Az igazi Da Vinci-kód

2018.11.18. 14:11

Máig nem került elő a híres festmény

A tolvaj rejtélyes üzenete senkit sem hagy nyugodni.

Több mint nyolcvan évvel ezelőtt egy olyan műkincsrablás történt, ami a mai napig munkát ad a hatóságoknak, a két ellopott kép közül az egyik ugyanis még mindig nem került elő – és talán nem is fog soha sem – írja a Borsonline.

Alighanem a világon a legtöbbször a genti szárnyasoltár esett a műkincsrablók áldozatául – összesen hét alkalommal tulajdonították el a francia forradalomtól kezdődően. Az 1400-as évek első felében készített oltár egyik darabja helyén a mai napig egy másolat látható – az eredetit ugyanis még a második világháború előtt ellopták, és azóta se került elő. A műkincsrablás története igazán regénybe illő.

Hiába van szem előtt, soha nem kerül elő

A Hubert és Jan van Eyck által festett szárnyasoltár két darabját, Az igaz bírákat és Keresztelő Szent János képmását 1934 április 10-én lopták el a genti Saint Bavo Katedrálisból. Az oltárrészek helyén csak egy cetlit hagyott a tolvaj: Németországtól elvéve a versailles-i békeszerződés értelmében.

Az igaz bírák című oltárkép, ami máig nem került elő

A tettes – Arsène Goedertier – busás váltságdíjat követelt, ugyanakkor hogy mutassa, mennyire kompromisszumkész, az egyik ellopott festményt, Keresztelő Jánost visszajuttatta. A másik oltárkép visszaadásáról azonban hosszas levélváltások következtek – a genti püspök ugyanis nem volt hajlandó kifizetni az egymillió belga frankos követelést.

Az alkudozás végül még ugyanabban az évben, ősszel véget ért – Goedertier ugyanis november 25-én elhunyt.

A férfi a halálos ágyán sem volt hajlandó elárulni, hol van a kép, csak egy rejtélyes üzenetet hagyott hátra, mely szerint az ellopott mű

olyan helyen van ahonnan sem én sem más nem viheti el anélkül, hogy a közönség figyelmét fel ne keltené.

A Da Vinci kódba illő üzenet miatt azonnal felforgatták a szárnyasoltárnak otthont adó katedrálist. Azt gondolták ugyanis, hogy a tolvaj el sem vitte onnan a képet, csak elrejtette valahová – mondjuk egy másik kép mögé.

Sajnos azonban a keresés nem járt sikerrel – sőt, azóta sem bukkantak a kép nyomára, ami helyett végül 1945-ben egy másolat került az oltárba.

A hatóságok hivatalosan azóta is nyomoznak az ügyben.

Külön érdekesség, hogy a francia filozófus, Albert Camus regényében, a Bukásban fontos szerep jut a rejtélyes körülmények közt ellopott képnek. Ott a főhős, Jean-Baptiste Clamence egy bárban bukkan rá az ellopott műalkotásra.

Borítókép: borsonline.hu / fotó: wikipedia

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!