2025.03.06. 19:55
Milyen lehet a diákok élete kütyümentesen? A szolnoki Tiszaparti egyik osztálya kideríti!
Képzeljünk el egy világot, amelyben bár helye van az okos eszközöknek, mégis teret adnak a valódi létezésre is. Nagyszerű kezdeményezés hivatott lehetővé tenni, hogy főként a legjobban érintett generációk megtapasztalhassák ezt az állapotot, a digitális böjt heteiben. A Szent István Intézet és a váci Egyházmegyei Katolikus Iskolák Főhatósága (EKIF) közösen szervezi ezt az izgalmas kutatást, amelyben egy szolnoki iskola diákjai is részt vesznek.
– A digitális böjt a húsvéti nagyböjti időszakkal egy időben zajlik, iskolánk örömmel csatlakozott ehhez a kutatáshoz – kezdte Balog Zsolt, a Tiszaparti Római Katolikus Általános Iskola és Gimnázium igazgatója.

Fotó: Mészáros János
A felméréssel egybekötött izgalmas kezdeményezéshez Dunakesziről, Fótról, Ceglédről és Szolnokról, összesen négy iskola csatlakozott, hat osztállyal. Több, mint százhúsz diák vállalta ezt a nem mindennapi mérést a hatodik, hetedik és nyolcadik évfolyamos diákok közül.
Digitális böjt: „kütyümentesség”, ésszerű keretek között
Az intézmény igazgatója kiemelte, a legfontosabb cél, hogy amennyire csak lehet a digitális böjt alatt a résztvevő diákok korlátozzák a képernyőhasználatot.
– Tudjuk, hogy ezek az eszközök a tanulás során is gyakran szükséges kellékek, így az ilyen az esetek természetesen kivételt képeznek – fogalmazott Balog Zsolt.
Az ideális az lenne, ha a közösségi felületeket használatát teljesen mellőznék a fiatalok a böjt ideje alatt.
Így a
- céltalan böngészés a közösségi felületeken,
- a chaten való kommunikáció,
- a sorozatok,
- játékok
kivonhatók a képletből.
Tesztekkel is mérik majd a böjt előtti és utáni állapotokat
Az igazgató elárulta, a szóban forgó böjtnek húshagyó kedden volt egy megnyitója Budapesten az Eiffel Műhelyházban. Ezen az eseményen a résztvevő diákok egy úgynevezett bemeneti tesztet írtak, amelyet egy pszichológus által vezetett csapat állított össze.
– Ennek az a célja, hogy felmérje a digitális böjt előtti állapotokat. Középpontjában a memória, a figyelem, koncentráció, sőt az érzelmek aktuális állapota állt, egy részletes, bő egy óra hosszas teszt keretében. Az időszak végén lesz egy kimeneti párja is, amely ugyanezeket a paramétereket veszi alapul. A két teszt eredményeinek összehasonlítása adja a kutatás alapját, amelyből minden bizonnyal valamilyen publikus tanulmány, közlemény is készül – részletezte Balog Zsolt.
A képernyőidő statisztikája a digitális böjt ellenőrzési pontja
Azon túl, hogy ez az időszak a felnőttek számára szintén remek próbatétel lehet, a résztvevő gyermekek szüleinek is feladatot ad.
– Az talán nem kérdés, hogy példamutatással nekünk is igyekeznünk kell az említett céltalan okoseszköz használatot csökkenteni. Ám azok a szülők, akiknek a gyermeke részt vesz ebben a kutatásban, aláírtak egy részletes szabályzatot, amely egyúttal támpontokat és feladatokat is ad a digitális böjt lekövethetőségére, ha úgy tetszik ellenőrzésére– fogalmazott az igazgató.
A kutatásban résztvevő szülőknek egyebek mellett hetente egy megadott szempontsor szerint jelentést kell küldeniük a diákok képernyőidejét tartalmazó összefoglalóról.
– A legtöbb készülékben elérhető ez a statisztika, amely mutatja a képernyő időt, illetve azt is részletezi, hogy a felhasználó melyik alkalmazásban mennyi időt töltött. Természetesen nem lehet mindent a végletekig ellenőrizni, így valahol mindenkinek a lelkiismeretére van bízva, mivel mennyi időt tölt. Ám ennek a statisztikának a heti szintű küldése feltétel, így látni lehet majd, milyen célok miatt forgatták az okos eszközt. Még egyszer hangsúlyozom, hogy a tanulás és házi feladat miatt használt bizonyos alkalmazások és felületek kezelése, nem tartoznak a digitális böjt tiltásai közé – részletezte.

Fotó: Mészáros János
A szülők örömmel és lelkesen fogadták a kutatást, a gyerekek már közös programokat terveznek
Az esemény kezdete előtt, még februárban tartottak egy szülői értekezletet a témával kapcsolatban. Az iskola érintett osztályában kivétel nélkül örömmel és fenntartás nélkül fogadták a lehetőséget. Ami még meglepőbb volt, hogy a diákok is izgatottan álltak a kihíváshoz.
– Nálunk a szülők megfogalmazták konkrétan azt, hogy köszönik a lehetőséget. Ennek a kutatásnak ugyanis családokra kiterjedő hatása lehet, hiszen akár minden tagja leteheti a készüléket és minőségibb programokkal tölthetnek minőségibb időt akár együtt is.
Az szintén szívderítő volt, hogy a résztvevő diákok már most arról egyeztettek és beszéltek, hogy milyen közös programokat, sétákat, kerékpározásokat terveznek majd együtt a szabadban. Ahelyett, hogy az okostelefonjaikon chateljenek egymással, valós időben, ténylegesen együtt lesznek – mondta az intézmény vezetője.
A különleges kutatás bő egy hónapja után, a kilépő tesztek megírását követően elemzik majd az adatokat. A méréshez úgynevezett kontrollcsoportokat is beválogattak, ezek tagjai ugyanúgy megírják a teszteket, ám nem kell részt venniük a digitális böjtben. A kutatás teljes eredményét június harmincadikán tervezik kiadni, azzal a céllal, hogy a szülők és pedagógusok számára kapaszkodót nyújtsanak a gyermekek mentális egészségének védelmében.