Tízmilliót is kínáltak már a negyvenéves ©koda S100-as autójukért

2017. május 17. 07:00 Mészáros Géza
KŐTELEK | Egy szolnoki veteránautó-kiállításra érdeklődő nézőként érkezett meg a kőteleki Kiss házaspár az 1976-os évjáratú, világoskék színű ©koda S100-asukkal. Noha nem kívánták benevezni és megversenyeztetni kedvencüket, a nap végére mégis egy kategóriagyőztes járművel tértek haza.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Kiss Lászlót ezermesterként ismerik Kőteleken – sok más mellett nevéhez és két munkáskezéhez fűződik a 100 éves tűzoltószekér közelmúltban történt felújítása is. Ő és felesége, Ágnes asszony, illetve egész családjuk egyaránt szorgos, dolgos lelkek, akik velük született tulajdonságukként szeretik a szépet és a rendet.
És őrizgetik a régmúlt idők értékes hagyatékait.

Ottjártunkkor takaros, gondozott portán fogadtak bennünket. A saját erőből felhúzott kocsiszínek alatt mezőgazdasági erőgépekre szerelhető asztalok, motoros kaszák, darálók, egyéb kuriózumok jelzik gazdájuk keze ügyességét. Az egyik garázsból a fal mellé állított, műremekbe szabott szürke Simson Schwalbe mellől kicurikkol egy kifogástalan, eredeti állapotban megkímélt, csillogóan tiszta, gyári világoskék ©koda S100-as személygépkocsi.

Bólogatós kutya nincs a kalaptartóján, csupán egyetlen „idegen test” a hamisítatlan kocsiban, az a bécsi Mariahilfer Straße-ról a ’80-as években behozott autórádió és annak kétszekrényes hangszórója.

A szokásos AC-pumpás szívatással beindított mlada boleslávi farmotoros eleinte egyhangúan bőg, ám rövid időn belül alább lassul az ütemes brummogása, és úgy ketyeg, mint a svájci Doxa.

– Ha van türelme, meg is számolhatja, mennyit üt egy perc alatt – hallgattatja meg legelébb a rozsda-, karcolás- és horpadásmentes „kicsi kocsi” egyik értékes jellegzetességét László. Aztán egyre-másra kerülnek elő a csehszlovák gyártmányú – a járgány túlélte gyártó országa kettészakadását is – kicsikéből a több mint négy évtizede meghagyott eredeti, a vásárláskor hozzáadott értékek: karosszériafesték a saját dobozában, izzókészlet, egyéb tartozékok, pótalkatrészek, illetve a legfontosabbak, a ©koda szervizkönyve és papírjai.

– Párommal a makói mezőgazdasági szakiskolában ismerkedtünk meg 1973-ban – meséli a ©kodájukhoz fűződő első élményének előzményét Ágnes.
– Hódmezővásárhelyi vagyok, s szüleim a makói szakiskolában taníttattak tovább. A férjemet pedig Makóra helyezték ki inaskodni. Már jó ideje együtt jártunk, általában vonaton utazgattunk ide-oda, mikoris ’76-ban eljött értem egy kocsival. Azt mondja nekem, hogy kölcsönben van, így gyorsabban megérkezett hozzám. Aztán, amikor megtudtam, hogy ez a saját autója, úgy összevesztünk azon, hogy becsapott, hogy csak na! De hát szerettem, ezért megbocsátottam neki, meg a kocsi is a kedvemre volt, meg az is, hogy azzal jött elém – nosztalgiázik is kicsit Ágnes.

Kiss László és felesége, Ágnes már 1976 februárja óta vallhatja magát e kék ©koda tulajdonosának. Ma sem válnának meg tőle Fotó: Mészáros János Kiss László és felesége, Ágnes már 1976 februárja óta vallhatja magát e kék ©koda tulajdonosának. Ma sem válnának meg tőle Fotó: Mészáros János

– Nekünk ez a ©koda azóta is az az autó, amellyel mi mindenhová járunk – mutatja a szépséget László felesége, ami után nyomban adódik is a kérdés: „De hogyan kímélték meg, hogyan maradhatott eredeti állapotában az elmúlt 40 év alatt?”.

– Ismerni kell a kor autóvásárlási szokását – veszi át a szót Ágnes férje.
– Én a szüleim mellett már saját kereső voltam a ’70-es évek közepétől, s fiatalemberként lehetőségem adódott, hogy egy szocialista gyártmányú kocsira előlegként befizessek, hiszen nem volt más az állami kínálatban. Az akkor slágernek számító Zsigulira, Wartburgra és Trabantra előfinanszírozva is öt évet kellett várni. És akkor megláttam egy hirdetést: „Akar Ön 5 liter benzinnel kocsikázni?”.

– A képen meg ott virított a ©koda 100-as, ráadásul az ígéretek szerint fél éven belül átvehető. No, több sem kellett, besiettem a kőteleki takarékszövetkezetbe, és 1975. október 29-én 36 ezer forint előleggel befizettem egy 74 ezer 870 forint értékű S100-asra. Három színt kellett megadnom, amiből majd valamelyik lesz az új autóm színe. Én a piros, a fehér és a zöld színeket választottam.

– A 20. születésnapom után 4 nappal, 1976. február 17-én pedig ott álltam Budapesten, a Merkur II. számú telephelyén, és a kötelező papírmunkák és kifizetések után átvehettem a világoskék színű autómat. Azt mondták ugyanis, hogy ma ilyen színben tudnak csak kiszolgálni, „Jó lesz?”. Abban a korban nem volt hasznos ellenkezni, így mi mást is mondhattam volna, „Jó!”, aztán már vihettem is a kocsit.

A motorház is egészen más, mint a mai autókban Fotó: Mészáros János A motorház is egészen más, mint a mai autókban Fotó: Mészáros János

– Úgy vigyáztam rá, mint egy kisgyermekre. Ágnessel ’77-ben házasodtunk össze, azóta vele együtt gondozzuk, ápoljuk, simogatjuk. Esőben, hóban, sárban fedél alatt hagytuk, és csak hosszabb utakra vettük elő – mesél László, aztán elővesz egy tenyérnyi naplót.

– Ebben napra pontosan minden, a ©kodára vonatkozó adat benne van. Mennyi kilométert tettünk meg vele, hány litert és mennyiért tankoltunk – mutatja, amiből az is kiderül, s a kilométer-számláló állásán is beigazolódott, hogy a 40 év alatt mindössze 130 ezer km van az autó kerekeiben.

Apropó kerekek: a felni ugyan még eredeti, de a gumikat természetesen cserélni kellett már. Anno cseh Barum abroncsokkal árulták a ©kodát, melyek Kissék tulajdonát képezik még ma is: kopott futófelülettel a pótkerék gumijával együtt mind az öten ott sorakoznak az autó mellett a garázs egy szegletében.

És hogy miként „aranyos” ez a kocsi gazdáiknak másképpen is?

Nos, 2007-et írtunk, mikor is Kissék felfigyeltek egy Szolnokon megrendezett veteránautós rendezvényre. Úgy gondolták, remek program, megnézik, milyen édes- és mostohatestvérei vannak még életben az ő ©kodájuknak. Megérkezve a helyszínre, leparkolták az autójukat a kinti parkolóba, szerényen meghúzódva nyugati márkák új típusú, új generációs négykerekűi mellé.

– Egyszer csak odalépett hozzánk egy férfi, mint később kiderült, Horváth Krisztián, a ©kodaklub elnöke. Kéri a nevezőlapot, mire mi mondjuk neki, hogy csak nézelődni jöttünk. Ő meg nézi, körbesétálja, újra csak nézi a kocsit, aztán mondja, ezzel az autóval nem is kellene nevezni, mert anélkül is elviszi a ©koda S100-asok között a kategóriagyőztes címet. Hozzáteszi, ennyire megkímélt, mindenben eredeti típussal az országban nem találkozni.
– Végül a szándékunk ellenére is a nap végén ezzel a díjjal utaztunk haza. Pedig nem tettünk mást, csak vigyáztunk rá – szögezi le László.

És mit gondolnak, mennyit ér ma ez a ráncfelvarrás nélkül is csodásan fiatalos autómatuzsálem? – adódik újabb és újabb kérdés a témában.
– Nem eladó! Nem és nem! – válaszol ezúttal a családi kasszát is kezelő Ágnes asszony.

– Mindig ezt válaszoljuk, ha nekünk szegezik ezt a kérdést. Mivel közlekedünk majd, ha eladjuk a kicsit? Ám volt egy eset, ami nagyon megdöbbentett bennünket. Egy jól szituált ember gyakorta megkeresett minket, s bár rendre visszakoztunk, ő is hajthatatlan volt a saját ügyében.

– „De ha eladnák, akkor mégis, mennyiért?” – kérdi, mire hosszas gondolkodás után halkan így feleltem: öt, talán tíz... Mire jön egy újabb kérdés, amire ha bármit is válaszolunk, biztos üzletet kötöttünk volna: „...millió forintban vagy euróban?” – beszél arról László felesége, hogy egyesek részéről milyen nagy értéke van a piacon a régi autóknak.

Azt mondja, akkor döntötték el, hogy ennek a ©kodának mindössze „két” tulajdonosa lesz: az első és az utolsó is László!

Rendszámtábla: csere vagy sem?

Kissék mostanság azon töprengenek, hogy OT-s (old timer) rendszámra cserélik le a jelenlegit. Negyven évvel ezelőtt ZC 36-35 volt a „jegyzékszáma”, ami mára hatjegyűvé változott. Az OT-s rendszám tulajdonképpen megkülönböztetés. A 30 évnél idősebb, kötelező eredetiségű és műszaki paramétereknek megfelelő autókat muzeális jellegű kategóriába sorolják ezzel. Lászlóék attól tartanak azonban, hogy ezzel mások felé hivalkodnának. Pedig nem így van! Csupán régi kis kedvencük fenntartását szeretnék ezáltal olcsóbbá tenni. Hiszen ma is ezzel járnak mindenhová...

 

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Tízmilliót is kínáltak már a negyvenéves ©koda S100-as autójukért

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

A világ egyik legveszélyesebb kígyója tört be egy afrikai otthonba (videó)

A világ egyik legveszélyesebb kígyója tört be egy afrikai otthonba (videó)

A fekete mamba néhány csepp méreggel is megölhet egy embert.

Látott már koalákat harcolni?

Nem valami ijesztő látvány.

Októberben tér vissza a vászonra Törőcsik Mari

Mészáros Márta Aurora Borealis című filmjében Tóth Ildikóval és Törőcsik Franciskával játszik együtt.

Megemelik II. Erzsébet fizetését

Kissé drágult tavaly a brit monarchia.

Nézzen Ön is hápogó kiskacsákat éjjel-nappal!

Nézzen Ön is hápogó kiskacsákat éjjel-nappal!

Mert mi másra is lenne jó az internet?

Radványi Miklós: Agresszívabb futball a szlovák, a magyar inkább technikás

Radványi Miklós: Agresszívabb futball a szlovák, a magyar inkább technikás

„Mentalitásban, a munkához való hozzáállásban sokat lépett előre a magyar első osztály.”

„Ezzel a terápiával még a magyar futballon is lehetne segíteni”

SZEMLÉLETVÁLTÁS. „A Chelsea és a PSG ott volt, Magyarországról természetesen senki sem jött el.”

El: „Végre találkozhatok Doll-lal! Remélem, még megismer”

Az FK Jelgava vezetőedzője együtt futballozott Hamburgban az FTC trénerével.

FTC: Risztevszki túl drága, Bognárt a Loki is vinné

A macedón védő ára akár a duplája is lehet a Transfermarkt által becsült 500 ezer eurónak.

Puskás Akadémia: Tetszik, amit a klub képvisel – Heris

„Örömmel kapcsolódtam be a munkába, nagyon tetszenek az edzések, a srácokkal is minden rendben.”

Légiósok: Németh egyszer már nemet mondott, de újra hívják

A lengyel csapat 2014-ben ajánlatot tett a magyar csatárnak, aki elutasította a megkeresést.

Előző
  • Kos
  • Bika
  • Ikrek
  • Rák
  • Oroszlán
  • Szűz
  • Mérleg
  • Skorpió
  • Nyilas
  • Bak
  • Vízöntő
  • Halak
Következő

Mai horoszkóp

  • A barátság és a munkája során számos kapcsolatot köt. Sikersorozat következik életében. Szívügyek terén boldog, s bizakodó lehet.
Kos Bika Ikrek Rák Oroszlán Szűz
Mérleg Skorpió Nyilas Bak Vízöntő Halak
Megyei Piactér