Galériával és videóval

2024.11.26. 19:41

Hihetetlen felfedezés: világhírű autóra bukkantak egy jászkunsági községben

Péli Tibor idén már négy alkalommal rendezett nyílt napot, ahol folyamatos volt az érdeklődés a régi motorok iránt. A motorgyűjtő azonban egy világhírű autóról is mesélt, amely végül Tiszajenőre került.

Számos legendás jármű csillog Péli Tibor motorgyűjtő tiszajenői műhelyében. Először csak gyűjtötték és hozták mindenfelől a motorokat az édesapjával, majd egy idő után elkezdték felújítani őket. Mindegy volt, hogy milyen régi, amit találtak azt hazavitték. 

motorgyűjtő
Péli Tibor motorgyűjtő tiszajenői műhelyében sorakoznak a különféle modellek
Fotó: Mészáros János

Sokféle járművet őriz garázsában a motorgyűjtő

Sokat lendített az üzleten, hogy mezőgazdasági gépkereskedéssel foglalkoztak és sok ember megfordult náluk. Főút mellett van a telepük, ezért kitettek egy táblát, hogy régi, veterán motorkerékpárokat keresnek. Attól kezdve beindult a gyűjtemény kialakítása, amit lassan húsz éve nyitottak meg. Jelenleg is ott található az 1936-os magyar gyártású Csepel Turán, ami a kiállítás legrégebbi darabja. Gyűjteményének egyik legbecsesebb darabja egy 1938-as, nikkeltankos, blokkváltós Csepel WM, mely típusból az egész országban mára ez az egy darab maradt. Idővel célirányosan ráálltak a magyar gyártású kétkerekűekre, amikből sikerült fellelni egy-két olyan darabot, prototípusokat és exporttípusokat, amikkel színesíteni tudták a palettát. Ezek közé tartoznak a Csepel, Danuvia, Pannónia, Tünde, Panni, Berva és Dongó motorok.

Az egyetlen darab az ő gyűjteményében található

Jelenleg már egyedül viszi a gyűjteményt és az a célja, hogy a hazai motorgyártást be tudja mutatni.  A most felújítás alatt lévő darabok, ha elkészülnek és egy-két cserét követően az ország legnagyobb gyűjteménye jöhet létre Tiszajenőn. Sok olyan export-típusa is van, amit Amerikából, Svédországból, a régi Jugoszlávia területéről kellett visszahozni, itthon ugyanis nem árusították őket. A tengeren túlról érkezett úgy vissza kétkerekű, hogy egyetlen kilométer sincs az órájában, csupán kiállítási darab volt. A prototípus Csepel és Pannónia motorok pedig soha sem kerültek kereskedeli forgalomba. Új Csepel típust a postásoknak adták ki tesztelésre, de nem vált be, így nem kezdték el a gyártását. Az egyetlen darab nála látható az országban. Csepelből lényegében teljes a gyűjteménye, legfeljebb más színkombinációkat találhatnak. A közelmúltban egy amerikai exportra szánt Danuvia (Csepel fejlesztés) és egy 1949-ben gyártott Franciaországból visszakerült motorral bővült a gyűjteménye.

Az idén már négy alkalommal rendezett nyílt napot, ahol folyamatos volt az érdeklődés a régi motorok iránt. Előzetes bejelentkezést követően szívesen mutatja meg a gyűjteményét. Úgy veszi észre, hogy átalakulóban van a veterános közösség, mert akik eddig nagyon benne voltak, hogy vegyenek régi motort és újítsák fel és állítsák ki, azok most fogyóban vannak. Viszont az a  hétvégi motoros réteg, hogy gyerünk el, nézzünk szét, az most erősödik, ezt látja a többi gyűjtővel beszélgetve. Most ismét ott tartanak, hogy a nagy kereslet miatt megnőttek az árak, ezért igyekeznek arra összpontosítani, hogy begyűjtsenek mindent, ami csak fellelhető. Sok a kazalba rakott régi darab, mert össze kellett szedni mindent, ami még fellelhető, mert nincs tovább, elfogynak a régi motorok és alkatrészek.

Egy világhírű autót is sikerült megszereznie

A motorok mellett van néhány veteránautója is. Ezek között a legérdekesebb az NDK egykori pártfőtitkárának, Erich Honeckernek a szolgálati autója, amihez többszörös csere útján jutott hozzá. A Volvo egy 2600 köbcentiméteres, hathengeres V-motorral, tárcsafékkel felszerelt, ami luxus 1962-ben elképzelhető volt, az minden benne van. A gépkocsi elbarikádozva porosodik az egyik műhelyben várva a jobb sorsára.     

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában