2025.04.18. 09:25
Kihordott két szívinfarktust a szolnoki apa, végig kellett néznie, mi történik a kocsijával
Anya, apa, vagy akár nagyobb testvér is megtaníthat vezetni. Az új KRESZ-tervezet lehetőséget biztosítana a családtagi vezetés gyakorlására.
Magyarországon jelenleg bűncselekménynek számít, ha egy szülő a gyerekét a jogosítvány megszerzése előtt, az oktatás ideje alatt tanítja közúton vezeti. Több európai országban azonban már bevett gyakorlat a családtagi vezetés, amely most nálunk is napirendre került.

Fotó: Shutterstock.com / Forrás: Illusztráció
A tervezet szerint a tanulók 29 hivatalos gyakorlati óra után gyakorolhatnának családtag jelenlétében. Amennyiben ezt jogszabályi szinten is lehetővé teszik, a családtagoknak előzetes felkészítésen kellene átesniük, mielőtt részt vehetnének ebben a folyamatban. A cél kettős. Egyrészt csökkenhet a jogosítvány ára, másrészt tehermentesíthetnék az autósiskolákat.
Családtagi vezetés – mit mond a szakember?
Vadas Attila, a Sprint Autósiskola vezetője, aki három évtizedig oktatott, nem tartja jó ötletnek a tervezetet.
Én nagyon veszélyesnek tartom ezt. Még 29 óra vezetés után is történik veszélyhelyzet vezetés közben, amikor oda kell az oktatónak nyúlni, fékezni, kormányozni. De mi erre föl vagyunk készülve. Az oktatóautók speciális kialakításúak, teljes pedálrendszerrel vannak jobb oldalon felszerelve, tükrökkel, visszajelzőkkel. Pont azért, hogy ha kell, akkor be tudjunk avatkozni.
Egyelőre nem tisztázott, hogy a családtagi gyakorláshoz szükség lesz-e hasonló felszerelésre a magánautókban is. Ha igen, az akár több százezer forintos beruházást is jelenthet, amit kevesen vállalnának.
Ki vállalja a felelősséget?
A tervezet egyik legvitatottabb pontja, hogy kié lenne a felelősség, ha a tanulóvezető hibázik a családtag jelenlétében.
Ha történik valami, ott a szülőt is felelősségre fogják vonni, és ugrik a jogosítványa. Jobbik esetben csak a jogosítványa, és nem kerül nagyobb bajba. Tehát nem biztos, hogy ez működőképes lesz Magyarországon.
– fogalmazott Vadas Attila.
Szülők és fiatalok véleménye
Megkérdeztünk egy édesapát és két lányát is arról, hogyan vélekednek a családtagi vezetés lehetőségéről.
Én mindkét lányomat tanítottam vezetni forgalomtól elzárt területen. Kihordtam két szívinfarktust. Semmiképp nem vinném be a gyereket a forgalomba a saját autómmal úgy, hogy neki még jogsija sincs. Ha bármi történik, enyém a felelősség, ugrik az én jogsim és akkor reméljük, hogy ennél nagyobb baj nem történik. Szerintem ezt az oktatókra kellene bízni a jövőben is.
A lányok így látták:
Nyilván stresszesebb, mint egy oktatóval, mert a családtag máshogy fogalmaz. Az oktató esetleg udvariasabban mondja el, hogy óvatosan kerüljük ki a kátyúkat, vagy váltsunk fel mert már magas a fordulatszám. Ráadásul a saját autóját jobban félti az ember egy olyantól, aki még most tanul vezetni. De mindenesetre szórakoztató volt, meg egy családi program, de én inkább az oktatót választanám
Valahol jó ötlet, egy király élmény, de apának egészen sajátos eszközei voltak a sebességhatárok betartatására. A saját tapasztalatát adta át, ami jó, de ha csak ezeket tudtam volna, akkor nem megyek át a vizsgán.
Külföldi példák: hol működik már a rendszer?
A családtagi vagy kísérővel történő vezetés több országban is bevett gyakorlat a jogosítvány megszerzése előtt.
- Franciaországban például 15 éves kortól engedélyezett, ahol a tanulónak 3000 km-t kell vezetnie szülői kísérettel.
- Németországban 17 évesen lehet tapasztalt felnőttel gyakorolni.
- Svédországban és Norvégiában 16 éves kortól kezdhető meg a vezetés – előzetes tanfolyam után.
- Kanadában és az Egyesült Államokban szinte minden tartományban létezik hasonló "graduált jogosítványrendszer", amely szintén a biztonságos rutinszerzésre épít.
Összességében elmondható, hogy bár az oktatóautókhoz hasonló extra felszerelés (kettős pedál, másodkormány) nem szükséges, a kísérő személyének szigorú jogi és tapasztalati feltételeknek kell megfelelnie. A rendszer célja mindenhol az, hogy fokozatos, biztonságos módon segítsen vezetési rutint szerezni a fiataloknak.
Összegezve
A KRESZ-tervezetben szereplő családtagi vezetés lehetősége – bár elsőre logikus és pénztárcabarát megoldásnak tűnhet – számos kérdést vet fel a biztonság, felelősség és a magyar közlekedési kultúra szempontjából. Hogy valóban csökkenhet-e a jogosítvány ára, és beilleszthető-e ez a modell hazánk közlekedési gyakorlatába, az még komoly társadalmi és szakmai vitát igényel.