Friss hírek

2005.09.21. 15:16

Légzsák csontsűrűségmérővel

BAMA

Ütközéskor legtöbbször életet ment a biztonsági öv és a mind több autóba

beépített légzsák, de előfordulhat, hogy éppen ezek a biztonsági felszerelések

okoznak sérülést az utasokban, legtöbbször csont- és bordatöréseket. A probléma

az, hogy az autógyárak az előzetes töréstesztekhez olyan bábukat használnak,

amelyek méretre, súlyra az átlagembert modellezik, a fizikai

ellenállóképességük alapján azonban inkább egy agyontrenírozott amerikai

tengerészgyalogosnak felelnek meg - állítja az angliai Cranfield Egyetem e

témával foglalkozó kutatója, Peter Zioupos. Márpedig az autókban gyenge nők,

öregek és gyerekek is utaznak. Az ő csontozatuk nyilvánvalóan sokkal gyengébb

és kisebb ütésektől is komolyan megsérülhet. A kutató ezért most azon dolgozik,

hogy a műszerfalba beépíthető csontsűrűségmérő készüléket hozzon létre. Az

utas, amikor beül, bedugja az újját a műszerbe, az pedig pillanatok alatt

megméri a csont állapotát, kiszámítja, hogy mekorra ütést tud elviselni az

illető csontozata, majd ennek megfelelően beállítja a biztonsági öv ideális

feszültségét, valamint a légzsák optimális felfújódását. A készülék

kereskedelembe kerülésére azonban még valószínűleg legalább öt évet várni kell.

(Spiegel Online)

Ezek is érdekelhetik