Jászkunság

2021.04.19. 19:58

Életet is menthet a biztonsági öv

A passzív biztonsági eszközök használatára helyezte a hangsúlyt a rendőrség a húsvéti ellenőrzések során is, hiszen még mindig sokan élnek tévhitben, és nem kötik be magukat. Éppen ezért érdemes átgondolni a biztonsági öv jelentőségét, valamint átismételni a vonatkozó előírásokat. Ebben segít cikkünk.

Czakó Nóra

A biztonsági öv használata 55–60 százalékkal csökkenti a halálos kimenetelű balesetek számát, és a személyi sérülések súlyosságát.

Forrás: Illusztráció/Shutterstock

Negyvenöt éve kötelező Magyarországon a gépkocsik első ülésein a biztonsági öv használata. Ma már kilencven százalék fölötti azok aránya, akik az első ülésen szabályosan rögzítik magukat, de a hátul utazók jelentősen kevesebben élnek a lehetőséggel, a jogszabályi kötelezettség ellenére. Holott az utóbbi esetben már nem a sofőrt, hanem az utast terheli a kiszabott bírság – mondta hírportálunknak Szabó Ferenc őrnagy, a Szolnoki Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője.

Az elmúlt tíz-húsz évhez képest ugyan jelentősen emelkedett a biztonsági övet használó vezetők és utasok száma, de még mindig vannak olyanok, akik nem kapcsolják be.

– Ez leginkább olyan foglalkozásúaknál figyelhető meg, akik sorozatosan rövid távolságokat tesznek meg – árulta el Szabó Ferenc.

– Olyanok is akadnak azonban, akik azzal indokolják az öv elmaradását, hogy csak a szomszédos boltba szaladtak el, vagy csak a gyereket vitték el az iskolába. Volt, aki azt mondta, hogy lakott területen belül nem kapcsolja be, hiszen ott úgysem megy gyorsan, viszont városon kívül minden esetben beköti. Ez azért is lehet veszélyes, mert ha rövidtávon megszokja, hogy nem használ övet, hosszú­távon is megfeledkezhet róla.

– Ráadásul tudjuk, hogy alacsony sebességnél is komoly erőhatások érik a testünket, ami ellen a biztonsági öv a leghatékonyabb védelem – hangsúlyozta az osztályvezető, akitől megtudtuk, hogy a biztonsági öv használatának elmulasztása a kiemelt jogsértések sorába tartozik. Éppen ezért ellenőrzi fokozottabban a rendőrség, és nem szabálysértési, hanem közigazgatási bírság jár érte, illetve közigazgatási eljárást indítanak, aminek szigorúbbak a szabályai.

Ha valaki nem kapcsolja be a biztonsági övet, lakott területen belül tízezer, lakott területen kívül tizenötezer forint bírságra számíthat, és mindkét esetben három előéleti pontot is szerez.

Fontos tudni, hogy ez jogszabályban rögzített, a rendőr nem mérlegelhet, tehát nincs lehetőség a figyelmeztetésre sem.

– Ha egy gépkocsivezetőt vagy utast közigazgatási bírsággal sújtanak, akkor harminc napja van arra, hogy ezt befizesse. Ha elmulasztja, az adóhatóság levonja az összeget a szabályszegő jövedelméből – magyarázta Szabó Ferenc, aki a részlet­fizetés lehetőségére is felhívta a figyelmet.

– Gyakran találkozunk olyan esettel, hogy az autó vezetője nem fogadja el a helyszíni bírságot, és kéri az eljárás lefolytatását, mert az előéleti pontokkal nem áll túl jól. Tizennyolc pontnál ugyanis hat hónapra szüneteltetik a vezetési jogosultságot. Ezek a gépjárművezetők abban bíznak, hogy az eljárás során a pontokat így nem kapják meg. Ha azonban az eljárás során megállapítják, hogy valóban elkövette az illető a jogsértést, akkor a bírságot és a pontokat is kiszabják.

