Közélet

2008.12.27. 09:19

Csere-bere az ünnepek után

A karácsonyi vásárlási roham véget ért, meghitt hangulatban átadtuk az ajándékokat... De mit tegyünk, ha kiderül, nem jó a kabát mérete vagy kettő kenyérpirító került a fa alá?

Rimóczi Ágnes

Karácsony után újra indulhat a vásárlók rohama a boltokban. Ekkor már az ajándékok cseréje miatt kígyózhatnak a sorok a boltok pultjainál. Biztosan sokan jártak már úgy, hogy valamilyen ok miatt vissza kellett cserélniük egy korábban (esetleg ajándékként) megvásárolt árut.
— Volt egy vicces karácsonyunk — meséli Renáta. A szolnoki fiatal hölgy még ma is tisztán emlékszik vissza arra a pillanatra, amikor bátyja átadta édesanyjuknak a maszírozógépet. — Azt se tudtam, hogy sírjak vagy nevessek, hiszen az én csomagomban ugyanaz lapult. Anyukám vígasztalt: „majd odaadjuk nagymamának”, mondta.

— Ma már előrelátóbb voltam, egyrészt minden családtaggal egyeztettem ajándék-ügyben, másrészt előre megkérdeztem minden üzletben, hogy van-e lehetőség a cserére — tette hozzá a hölgy.
Bizony ez a lehető legjobb, amit tehettünk vásárláskor. A fogyasztóvédelmi szakemberek szerint is fontos a tájékozódás.

— Bízom benne, hogy mindenki alaposan szétnézett, s ha kellett, kérdezett is vásárlás előtt — monda dr. Boieru Ildikó. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Szolnok megyei kirendeltségvezetője szerint ugyanis ha így tettünk, megspórolhattunk magunknak némi kellemetlenséget. — A tájékozódás elsősorban a ruhaneműk esetében fontos. Ha ugyanis az ajándékba kapott nadrágnak, szoknyának véletlenül nem jó a mérete, nem tetszik a színe, a fazonja, nincs mit tenni. A kereskedőt semmilyen jogszabály nem kötelezi a cserére. Épp ezért érdemes vele előre megbeszélni, hogy amennyiben nem lesz jó a termék, karácsony után cserélje ki azt. Ezzel szemben a meghibásodott műszaki cikkeket — ha a hiba akadályozza a rendeltetésszerű használatot — a vásárlást követően három napon belül köteles kicserélni. Esetleg lehetőséget kell biztosítani a levásárlásra — hangsúlyozta a vezető.
Ezen kívül a legfontosabb, hogy a blokkot minden esetben őrizzük meg.

— A problémát megoldani csak a vásárlást igazoló számlával vagy nyugtával, jótállási reklamáció esetében pedig a jótállási jeggyel — melyből az is kiderülhet, hogy található szakszerviz — lehet. Jól jegyezzük, meg, hogy ezek nélkül a kereskedő nem köteles fogadni a reklamációt, hiszen a vásárlás ténye nem igazolható.
Érdemes megőrizni a kezelési útmutatót is — emelte ki dr. Boieru Ildikó, aki hangsúlyozta, hogy panaszt elsődlegesen a forgalmazónál, tehát a vásárlás helyén kell megtenni. Amennyiben a vásárló nem talál sérelmére orvoslatot, úgy a felügyelőségen is jelezheti problémáját.
— Probléma esetén érdemes beírni a vásárlók könyvébe. Erre harminc napon belül válaszolni kell a kereskedőnek. Ha nem érkezik válasz, a vásárló hozzánk, a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulhat. Ha van válasz, de a vevő nem elégedett annak tartalmával, akkor a békéltető testület segíthet — emelte ki a szakember.

Mennyi az a három nap?
De ünnepek idején hogyan számolják a három napot? Vajon mikor lesz lehetőség a reklamálásra, esetleg a cserére? — merül fel a kérdés a fogyasztókban. Ilyenkor több boltban, üzletben nem a vásárlástól, hanem az ünneptől számítják a három napot. Érdemes azonban mindenképpen arról is tájékozódni, hogy ez valóban így van-e?

A leértékelt árura is vonatkozik a garancia
Gyakorta tapasztaljuk, hogy a kereskedők azzal utasítják el a vásárló minőségi kifogását, hogy „akciós termékre nem vonatkozik a garancia”. Fontos, hogy tudjuk: leértékelt terméknél pontosan ugyanolyan jogok (kijavítás, kicserélés, szerződéstől való elállás) illetnek meg minket, mint teljes árú „társaiknál”. Ez alól csupán egy kivétel van: amennyiben a helyszínen a kereskedő felhívja figyelmünket a termék valamely hibájára, és egyértelműen közli, hogy a leértékelés oka az adott hiba, akkor ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

Jótállás vagy szavatosság?
A jótállás annyit jelent, hogy a gyártó, forgalmazó garantálja, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig kifogástalanul működik. Az egy év a fogyasztási cikk átvételével vagy az üzembe helyezés napjával kezdődik. A szavatossággal az eladó felelősséget vállal, hogy az eladáskor hibátlan terméket adott át a vevőnek, nincs rejlett hibája, ami később derül ki. Amíg a jótállás tart, a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a vevő volt a hiba okozója. Szavatosságnál — ha a vásárlástól hat hónap eltelt, és a termék nem jótállásra kötelezett — fordított a helyzet, a vevőnek kell bizonyítania, hogy nem nála keletkezett a hiba.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!