2025.05.24. 12:25
Megszámolni is alig tudták, hányan utaztak egy biciklin az egyik miklósi utcában
Az elektromos rollerek hiányos szabályozásából eredő problémákról sokat írtunk mostanában. Közben egy másik mikromobilitási eszköz is okoz némi „fennakadást” - úgy tűnik nehéz szabályosan elektromos kerékpárral közlekedni.Egy beszámoló szerint egy ilyen járművön annyian utaztak a minap Törökszentmiklóson, mint talán még soha sehol.
Nem túlzás azt mondani, hogy ott csinálják jól, ahol már az óvodában elkezdik a közlekedési kultúrát csepegtetni a lurkók fejébe. Sajnos úgy tűnik, egyszerűen nem jön zsigerből a szabályok betartása, sokan egyáltalán nem tudnak elektromos kerékpárral közlekedni. Vagyis tudnak, hiszen suhannak vele úton-útfélen, csak néha nem ott, nem úgy és nem annyian, ahányan lehetne.

Fotó: Gettyimages.com / Forrás: Illusztráció
Elektromos kerékpárral közlekedni pedig egyszerű, csak be kell tartani a szabályokat
Kicsit úgy látszik, hogy a kétkeréken közlekedők, sokszor kevésbé érzik érvényesnek a szabályokat magukra nézve. Persze sokszor nem is igazán vannak tisztában a szabályokkal. Legalábbis ez világlik ki azokból a hozzászólásokból, amelyek özönével érkeztek egy bejegyzésre, amely arról szólt: miképpen igazoltatták a rendőrök Törökszentmiklóson az elektromos biciklivel közlekedő párt, majd miképpen világosították fel őket a jármű helyes használatáról.
A kommentekből egészen szürreális kép rajzolódott ki
Meglepően sokan ragadtak klaviatúrát, hogy hozzászóljanak az egyébként ártalmatlan bejegyzéshez. Mint kiderült, nem csak az e-rollerek szabályos használatával állunk hadilábon, az e-bike-okkal is sokan egészen sajátosan közlekednek. A kommentek legjobbjaiból válogattunk:
Vègre! Èppen ideje volt, hogy elkezdjèk! Talán így kevesebb szabálytalanul közlekedő meg száguldozó e-rolleres ès e-bringás lesz! Rengeteg esetet látok napi szinten, hogy komplett családok utaznak rajtuk, és nem tartanak be semmilyen szabályt!
Valaki pedig minden bizonnyal egy rekordnak számító jelenetről számolt be.
A Hunyadi úton én 4 gyereket számoltam, elöl 2 és hátul 2, továbbá középen a „vezető”!
Túlsúlyos asszonyság 3 kisgyereket vitt a tornádóján és ilyenből 2 ment egymás mellett, a főúton a kerékpár út teljes szélességét kitöltve, szemben velem.
Én nem értem miért kell vinni rajta saját magán kívül még 2 embert. Tegnap láttam pont hogy egy „anyuka” kezében a pici gyerekkel, elektromossal közlekedett! Felelőtlenek!
Hogyan kell szabályosan közlekedni az elektromos biciklivel?
A KRESZ szerint a legfeljebb 25 kilométer/óra sebességű és 250 watt teljesítményű pedálrásegítéses elektromos kerékpár – tehát a klasszikus e-bike – kerékpárnak minősül, így nincs rá hivatalos alsó korhatár. Így lakott területen belül akár fiatalabb gyerek is használhatja, ha biztonságosan tud tekerni. Lakott területen kívül főútvonalon azonban csak 12 éves kortól lehet önállóan közlekedni. Kötelező rá a fehér első és piros hátsó világítás, a fényvisszaverő a küllőkben, pedálon, hátsó részen és a csengő. Bukósisak ugyan nem kötelező, de erősen ajánlott, különösen gyerekeknek!
Más a helyzet az erősebb, gázkarral is működő e-bike-okkal (segédmotoros kerékpár), amelyekhez minimum 14 éves kor és AM kategóriás jogosítvány szükséges. Ezekhez a járművekhez ezen kívül kötelező a bukósisak, a biztosítás, a forgalmi engedély és a hátsó rendszámtábla.
De vajon ülhet rajta utas?
Csak bizonyos feltételekkel! A klasszikus e-bike alapvetően egyszemélyes jármű. Utast csak akkor lehet vele szállítani, ha:
• van gyárilag felszerelt gyerekülés, és
• a vezető legalább 16 éves.
A vázon, csomagtartón, lábtartó nélkül tilos második személyt vinni.
Erősebb típusnál csak akkor lehet utast szállítani, ha a jármű műszakilag kétüléses kialakítású, és van hátsó kapaszkodó és lábtartó is.
Ittasan szigorúan tilos!
Talán nem meglepő, de írjuk le inkább százszor a táblára, hogy ittasan tilos használni az elektromos kerékpárt! Ha valaki mégis bátorkodik megtenni, akkor számolhat vele, hogy pedálrásegítéses e-bike esetén bírság és akár elzárás is lehet a következmény, míg a gázkaros elektromos bringa részeg vezetése esetén a büntető eljárás mellett a jogsi is ugorhat, akár évekre is.
Ezzel a kis gyorstalpalóval reméljük hozzájárulhattunk minden érintett biztonságosabb és tudatosabb közlekedéséhez. Nem árt figyelni a közeljövőben, mert több szabálymódosítást is kilátásba helyeztek, ami érintheti a kétkerekűekkel való közlekedést is.
Végezetül: ne feledjék: a szabályokat nem véletlenül hozzák. Valószínűleg az e-bike-ok nem úgy vannak tervezve, hogy egy komplett családot A-ból B-be szállítsanak. Lehet, hogy képesek rá, de a veszély mindig ott leselkedik egy bukkanóban, kátyúban, út közepén hagyott faágban. Ha pedig sokan ülnek a biciklin, sokan is fognak megsérülni ilyenkor.