– Több kamerát is használunk járőrautóinkban, amivel gyakorlatilag az előttünk közlekedő járművezető biztonsági övét is látjuk, hogy be van-e kötve. Mind a büntetést, mind az eljárást el lehet azonban kerülni, ha jogkövető magatartást tanúsítunk – fűzte hozzá.

Az osztályvezető arról is beszélt, hogy egyesek úgy próbálták kijátszani az autó figyelmeztető hangjelzését, hogy egy, a biztonsági öv helyére becsatolható eszközt használtak, vagy maguk mögött kapcsolják be az övet, és ha rendőrt látnak, csak átemelik a fejükön.

– Ők azonban saját magukat csapják be ezzel, hiszen ha az öv csak a felsőtestén megy keresztül, a csípőjét nem menti meg semmi attól, hogy a műszerfalnak csapódjon, tehát hamis biztonságérzetet ad – magyarázta Szabó Ferenc.

– Olyannal is találkoztunk, aki ugyan bekötötte magát, de nem a testén keresztül, hanem a hónalja alatt vezette át az övet, mert különben zavarta. A KRESZ ugyan nem írja le, hogyan kell rögzítenünk magunkat az övvel, de mint minden védelemre szolgáló eszközt, így a biztonsági övet is, a rendeltetésének megfelelően kell használni, minden, ami ettől eltér, szabálytalan. Ez azért is fontos, mert a légzsák is úgy van tervezve, hogy egy szabályosan bekötött ember mozgását állítja meg. Vagyis ha az öv nem védi az egész testet, akkor a kirobbanó légzsákkal való ütközéskor súlyos sérülés történhet – világított rá a szakember.

Szabó Ferenc a kismamákra is kitért, hiszen néhányukban felmerül, hogy éppen az öv miatt nyomódik meg a hasuk, de ez nem igaz. Sőt, nekik még fontosabb az öv, hiszen egy kisebb erejű ütközés során is durva erőhatás éri a magzatot, és súlyos sérülést okozhat.

A bekapcsolt állapotú öv vízszintes részét a pocak alatt, a másik szárát fölötte elvezetve azonban ugyanúgy megvédi a kismamát és a születendő kisbabát is.

– Arról is fontos szót ejteni, hogy a gyermekbiztonsági rendszer használata százötven centiméteres magasság alatt kötelező – mondta Szabó Ferenc.

– Ha a gyermek meghaladja a százharmincöt centimétert, gyerekülésre már nincs szüksége, viszont ülésmagasítóra igen, mely esetben csak a hátsó ülésen utazhat. Hallottunk olyan kifogást, hogy azért mulasztotta ezt el az autó vezetője, mert csak a két utcával arrébb lévő iskolába vitte a gyermekét. Minden ROADPOL-ellenőrzés során, ahol a passzív biztonsági eszközök használatát ellenőrizzük, előfordul néhány olyan eset, ahol a gyerekülés hiánya miatt kell intézkednünk, de egyébként ez nem jellemző, talán mert a gyermekeinkre jobban vigyázunk, mint magunkra.

A gyermekbiztonsági rendszer használata százötven centiméteres magasság alatt kötelező

Illusztrációfotó: Shutterstock

Baleset esetén is indíthatnak eljárást

Talán kevesen tudják, hogy baleset esetén, legyen az anyagi káros vagy személyi sérüléses, ha kiderül, hogy az autó vezetője nem használta a biztonsági övet, akkor eljárást indítanak ellene, akár vétlen, akár okozó volt. Ha az utóbbi, akkor ezzel még tetézi is a bajt.

– A baleset-helyszínelő a nyomokból látja, hogy használták-e az övet – részletezte Szabó Ferenc.

– Ütközésnél ugyanis deformálódik a kaszni, és sokszor az öv, ami nem volt bekapcsolva, a helyén „ragad”, és nem is lehet kihúzni. A másik árulkodó nyom, ha a szélvédő előre van kifejelve. Ilyen esetben nincs szükség további kérdésre, hogy használták-e az övet, hanem a helyszínelő fényképe és megállapításainak leírása alapján eljárást indítunk.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában