalmaztak lapunknak. Egyelőre azt sem lehet tudni, hogy a kivitelezőnek milyen minimális infrastruktúrát kell otthagynia a beruházás továbbélése céljából.


Az elszámolásnak nagy a tétje, hisz az állam már több mint 60 milliárd forintot kifizetett a 110 milliárdos beruházási összegből, az elvégzett munka pedig 40 milliárd forint értékű. A kormány szerint 22 milliárd forintnyi előleg visszajár – mondta korábban Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki hozzátette: minden alvállalkozót, kisvállalkozót, aki elvégezte az eddigi munkát, kifizették. Lázár úgy fogalmazott, hogy a 40 milliárd forintnyi munka is áttekintésre érdemes, tételesen meg kell nézni, milyen teljesítés történt. Ez az tehát, ami nehezen halad, hiszen a vg.hu informátorai szerint „egyelőre több a kérdés, mint a válasz”. A jelenről és a jövőről a hivatalos csatornákon csak annyit lehet tudni, amit Lázár néhány hete mondott: „Az első dolog, hogy az eddig létrehozott, megépített beruházásszakasz állagmegóvásra és megvédésre kerüljön”. (Ezek szerint e téren nem sok minden történt az elmúlt hónapokban). „A második dolog egy újabb közbeszerzés kiírása a beruházás befejezésre. A beruházásról azt tudjuk, hogy az M4-es nyomvonala mellett a korábban elkészült Budapest-Szolnok összekötő négysávos autóút lesz a nyomvonal, amelyre fehasználjuk az elkészült hídelemeket, és a kivitelezők által megvalósított beruházási szakaszokat is át fogja venni a kormányzat” – fejtette ki Lázár János, aki hozzátette: a kormány célja, hogy a Budapest-Szolnok közötti útépítést felgyorsítsa, ezért a Budapest-Abony közötti szakasz megépítésének el kell kezdődnie 2016-2017-ben, és két éven belül be kell fejezni azt a szakaszt, amelynek a leállításáról döntöttek.

A korlátozások döntő részét ősztől feloldják


Az M4-es „labirintusban” való eligazodás érdekében lapunk a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-hez fordult a kérdéseivel. A NIF Zrt-hez eljuttatott felvetéseinkre Loppert Dániel kommunikációs igazgató válaszolt:
– Létezik-e M4 autópálya, illetve annak szakaszai? Illetve, az Abony és Fegyvernek közötti 29 km lett volna az M4 első megépült szakasza? A kormánybejelentés szerint az M0-ás körgyűrűtől Szolnokig 2X2 sávos gyorsforgalmi út épül 2016-tól. Ezek szerint az M4 autóút első épülő szakasza immáron nem az Abony-Fegyvernek, hanem a Pest-Szolnok lesz?
– Szolnok elérése gyorsforgalmi úton eképpen valósulna meg: A gyorsforgalmi út az M0-tól indulna ki a 4-es számú főúttal párhuzamosan haladna, egészen Abonyig. Az Abonytól tartó szakasz műszaki tartalmának meghatározása jelenleg még egyeztetés alatt van.


– A leállított épülő szakasz mentén a mai napig kint vannak az európai uniós információs táblák, a forgalomkorlátozó táblák, Törökszentmiklósnál pedig továbbra is fennállnak az útszűkítések. Ezeket feloldják-e addig, amíg megkezdődik az immáron gyorsforgalmi út építése?
– A forgalomkorlátozások döntő részét ősz folyamán feloldjuk.


– Noha ígérték, hogy a korábban megjelölt kivitelező felelőssége, miszerint óvja a már megépített és használaton kívül helyezett műtárgyakat, ám Törökszentmiklós, tovább Zagyvarékas, vagy Besenyszög-Dobapuszta körül javában hordják szét illetéktelenek a szervizútként, illetve felüljáró-alapként felhalmozott homokot, sódert. Meddig tart ez az állapot?
– Jelenleg azok építési területek, azaz a munkaterületek a vállalkozók birtokában vannak. A felhalmozott, depóniákban elhelyezett anyagok a kivitelezők tulajdonában vannak. A vállalkozók teljes körűen és kizárólagosan felelősek a munkaterület őrzéséért, biztosításáért.


– A munkagépek teljesen feltörték az M4 nyomvonala mellett haladó mellékutakat, nem csupán járhatatlanná, de életveszélyes közlekedési térré változtatva azokat. Ezek helyreállítása hogyan, mikor történik meg? Vagy csak a gyorsforgalmi út megépülte után lesz ez a kérdés esedékes?
– A munkaterület visszavételének, a vállalkozók végleges levonulásának egyik feltétele a vállalkozók által használt utaknak a kezelők, azaz az önkormányzatok és a Magyar Közút NZrt. által meghatározottak szerinti rendbe tétele.

Ezt a beruházást állíttatták le a nyár elején

Az M4 mintegy 30 kilométeres szakaszon Abony és Fegyvernek között épült volna meg, amelynek része lett volna egy ártéri- és egy Tisza-híd is. Az első 13,4 kilométer hosszú szakasz nyertes kivitelezője a Colas Hungária Zrt. és Swietelsky Magyarország Kft. alkotta konzorcium, a kivitelezés nettó összege 46,7 milliárd forint. Az említtet hidakat is tartalmazó második szakaszt a Közgép Zrt. és az A-Híd Építő Zrt. építette volna meg, nettó 32,5 milliárdért, míg a Fegyvernekig tartó 13,2 kilométeres szakasz építtetője a Strabag Általános Építő Kft., s e kivitelezés nettó összege 31,5 milliárd forint (volt).

Az M4-es kálváriája

– 2013 szeptemberében a kormány jóváhagyta a „M4-es autópálya Abony– Fegyvernek új Tisza-híddal” elnevezésű projektet
– 2013 őszén megkezdődött az építkezés
– 2015 márciusban a kormány azonnali hatállyal leállította az építkezést az Európai Bizottság kifogásaira hivatkozva
– 2015 júniusában megállapodás született, hogy legkésőbb 2019-ig Budapestet és Szolnokot négysávos autóút köti össze a ferihegyi repülőtértől induló 4-es főút nyomvonalán
– az „M4-es autópálya Abony–Fegyvernek új Tisza-híddal (kivitelezés)” című projekt csökkentett műszaki tartalommal történő megépítéséről döntött a kormány (azaz autópálya helyett kétszer két sávos gyorsforgalmi út kiépítéséről)

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Egyelőre nem épül az M4! Talán ősztől?

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Megegyezett Kanye West és Presser Gábor

Peren kívüli megállapodás született Presser Gábor és Adamis Anna, valamint az amerikai hiphopsztár, Kanye West között. A magyar szerzőpáros tavaly májusban perelte be Westet a Gyöngyhajú lány című dal engedély nélküli felhasználása miatt.

Portugál–magyar: Vinícius nem ilyen első meccsről álmodott

Portugál–magyar: Vinícius nem ilyen első meccsről álmodott

Gulácsi Péter elismerte, hibázott a portugálok harmadik góljánál.

Portugál–magyar: „Olyanok, mint a dinamit” – lapszemle

Cristiano Ronaldo a magyar legendák nyomában. Santos szerint további öt döntő vár rájuk.

F1: nem csak Vettel érezheti magát győztesnek Melbourne-ben

„Végre hazamehetek, és még van 19 futam, amit megnyerhetek” • Vesztesek és nyertesek.

A Ferrari és Vettel simán legyőzte a Mercedest az idénynyitón

A Ferrari és Vettel simán legyőzte a Mercedest az idénynyitón

Hamilton csak a bokszkiállásokig vezetett, aztán élre állt a négyszeres világbajnok.

Portugál-magyar: Storck szerint mindent megpróbáltunk; Fernando Santos nem ír le minket

Dzsudzsák: Kellettünk hozzá mi is, hogy három-nulla legyen • Gera kíméletlen ellenfélről beszélt.

A portugálok megint hármat lőttek, de a válogatottunk nem volt lyoni formában

Az ötvédős rendszer 45 percet élt meg, de nem a hadrend döntött: a sebességbeli és technikai különbség egyértelművé tette Portugália sikerét.

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér