Fizetős lesz az M0-s autópálya

2014. december 11. 07:05 MTI
Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége - erősítette meg szerdán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztálya a nol.hu értesülését. A tárca tudatta: újfajta, megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd.

Mik ezek?

X
A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy
oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

"Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon
egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is
látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt
egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is
megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

"Az arányos közteherviselés érdekében az M0-s egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége" - közölte a tárca.

Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók.

Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek - írták.

Hozzátették: mivel az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé. 

A tájékoztatás szerint a jövőben tehát az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli.

Kitértek arra is, hogy a kialakult közlekedési szokásokra tekintettel a változásokat türelmi idővel vezetik be: aki az újonnan díjasított szakaszra matrica nélkül hajt fel, mentesülhet a pótdíj megfizetése alól, ha még januárban éves megyei vagy országos matricát vált. Ha mégis kapna pótdíjfizetési felszólítást, az a NÚSZ Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban a szükséges jogosultság megváltásának igazolásával január végéig visszavonatható.

Az NFM közleménye szerint januártól egy-egy megye díjköteles útjait újfajta, éves e-matricákkal is használhatják majd az autósok, amelyek ötezer forintba kerülnek majd. 

Felhívják a figyelmet arra, hogy az új, éves megyei matricák használatával a rendszeresen nagyobb távolságra, több megyehatárt átlépve utazók is jelentősen csökkenthetik költségeiket. Az új lehetőséggel élve például a Győr-Budapest vagy a Budapest-Dél-Balaton viszonylaton gyakran autózók a négy megyei jogosultság megvásárlásával a 42 ezer forintos éves matrica árának kevesebb mint feléért, 20 ezer forintért juthatnak el úti céljukhoz, tetszőleges számú alkalommal. 

A minisztérium hangsúlyozta: "A személygépkocsik a korábbi jogosultsági kategóriák szerint is változatlan áron vehetik igénybe a fizetős gyorsforgalmi szakaszokat. A fejlesztési tárca a vasúti és autóbuszos helyközi közösségi közlekedés tarifáiban sem tervez emelést."

Megjegyzik, hogy az állami tulajdonú buszvállalatok és vasúttársaságok alaptarifái a 2010-es kormányváltás óta nem emelkedtek.

Változásként említik, hogy a legfeljebb 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömegű gépjárművek D1 díjkategóriáját a jövő évtől méret szerint kétfelé osztják. A maximum 5+2 üléses személygépkocsik változatlan áron válthatnak e-matricát. Az ennél több utas szállítására is alkalmas kisbuszokat, lakóautókat és a haszongépjárműveket a D2 díjkategóriába sorolják át. Az utóbbi körbe tartozó járművek számára a heti (10 napos) és a havi e-matricák ára a kétszeresére nő, de az éves matricáké nem emelkedik. Ha nem személygépkocsi után kötik, akkor a jövőben az utánfutók úthasználatáért is fizetni kell a díjköteles szakaszokon. Az erre a célra kialakított új U-kategória díjtételei megegyeznek majd a D1 kategória díjaival.

A teherautók számára kötelező e-útdíj rendszerben 5 százalékkal magasabb díjakat kell fizetni 2015 januárjától. Az M0 díjfizetésbe bevont szakaszainak ingyenessége a kamionok számára is megszűnik.

Ajánlott cikkek

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Fizetős lesz az M0-s autópálya

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X
Ország, világ, gazdaság

Brutális áremelések várnak ránk

nol.hu Pár év alatt 20-25 százalékos drágulás is lehet – információink szerint ezt pendítette meg Varga Mihály zárt ajtók mögött. A minisztérium tagad.

Inkább hagyjuk ellopni az autónkat!

nol.hu Gödöllőn az életével fizetett egy fiatal nő, amiért megpróbálta megakadályozni, hogy elrabolják az autóját.

Brüsszel ultimátumot adott Lengyelországnak

nol.hu Három hónapot kapott a lengyel kormány arra, hogy felhagyjon az alkotmánybíróság megfélemlítésével.

Egyedülállóan szép a chilei márvány-barlang

Egyedülállóan szép a chilei márvány-barlang

A szinte mesebeli képződményt több mint 6200 évig formálták a hullámok.

Ferenc pápa és Ziggy Stardust ujjon is jól mutat

Bizony, ujjon. Egy különc művész a katolikus egyház vezetője mellett többek között Michael Jacksont, a Mona Lisát és az Addams Familyt is létrehozta ilyen formában.

Íme a bőrönd, amin kocsikázhatunk is

Vége a fárasztó reptéri mászkálásnak: csak felpattanunk rá és máris suhanunk.

Serie A: magyar játékossal bővült a Palermo kerete – hivatalos

Serie A: magyar játékossal bővült a Palermo kerete – hivatalos

Sallai Roland egy évre kölcsönbe érkezik a szicíliai csapathoz, amely az idény végén végleg megvásárolhatja őt.

Rosbergen majdnem kifogott az elektronika, így is rajtelső

Hamilton megszorongatta a hazai pályán versenyző csapattárást, de nem tudta legyőzni.

F1: Elég volt, nem érdekel tovább, feladtam – Alonso

A kétszeres világbajnok kiakadt: „A szabályok olvasgatása időpocsékolás.”

Rio 2016: útnak indult a legnagyobb magyar küldöttség

Rio 2016: útnak indult a legnagyobb magyar küldöttség

A magyar csapat vasárnap hajnalra ér az olimpia helyszínére.

Palermo: Szalai Ádám is Balogh riválisa lehet – sajtóhír

A La Gazzetta dello Sport szerint megkezdődtek az egyeztetések az olasz klub és a Hoffenheim között.

Négyen küzdhetnek a feljutásért a maratoni hosszúságú bajnokságban

NB II-ES BEHARANGOZÓ. 20 csapat, 38 bajnoki forduló • Változott a „fiatalszabály" • Heten albérletben kezdik a szezont.

Kövessen bennünket a Facebook-on!
Megyei Piactér