Digitália

2023.03.20. 06:00

A TikTok betiltása lehet Mark Zuckerberg korai karácsonyi ajándéka

Szakértők szerint a TikTok példátlan sikerének kulcsa egy számítógépes algoritmus – azt viszont nem fogják eladni.

Forrás: AFP

Mark Zuckerberg és a Meta valószínűleg csendben ünnepli a hírt, hogy az Egyesült Államok ismét a TikTok betiltásával fenyegetőzik.

A Biden-adminisztráció ultimátumot adott a TikTok tulajdonosának, a ByteDance-nek: ha nem adja el a részvényeit, kitiltja az Egyesült Államokból. És bár a TikTok szóvivője nyilvánosan arról beszél, hogy a videómegosztó alkalmazás elidegenítése a kínai tulajdonostól nem oldja meg a nemzetbiztonsági aggályokat, a cég vezetése azért aktívan tárgyal az eladásról – számolt be a Bloomberg.

Nem ez az első alkalom, hogy amerikai politikusok az app betiltásával riogatnak, de úgy tűnik, hogy az amerikai kormányzat most tényleg bekeményített.

Zuckerbergnek sok haszna származhat a TikTok betiltásából – a Business Insider szerint egyenesen olyan lenne, mintha korábban jönne neki a karácsony. Úgyis rá akar erősíteni a TikTokkal versenyző szolgáltatására, az Instagram Reelsre. És a Meta részvényei körülbelül 3 százalékot erősödtek is a kormányzati fenyegetések után.

Bármilyen rossz hír vagy a TikTok fokozott ellenőrzése kedvező fordulat Zuckerberg és a Facebook számára. Ők a természetes haszonélvezők.

A Wall Street Journal szerint Zuckerberg még az amerikai politikusok nyilvános fenyegetőzése előtt elkezdett dolgozni a TikTokkal kapcsolatos aggodalmak felerősítésén. Nemrég a Washington Post arról számolt be, hogy a Meta fizetett egy republikánus tanácsadó cégnek a TikTok-ellenes kampányért.

Akkor a Meta szóvivője a kampányfinanszírozást úgy magyarázta, hogy „úgy gondolják, minden platformot, beleértve a TikTokot is, olyan szintű ellenőrzésnek kell alávetni, amely összhangban van növekvő sikerével”.

Ha megszűnik a TikTok, az ott eltöltött idő másutt hasznosul

A TikTok szálka a Facebook szemében, annyira népszerűvé lett. A Pew Research 2022-es tanulmánya szerint a TikTok gyorsan az egyik legnépszerűbb közösségi média platform lett az Egyesült Államokban, több mint egymilliárd aktív havi felhasználóval büszkélkedhet, és a fiatalabb generációk kötődnek hozzá – bezzeg a Facebook és az Instagram közönsége elöregedik.

Az elmúlt években Zuckerberg az Instagram Reelssel kísérelte meg lemásolni a TikTokot – nem sok sikerrel. Mert a Reelsnek nincs meg a TikTok titkos receptje, az az algoritmus, amelyet sikeresen megalkottak a felhasználók lebilincselésére, hogy pörgesse és pörgesse az appot, megállás nélkül. Tavaly a Wall Street Journal  arról számolt be, hogy az Instagram-felhasználók napi 17,6 millió órát töltenek a Reelsen, s bezzeg napi 197,8 millió órát a TikTokon.

Matt Navarra közösségimédia-szakértő szerint a TikTok működésének bármilyen „megszakítása” némi időt adhat a Metának, hogy felzárkózzon.

„Ha megszűnik a TikTok, az ott eltöltött idő másutt hasznosul – mondta Navarra. – És akkor az alkalmazás klónjait létrehozó cégek legalább egy részét elnyerik a TikToktól felszabaduló időnek.”

És az olyan alkalmazások, mint az Instagram Reels és a YouTube Shorts, fellendülhetnek.

A TikTok vezérigazgatója, Shou Zi Chew március 23-án tanúskodni fog a kongresszus előtt a vállalat Kínához fűződő kapcsolatairól, valamint a felhasználói adatok kezeléséről és a gyermekek biztonsági problémáiról az alkalmazásban.

Zuckerberg még akkor is nyerhet, ha a TikTok enged, és kiválik a ByteDance-ből. Ugyanis még amikor 2020-ban először komolyan felvetődött az értékesítés lehetősége, a ByteDance közölte, hogy nem adják át a céggel a TikTok titkos receptjét, azt az algoritmust, ami olyan sikeresen köti a mobilokhoz a felhasználókat.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!