Étrend

2019.09.27. 13:32

Nem minden leves, saláta alakkímélő és egészséges – segítünk választani!

Fogyókúra esetén nem árt kétszer is meggondolnia, mit eszik ebédre.

Tévedés lenne azt hinni, hogy az összes saláta vagy zöldségalapú leves alakkímélő és tökéletesen egészséges fogás írja a Fanny heti női magazin nyomán a Vasárnap Reggel legutóbbi száma.

Íme egy rövid útmutató, hogy melyik alkalmas inkább elő-, és melyik főételnek.

LEVESEK

Paradicsomleves

Egészséges? Mindenképpen! A paradicsom piros színe a likopin nevű növényi anyagnak köszönhető, amely sejtvédő hatású, és rendkívül egészséges. A levesben szinte semmi zsiradék nincs, feltéve, hogy nem krémleves.

Alakvédő? Ha friss vagy konzervparadicsomból készíti, cukor nélkül, akkor egyáltalán nem hizlal. Ideális előétel, mert adagonként mindössze kb. 100 kcal-t tartalmaz.

Gulyásleves

Egészséges? Bizonyos esetekben. Sokszor adnak ugyanis hozzá tejszínt vagy tejfölt, márpedig ilyenkor bővelkedik zsiradékban. A marhahúsban lévő vas, a paprikában található C-vitamin és a burgonyában lévő B-vitamin viszont nagyon hasznos. Ez a fogás hosszan tartó jóllakottságot biztosít.

Alakvédő? A maga 300 kcal-s energiatartalmával a kiadós levesek közé tartozik, tehát előételnek nem feltétlenül alkalmas a fogyókúrázók számára.

Thai leves

Egészséges? Igen is, meg nem is. Az ázsiai fűszereket, mint a gyömbér, az ázsiai citromfű vagy a csili, gyulladáscsökkentőnek tartják, a levesbe főzött garnéla vagy csirke pedig értékes fehérjeforrás. A kókusztej azonban, amivel többnyire készítik, nagy arányban tartalmaz telített zsírsavakat.

Alakvédő? Nem túl kalóriadús, adagonként csupán kb. 160 kcal-t tartalmaz.

Zöldségkrémleves

Egészséges? Nem mindig. A zöldséget ugyanis gyakran agyonfőzik, ugyanakkor túlságosan fontos szerephez jut benne a tejszín vagy a tejföl, illetve a vajas-lisztes rántás.

Alakvédő? Ha tejszín helyett joghurttal vagy kefirrel készíti, a sűrítéshez pedig a rántás helyett egy kevés étkezési keményítőt használ, akkor tökéletes előétel.

Hagymaleves

Egészséges? Mérsékelten. Klasszikus változatában olyan hozzávalók „rejtőznek”, mint a vaj, a liszt, az olaj, a fehérbor, és gyakran kínálnak hozzá sajtos pirítóst is. A hagyma pedig rendszerint annyira szétfő, hogy alig marad benne valami tápanyag.

Alakkímélő? Nem igazán. Gazdag leves, elkészítési módjától függően legalább 315 kcal-val.

Minestrone

Egészséges? Igen, ha a klasszikus változatáról van szó, amihez zellert, sárgarépát, burgonyát, póréhagymát, kelkáposztát és vöröshagymát használnak. Ám fontos, hogy a leves ne álljon órák hosszat a tűzhelyen!

Alakkímélő? Ha tésztát vagy rizst is főz bele, akkor természetesen magasabb lesz az energiatartalma, és inkább főételnek minősül.

SALÁTÁK

Nyers vegyes saláta

Egészséges? Mindig! A káposzta, a paradicsom, az uborka, a paprika, a sárgarépa sok vitaminnal és rosttal látják el a szervezetet. Könnyű ecetes vagy joghurtos öntettel tökéletes választás!

Alakkímélő? Egy adag még joghurtos öntettel is csak kb. 140 kcal, miközben kifejezetten laktató.

Görög saláta olajbogyóval és fetával

Egészséges? A mediterrán konyha fogásai nem véletlenül számítanak példaértékűnek: a paradicsom, az uborka, a paprika és a vöröshagyma gondoskodik a sok vitaminról, a feta sajtban kalcium és fehérje, az olajbogyóban és az olívaolajban pedig értékes zsírsavak vannak.

Alakkímélő? Kb. 430 kcal-t tartalmaz, tehát inkább főételnek számít. Rendkívül laktató.

Nizzai saláta

Egészséges? Határozottan! A szardella és a tonhal ugyanis kitűnő forrásai az omega-3 zsírsavnak. A főtt tojás laktat, a zöldségben pedig számos egészséges növényi anyag található. Sokan babot is tesznek bele, ez ásványi anyagai révén erősíti az idegeket.

Alakkímélő? Mintegy 300 kcal-t tartalmaz, ezért a diétázóknak inkább főételként ajánlott.

Cézársaláta

Egészséges? Részben igen, részben nem. A fokhagyma jót tesz az ereknek, a parmezán pedig jelentős kalciumtartalma révén a csontoknak. Az alapját adó saláta is nagyon egészséges. Klasszikus öntete ugyanakkor majonézszerű, a kenyérkockákat pedig zsiradékban sütik meg.

Alakkímélő? Klasszikus változata kalóriadús, ezért inkább főételként fogyassza.

Mozzarellás paradicsomsaláta

Egészséges? Igen. A paradicsom szuper sejtvédő, a mozzarella kalciumot és fehérjét tartalmaz, a bazsalikom pedig serkenti az emésztést.

Alakkímélő? Ha ecetes-olívaolajos öntettel készíti, akkor egy adagban kb. 340 kcal van. Arra is érdemes ügyelni, hogy a mozzarellából a light változatot válassza, mert az kevesebb zsírt tartalmaz.

Vegyes saláta szárnyashússal

Egészséges? A sovány szárnyashús remek fehérjeforrás, a különféle salátákból és színes zöldségfélékből, például paprikából és sárgarépából álló keverék pedig egyébként is egészséges. Zsírtartalma az öntettől függ.

Alakkímélő? Azon múlik, mi van benne, hiszen ettől függően 300-600 kcal között mozog az energiatartalma.

Borítókép: illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!