2022.07.12. 17:25
Szemben a forgalommal: volt, aki azzal védekezett, hogy a benzinkútra sietett
Az utóbbi időkben több alkalommal fordult elő, hogy autópályákon, gyorsforgalmi utakon a forgalommal szemben haladtak autósok. Legutóbb az M4-esen, Abonynál készült felvétel egy gépkocsiról, mely rossz irányba haladt. A szakértők felhívják a közlekedők figyelmét, hogy egy ilyen manőver életveszélyes, ami csak a gyors helyzetfelismeréssel hárítható el.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock
Tulajdonképpen csak a szerencsén múlik, ha nem történik baleset, amikor egy autós a forgalommal szemben hajt fel a közútra. Sajnos mégis volt eset, ami tragédiába torkollott, ráadásul épp a térségünkben. A 4-es főút Szajol–Törökszentmiklós, kétszer két sávos, elválasztósávval elkülönített szakaszán történt halálos kimenetelű baleset szembehajtás miatt 2019. szeptemberében. Akkor a bajt okozó hetvenhét éves sofőr a helyszínen életét vesztette.
Az M44-es átadása után is előfordultak ilyen szituációk
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tájékoztatása szerint az M44-es gyorsforgalmi út Tiszakürt–Kondoros közötti szakaszának 2019 őszi átadását követő egy hónapban is előfordultak hasonló szituációk.
– Az M4 autóút Abony-Törökszentmiklós közötti szakaszán tudomásunk szerint, az átadás óta a július 9-ei eset volt a második. Nem sokkal korábban, június 21-én Törökszentmiklós nyugat csomópontban szintén egy hetvenhét éves járművezető közlekedett Budapest irányába a jobb pályán – közölte Pécsi Norbert Sándor.
A társaság kommunikációs osztályvezetője elmondta, hogy a szembe hajtásos balesetek oka lehet új út forgalomba helyezésénél a megváltozott vonalvezetés, mely még nem szerepel a GPS alapú térképeken.
– Olyan is előfordult, hogy egy új szakasz átadásával szembesülő járművezetők továbbra is a megszokás szerint fordulnak, pedig az új csomópontban megváltozott az út vonalvezetése.
Olyan esetről is hallottunk, amikor a töltőállomás éjszakai boltjának megközelítését gyorsabbnak és rövidebbnek gondolták az ellenkező irányú pálya felhasználásával.
– Több olyan baleset történt, amikor a sérültek nem tudták megmagyarázni, hogy kerültek a forgalommal szembe, és a többi járművezetőtől kapott vagy a kamerákon keresztül elérhető információk sem szolgáltattak erről adatot – számolt be a tapasztalatokról Pécsi Norbert Sándor.
Mit tegyünk, ha „rossz útra” tévedtünk?
A Magyar Közút részéről folyamatos az erre irányuló figyelemfelhívó kommunikáció.
– Korábban Tartsd az irányt! címmel indítottunk kampányt a közösségi felületeinken és a sajtóban, de offline módszerekkel is számos megelőző intézkedést tettünk. Eseményfelismerő kamerákat, érzékelőket telepítettünk egyes szakaszokra (például M0, M4 szakaszain), amelyek szembehajtás esetén azonnal riasztást adnak, továbbá valamennyi fel- és lehajtónál megerősített jelzésrendszerrel segítjük a tájékozódást.
Ám az autópályákon történő szándékos megfordulásokra nem lehet fizikai eszközökkel felkészülni, ott csak az edukációval tudunk operálni. Ezért hívjuk fel a figyelmet, hogy ha eltévesztünk egy kijáratot egy gyorsforgalmi úton, ne forduljunk, ne tolassunk vissza.
– Kapcsoljuk be a vészvillogót, húzódjunk le a leállósáv szélére vagy forgalmi sávon kívülre és álljunk meg. Vegyük fel a láthatósági mellényt, szálljunk ki az autóból, és a korlát mögött várakozva hívjuk fel a 112-es segélyhívó számot – sorolta a tanácsokat Pécsi Norbert Sándor.
Hozzátette: ha jó irányba haladunk, de hírt kapunk arról, hogy hozzánk közel a forgalommal szemben halad egy jármű, csökkentsük a sebességet, növeljük a követési távolságot, soroljunk be a külső sávba és ne előzzünk. Ha lehet, várakozzunk benzinkútnál vagy pihenőhelynél, amíg elmúlik a veszély. Ha mi észleljük a forgalommal szemben haladót, használjuk a legközelebbi, út mentén elhelyezett segélykérő telefont, ha nincs ilyen telefon a közelben, hívjuk a 112-es segélyhívó számot!
A figyelmetlenség okozza a balesetveszélyes helyzeteket
– A jelzőtáblák jelentik az alapot, a behajtásnál jelölik a kötelező haladási irányt, de a kanyar íve is irányba állítja az autót, tehát egy hibázó sofőr csak visszafordulás esetén haladhat csak szemben a forgalommal – segített hírportálunknak értelmezni a helyzetet Vadas Attila, a szolnoki Sprint Autósiskola vezetője.
A szemben felhajtást behajtani tilos tábla tiltja, mely a szokott mérethez képest nagyobb és sárga fényvisszaverő felület segíti, hogy éjszaka is jól látszódjon. Mégis előfordulnak balesetveszélyes helyzetek, melyeket a szakember szerint leginkább figyelmetlenség okoz.
– A sofőr telefonál, levelezik, üzenetet vált vezetés közben. Emellett egyre több a négysávos út, és aki nem mindennap ül volán mögé nem biztos, hogy hozzá van szokva a párhuzamos közlekedéshez – emelte ki.
– Nagyon nehéz jó megoldást találni a helyzetre. A többi közlekedőnek jelezni kell a problémát a rendőrségnek, a megkülönböztető jelzéssel rendelkező jármű segítheti a biztonságos megfordulást. Az autóúton 110 km/óra a sebességhatár, a visszafordulás veszélyes manőver, megállni a belső sávban még veszélyesebb. Mindenkinek észnél kell lenni, hogy ne legyen baleset – elemezte a lehetőségeket a szakértő.