Digitália

2023.03.20. 18:00

A földi élet kialakulásához a világűrből érkezett meteoritok járulhattak hozzá

A Földtől mintegy 300 millió kilométerre lévő Ryugu aszteroidáról származó minták elemzése arra utal, hogy a földi élet kialakulásához a világűrből érkező meteoritok járulhattak hozzá.

A 162173 Ryugu C-típusú aszteroida színes képe, ahogy a Hayabusa2 fedélzetén lévő ONC-T kamera látta

Forrás: JAXA Hayabusa 2

A Ryugu aszteroidáról származó mintában két, az élő szervezetek számára nélkülözhetetlen szerves vegyületet találtak, ami megerősíti azt a teóriát, hogy az élet kialakulásához fontos összetevők több milliárd évvel ezelőtt érkeztek a Földre az űrből származó meteoritokkal.

A tudósok uracilt és niacint mutattak ki a Japán Űrügynökség Hajabusza-2 űrszondája által gyűjtött mintákban. Az uracil az RNS egyik kémiai építőköve, a niacin, más néven B3-vitamin vagy nikotinsav pedig létfontosságú az anyagcsere folyamatában.

A tudósok régóta kutatják, hogy milyen körülmények között alakulhatott ki az élet a 4,5 milliárd évvel ezelőtt született Földön. Az új eredmények azt a hipotézist támasztják alá, hogy a korai Földet bombázó üstökösök és meteoritok szállították az élet kialakulásához szükséges anyagokat.

Korábban is találtak már kulcsfontosságú szerves molekulákat a Földön felfedezett, szénben gazdag meteoritokban. De felmerült, hogy ezek esetleg a földi környezetben „szennyeződhettek”.

„A legfontosabb eredményünk az, hogy a biológiailag jelentős uracil és a niacin valóban jelen van a földönkívüli környezetben, aszteroidák és meteoritok darabjaival kerülhettek a korai Földre. Gyanítjuk, hogy szerepük volt a prebiotikus evolúcióban és valószínűleg a földi élet kialakulásában” – mondta el Oba Jaszuhiro asztrokémikus, a japán Hokkaidói Egyetem tudósa, a Nature Communications folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője.

Oba hangsúlyozta, hogy a molekulákat „a Ryugun egy érintetlen földönkívüli környezetben” találták meg, és a minták nem szennyeződhettek a földi környezettel.

A 900 méter átmérőjű Ryugun két helyszínről gyűjtött mindkét mintában kimutatták az uracilt és a niacint is Oba beszámolója szerint.

A kutatók az uracilt, a niacint és néhány más szerves vegyületet úgy vonták ki a Ryuguról származó mintából, hogy az anyagot forró vízben áztatták, majd folyadékkromatográffal és nagyfelbontású tömegspektrométerrel elemezték.

A Ryuguról a 2014-ben indult japán Hajabusza-2 űrszonda gyűjtött mintákat, amelyek 2020-ban érkeztek vissza a Földre. A Ryugu egy C-típusú aszteroida, amelyről a szakemberek úgy vélik, hogy a Naprendszer hajnalán, mintegy 4,6 milliárd éve képződhetett.

A Ryuguról származó mintákat több kutatócsoport elemzi, hogy maximalizálják az új felfedezések esélyét.

A Nakamura Tomoki, a Tohoku Egyetem tudósa által vezetett kutatócsoport tavaly szeptemberben arról számolt be, hogy egy csepp folyadékot találtak az általuk vizsgált mintában. A vízcsepp „szénsavas víz volt, amely sót és szerves anyagokat tartalmazott”. Mint akkor elmondták: ez megerősítette azt az elméletet, hogy a Ryuguhoz hasonló aszteroidák „sót és szerves anyagot tartalmazó vizet” szállíthattak a Földre, amikor a bolygóval ütköztek.