Járvány

2020.03.05. 11:01

Kínai kutatók azonosították, miként fertőzi meg az új koronavírus az embert

Ez megmagyarázhatja a koronavírus felismerésének és fertőzésének molekuláris alapját, és hozzájárulhat új gyógymódok kifejlesztéséhez.

Peking, 2020. március 2. A védõmaszkot viselõ Hszi Csin-ping kínai elnök (j3) a pekingi Katonai Orovostudományi Akadémián tesz látogatást 2020. március 2-án. A tüdõgyulladást okozó új koronavírus halálos áldozatainak száma 2912-re emelkedett Kínában, a legtöbben a járvány gócpontjában, Hupej tartomány székhelyén, Vuhanban hunytak el. MTI/AP/Hszinhua/Csü Peng

Forrás: MTI/AP/Hszinhua

Fotó: Csü Peng

A Science című tudományos folyóiratban szerdán közzétett tanulmányukban a kutatók leírták annak a receptornak a szerkezetét egy sejt felületén, amelyre az új koronavírus nyomást gyakorol, hogy bejuthasson az emberi szervezetbe.

A Westlake Institute for Advanced Study és a Cinghua Egyetem kutatói kriogenikus elektronmikroszkóppal térképezték fel atomi szinten az ACE2 receptor teljes struktúráját, amely a belépési pontot jelenti az új koronavírus számára az emberi sejtekbe a BOAT1 semleges aminosav-transzporter jelenletében.

A SARS-CoV-2 nevű koronavírus elektromikroszkópos képe. A 2019-nCoV néven is ismert vírus egy fertőző humán koronavírus, amely a COVID-19-nek nevezett, tüdőgyulladásos megbetegedést okozza
Fotó: NIAID-RML / MTI/AP

A kutatók kimutatták, hogy

az új koronavírus kötődése azonos a SARS-koronavírus kötődéséhez, de számos szekvenciavariáció és szerkezeti eltérés megváltoztathatja az ACE2 affinitását a vírushoz.

A Science című tudományos folyóirat honlapján bemutatott tanulmányukban az Texasi Egyetem és az Amerikai Nemzeti Egészségvédelmi Intézet kutatói szintén kimutatták, hogy a Covid-2019 új koronavírus a SARS-vírussal azonos ACE2 receptorhoz kötődik, de

az új koronavírus esetében az ACE2 kötődése tízszer, hússzor magasabb, mint a SARS-vírus esetében, ami megmagyarázhatja az új koronavírus emberek közötti könnyebb terjedését.

„Kutatásunk eredménye nemcsak megvilágította a vírusfertőzés mechanisztikus megértését, de megkönnyíti a vírusészlelést és vírusellenes terápiák kifejlesztését” – közölték a tanulmány szerzői.

Borítókép: A védőmaszkot viselő Hszi Csin-ping kínai elnök (j3) a pekingi Katonai Orovostudományi Akadémián tesz látogatást 2020. március 2-án