Hallgassa élőben!
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Itt vannak a Budapest Airport visszavásárlásának részletei

Magas rangú források a VG-nek részletesen bemutatták a Budapest Airport visszavásárlásának háttérfolyamatát. A magyar fél vételi szándéka végérvényes, még karácsony előtt szerződni akar. A konzorciumnak az állam mellett a Mol és az Indotek csoport a tagja, de ha úgy alakul, a kormány készen áll a százszázalékos tulajdonszerzésre. A legutóbb kínált 4,44 milliárd eurós árra szinte biztos, hogy rábólint a külföldi eladói kör.

Előállhat olyan helyzet, hogy a Budapest Airport Zrt. visszavásárlására összeállt hazai konzorciumból kiszállnak a magánbefektetők, de a magyar kormány ebben az esetben is meg fogja venni a repteret – erről az ügyletet a legmagasabb szinten ismerő befolyásos forrás beszélt a VG-nek. Kiemelte, hogy az Orbán-kabinet ebben a végletekig eltökélt, és ha a tárgyalások soron következő fázisában nem derül fény drasztikus negatív körülményre a társaságra nézve, nem képzelhető el olyan szcenárió, hogy a magyar kormány kifaroljon az üzletből.

„Nem repülőteret akarnak venni általánosságban, hanem ezt a repülőteret akarják megvenni, mert a felfogásuk szerint tarthatatlan, hogy az ország teljes mértékben kiszolgáltatott legyen a nemzeti repülőterét illetően külföldi szereplőknek.”

A kormány fő kritikája, hogy a budapesti repteret kizárólag befektetésként kezelik, stratégiai megközelítés nélkül.

„Ha hoz pénzt, jó, ha nem hoz, rossz, ha pedig nem eleget hoz, mindent elkövetnek azért, hogy eleget hozzon.”

A költségeket leszorították, az alkalmazott árakat viszont felsrófolták, ami azt eredményezte, hogy az egy utasműveletre eső díj a régióban Ferihegyen a legmagasabb. „Ezzel párhuzamosan pedig a reptéri infrastruktúra egy vidéki lepukkant vasútállomáséra emlékeztet.”

Egyedül is megy

A VG.hu forrása kategorikusan kizárta annak a lehetőségét, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető vállalat kizárólag magánbefektetőkhöz kerüljön. Ha a kormány nem vállal szerepet a tranzakcióban, akkor a piaci érdekeltségek is elállnak. Megerősítette, hogy

a magyar államon kívül az Indotek csoport és a Mol alkotja a konzorciumot.

Vagy ebben a felállásban szerzik vissza a ferihegyi infrastruktúrát, vagy az állami fél egymaga. Hangsúlyozta, hogy további magánszereplők bevonására a projektben nincs lehetőség, „már így is bonyolult az akvizíció menedzselése”. Ha az Indotek és a Mol benne marad a konzorciumban, a kormány meg fog egyezni velük a tulajdonosi arányokról.

Az már most biztos, hogy a magyar államnak minimum 51 százalékos részesedése lesz, de a végső szám ennél jóval magasabb lehet. Annak van realitása, hogy az állami részhez képest a piaci jóval elmarad majd.

A kormánynak viszont az is belefér, hogy önállóan szerezzen százszázalékos tulajdont.

A Mol és az Indotek szerepvállalását az előbbinél alapvetően az uniós versenyjogi szabályok nehezítik, az utóbbinál pedig a befektetés várható hozama. Az állam ehhez a kérdéshez jóval megengedőbben viszonyul, hiszen a megtérülést nemcsak a reptéri tevékenységre alapozza, hanem az úgynevezett social return on investment (a befektetés társadalmi megtérülése) hatásra és a turizmusra is.

Nem jó, de nem is tragikus

Az első befektetői csapat tavaly kereste meg a jelenlegi tulajdonosi kört azzal a kérdéssel, hogy kívánja-e értékesíteni a budapesti repteret. A Budapest Airport legnagyobb részvényese 55,44 százalékkal a német AviAlliance GmbH, amely lényegében egy kanadai nyugdíjalapot képvisel, a Malton Investment PTE szingapúri tőkealap 23,33, a Caisse de dépot et placement du Québec (ugyancsak kanadai nyugdíjalap) pedig 21,23 százalékban érdekelt. A konzorcium a magyar mellett nemzetközi partnereket is tömörített, de ebben is már benne volt a magyar állam, a Mol és az Indotek. A megkeresést azonnal kiszivárogtatták a Bloomberg amerikai hátterű médiavállalatnak, az alapos gyanú szerint maguk a tulajdonosok.

Üzletelni sokféleképpen lehet, így is, noha előzetes megállapodás volt arról, hogy hírzárlat van a kapcsolatfelvételről

– jegyezte meg a VG forrása. Időközben változott a konzorcium összetétele, a kormány pedig az idén májusban Palkovics László innovációs és technológiai miniszter személyében kormánybiztost nevezett ki a Budapest Airport többségi állami tulajdonba való megszerzésének előkészítése feladatával.

A tárgyalások a tárcavezető vezetésével zajlottak (és zajlanak), majd az állam, az Indotek és a Mol konzorciuma néhány hónappal ezelőtt egy úgynevezett non-binding offer, tehát nem kötelező érvényű ajánlatot tett 4 milliárd euróról szólóan. Ez az összeg az enterprise value-ra, tehát a társaság teljes értékére vonatkozott, amely tartalmazta a budapesti repülőtér mintegy 1,4 milliárd eurós hitelállományát, amelynek a szerkezeti átalakítása nem kis falatnak ígérkezik (javarészt külföldi pénzintézetek konstrukcióiról van szó). Mindenesetre ezt a nemzetközi tulajdonosok alacsonynak, de mindenképpen alkalmas tárgyalási alapnak értékelték. Az informátor ezzel összefüggésben rámutatott: valótlanok voltak azok a sajtóbeszámolók, amelyek szerint a magyar fél ajánlata komolytalan volt, amit éppen az cáfol, hogy az egyeztetések nem megszakadtak, hanem elmélyültek.

Van az a pénz

A cég részvényesei további részletes, de még nem a due diligence, a konkrét átvilágításkor megnyíló adatszobából származó adatokat bocsátottak rendelkezésre a Budapest Airportról a konzorciumnak, amely ennek alapján – világviszonylatban is meghatározó nemzetközi szakértői bázisra támaszkodva (lásd Csak a Deutsche Bank állta a sarat című keretes írásunkat) – az enterprise value értékét magasabbra taksálta. A második, a közelmúltban benyújtott non-binding offer már 4,44 milliárd euróról szólt. (Vagyis a Bloomberg által a napokban közölt 4 milliárd eurós ajánlat több szempontból is pontatlan: egyrészt nem a friss, hanem egy hónapokkal korábbi ár, másrészt az aktuális összeg ennél 11 százalékkal magasabb.)

Úgy tűnik, közelebb került egymáshoz az eladói és a vevői oldal. Ha a külföldi tulajdonosok figyelemebe vesznek minden szempontot, az az érzésem, hogy ezen az árszinten valós az eladási szándékuk. Ez lehet az az összeg, amelyben meg fognak tudni állapodni a dolgok jelen állása szerint

– kommentálta a fejleményeket.

Minél előbb

A tárgyalások a „cölöpök leverésének” fázisában tartanak, a felek most konstruálják a végleges adásvételi szerződést. Az egyeztetések napi szintűek. Két kikötést mindkét oldal deklarált: a szerződéskötésnek még karácsony előtt, de mindenképpen az idén be kell következnie, a lezárásnak, tehát a kifizetésnek a végső határideje pedig jövő március 31. „Arról lehet spekulálni, hogy a jelenlegi tulajdonosoknak miért kulcskérdés egy mihamarabbi zárás, a magyar konzorcium egyszerűen csak nem szeretné tovább húzni. Minél gyorsabban el akarják varrni a szálakat, és elfelejtenék ezt a társaságot, amellyel nincsenek további terveik.”

Jelezte, hogy jövő tavasz végéig lebonyolítható a finanszírozási háttér megteremtése a magyar állam és partnerei részéről. A szeptember közepén az állam által felvett mintegy 5 milliárd dollárnyi devizahitel egy 1,5 milliárd dolláros elemét például a reptér vételi díjába forgatják bele. Értékelik, hogy a magyar bankokat hogyan lehet bevonni a finanszírozásba, de nyilvánvalóan az állam meghatározó szerepet visz a fedezet biztosításában, amit szokásos módon javarészt kötvénykibocsátással old meg. A VG a kormányzatra vonatkozó állítások kapcsán kereste a kabinetet és az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is. Érdeklődésükre az utóbbi annyit közölt, hogy folyamatban lévő tárgyalásról nem kíván nyilatkozni.

Csak a Deutsche Bank állta a sarat

Egészen addig, amíg a tárgyalások nem érnek el a Budapest Airport átvilágításának szintjéig, a magyar befektetői csoportnak nem áll rendelkezésére minden szükséges adat a tranzakcióhoz. Ezért a konzorcium globális piacvezető tanácsadó és szakértői cégeket kért fel, hogy elemzéseikkel segítsék az előzetes kalkulációkat. Információink szerint számos szereplővel folytak erről tárgyalások, de a zömük – így például a Citibank is – a reptér külföldi tulajdonosainak pressziójára elzárkózott a megbízatástól. Végül egyedül a Deutsche Bank vállalta a feladatot, amely első körben az EBITDA 15–24 közötti szorzója alapján 4,2–5,2 milliárd euró közé tette a Budapest Airport értékét. A felső határt utóbb 4,7 milliárd euróra mérsékelte. A tulajdonosi oldal a Covid-pályát is figyelembe vevő árszintje 5 milliárd euró körül alakult.

Dosszié
A Mindmegette karácsonyi ajánlata
A vendégváró, amiből egy morzsa sem marad

Hozzászólások

A Mindmegette karácsonyi ajánlata
Kókuszkocka, ami nem száraz hatású
hirdetés
Ötletből érték – de kié lesz a haszon?
Ellenőrzés
Huszonegy lábbeli és ruha közül csak egy szandál és egy kardigán maradhatott forgalomban
Bach-művek / 21 perce
Jevgenyij Koroljov ad zongoraestet a Zeneakadémián
A zongoraművész azt vallja, hogy az igazi művészet több a tökéletes színvonalú technikai megvalósításnál.
Gyász
EMLÉKEZÉS ERDÉLYI GÁBOR gépészmérnök halálának 12. évfordulóján. ,,Bennünk él arcod, meleg tekinteted, bennünk él mosolyod, végtelen szereteted. Örök az emléked, nem feledjük szavad, minden ami voltál a lelkünkben marad.'' Örökké szerető feleséged és fiad
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy HEGEDŰS LUKÁCS életének 86. évében elhunyt. Temetése 2021. december 9-én, 13.00 órakor lesz a szajoli temetőben. A gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy BEKÉNYI ISTVÁNNÉ életének 88. évében örökre megpihent. Búcsúztatója 2021. december 9-én 11.00 órakor lesz a szolnoki Szentlélek templomban, majd utolsó útjára kísérjük a szolnoki református temetőben. A gyászoló család
Szomorúan tudatjuk, hogy PÁSZTI ILONA (a TITÁSZ volt dolgozója) életének 94. évében, 2021. november 18-án elhunyt. Búcsúztatása 2021. december 10-én 12.00 órakor lesz a szolnoki római katolikus temető ravatozójában. A gyászoló család
"Lelked remélem békére talál, s te már a Mennyekből vigyázol ránk! Soha nem felejtünk, szívünkben szeretünk, s örökkön-örökké rád emlékezünk." Mély fájdalommal tudatjuk, hogy KÓRÓDI FERENC 2021. november 22-én, életének 73. évében örökre megpihent. Búcsúztatója 2021. december 9-én 10.00 órakor lesz a szolnoki római katolikus (Kőrösi úti) temetőben. A gyászoló család
Fájdalomtól megtört szívvel tudatjuk, hogy SURÁNYI JÓZSEFNÉ (született: Fodor Márta) életének 74. évében örökre itt hagyott bennünket. Búcsúztatása szűk családi körben történik. A gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy RAGÓ JÓZSEFNÉ életének 81. évében, 2021. november 20-án elhunyt. Búcsúztatása 2021. december 9-én 12.00 órakor lesz a szolnoki római katolikus (Kőrösi úti) temetőben. A gyászoló család
EMLÉKEZÉS KARKUS ISTVÁNNÉ (született: Szőke Mária) és KARKUS ISTVÁN életünk egy szeletének rövid történetére, számokkal emlékezve, a boldog és a szomorú évekre. 1966. december 3. - 2015. november 7. A két évszám között 49 boldog év. Ha kegyes lett volna hozzánk a sors, nem szakította volna szét 49 boldog év után, két szeretetben élő ember életét. Ma már 2021. december 3-án 55. házasságban töltött évünket ünnepelnénk. Fájdalmas az élet, de én már ezzel a fájdalommal élek, amíg élek. Ő nélküle nagyon szomorú az életem. Elvettek egy darabot a szívemből. A hat év a szeretetben, boldogságban nem sok idő, de a szomorú magányban egy emberöltő. Engem már amíg élek a szomorúság és a könnyek kísérnek. Milyen jó lett volna együtt leélni boldog életünket. Az élet egy színes álmodás, de egyszer véget ér. A sír lesz a végső állomás, a szív pihenni tér. Karkus István
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy DR. BOROS OTTÓNÉ (született: Muhi Katalin) 2021. november 13-án 91 éves korában elhunyt. Drága halottunkat szűk családi körben helyezzük örök nyugalomba. A gyászoló család Pietas Kft.
Fájó szívvel tudatjuk, hogy PÉNTEK BÉLÁNÉ (született: Romhány Terézia) életének 85. évében örökre megpihent. Búcsúztatása 2021. december 9-én 13.00 órakor lesz a szolnoki római katolikus temetőben. Ezúton mondunk köszönetet mindazoknak, akik utolsó útjára elkísérik és gyászunkban osztoznak.
Amikor a holnap nélkülem kezdődik és nem látsz többé, ha a nap megleli szemeid könnyekkel telve kérlek ne sírj értem. EMLÉKEZÉS FEKETE TIBOR gépészmérnök halálának 1. évfordulóján. Köszönöm Istennek, hogy éltél, tiszteltél, és szerettél. Drága egyetlen Fiam a mosolyod, arcod, szemed tükrét a nap minden percében örökre a szívemben őrzöm. Szerető anyukád Köszönöm mindazoknak, akik fiam emlékét őrzik. Egy bánatos édesanya
Fájó szívvel emlékezem bátyámra, IMRE ISTVÁNRA aki már 11 éve hogy elment és fiára IFJ. IMRE ISTVÁNRA Pityu aki tragikus körülmények között, közúti balesetben már 2. éve hogy örökre itt hagyott. Annyira hiányzik szerető gondoskodásotok. Nyugodjatok békében. Szeretettel gondolok rátok. Szerető hugod és nevelőanyád Etka
Fájdalommal, megtört szívvel tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy ASZTALOS JÁNOS imádott férj és rajongásig szeretett apa és nagyapa (Tatika) 2021. november 17-én, életének 77. esztendejében tragikus hirtelenséggel örökre itt hagyott bennünket. A búcsúztatóról később adunk tájékoztatást. Drága emléke örökké szívünkben él. A gyászoló család Pietas Kft.
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy MÓDOS ZOLTÁN életének 61. évében váratlanul elhunyt. Búcsúztatóját 2021. december 9-én 14.30 órakor a szolnoki belső református temetőben, a sírjánál tartjuk. A gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk mindazokkal, akik ismerték és szerették, hogy JAKAB JÓZSEF (volt kengyeli lakos) 2021. október 31-én, életének 84. évében örökre megpihent. Búcsúztatása 2021. december 7-én 14.00 órakor lesz a szolnoki Nagytemplomban. Emléke szívünkben örökké él. A gyászoló család
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy PINTÉR ISTVÁNNÉ (született: Bognár Mária) 86 éves korában, 2021. november 22-én elhunyt. Temetése 2021. december 3-án 13.00 órakor lesz a tiszasülyi temetőben. Temetése után mise a templomban. A gyászoló család Elízium Kft.
Mély fájdalommal tudatjuk, hogy SZABÓ IMRÉNÉ (született: Vajon Rozália) életének 87. évében 2021. november 24-én elhalálozott. Temetése 2021. december 6-án 14.30 órakor Szolnokon a Kőrösi úti temetőben lesz. Gyászoló család
Fájdalommal tudatjuk, hogy CSIDER MIKLÓS volt volán dolgozó 2021. november 13-án, életének 91. évében elhunyt. Hamvasztás utáni búcsúztatója 2021. december 3-án 10.00 órakor a szolnoki római katolikus temető ravatalozójában lesz. Emléke örökké szívünkben él. A gyászoló család Pietas Kft.
Hálás szívvel mondunk köszönetet mindazoknak, akik szeretett halottunk HÉJA ISTVÁNNÉ temetésén megjelentek, koszorúikkal, virágaikkal fájdalmunkat enyhíteni igyekeztek. A gyászoló család
Szomorú szívvel tudatom, hogy LŐKÖS MÁRIA a Dohányfermentáló volt dolgozója életének 94. évében, 2021. november 15-én örökre megpihent. Búcsúztatása 2021. december 7-én 12.00 órakor lesz a szolnoki Kőrösi úti temető kis ravatalozójában. Gyászoló fia
Jászkunság / 31 perce
Mutatjuk, mely cikkek voltak a legolvasottabbak az elmúlt héten
Szoljon.hu
ZAGYVARÉKAS / 33 perce
Kidőlt fákról, rossz állapotú útról is szó esett a közmeghallgatáson
Kovács Berta
gyász / 34 perce
Elhunyt Kóbor János
számvetés / 40 perce
Áder János: nincs jobboldali vagy baloldali klímaváltozás, mert mindannyiunkat érint
felmérik a populációt / 47 perce
Megszámolják a tigriseket Nepálban
kutatás-fejlesztés / 1 órája
Közel kétmilliárdos támogatás jut a hazai kutatási eredmények nemzetközi népszerűsítésére