2020.01.21. 06:50
Jótékony hatású is lehet a vizsgadrukk
A legtöbb oktatási intézményben a hónap végén osztják ki a félévi értesítőket. Így jelenleg a javítások, felelések és témazáró dolgozatok határozzák meg a diákok mindennapjait, amit sokszor stresszként élnek meg.
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
A központi felvételi eredményén kívül a nyolcadik évfolyamosok továbbtanulása során figyelembe veszik a félévi érdemjegyeket is. A többi kisdiáknak csak az őszi időszak eredményeiről nyújt értesítést a félévi bizonyítvány, de az iskolai teljesítményekről érkező visszajelzések az énkép kialakulásában is segítenek.
– A kisdiákoknál egyre jobban előkerül a társakkal való összehasonlítás, mintegy rangsorba illesztve magukat – mondta Krajnyákné Csorba Fanni viselkedéselemző és pedagógus. Kiemelte, nem egyszerű a tanárok azon feladata, hogy egyéni képességeikhez mérten értékeljék a gyermeket, pedig sokszor a kisebb részcélok sikeres elvégzése utáni dicséretek további ösztönzésként hatnának rájuk.
– Természetesen van egy egészséges stressz, ami minden emberben munkálkodik, ha a feladat és az általa kiváltott izgatottság kellő arányban van, az kezelhető és motiváló hatású. Ha viszont indokolatlan a mértéke, akár egészségkárosító is lehet. Fiatal gyerekeknél sok esetben a fejfájás, a gyomorfájás vagy egyéb fizikális tünetek jelennek meg a feszültség miatt, amellyel egy kudarcokat halmozó ördögi körbe is kerülhet a diák.
Az énkép kialakulása, a képességek erősítése, valamint az önbizalom-növelés hozzájárulhat a kisebb sikerek eléréséhez – tanácsolta a szakember, aki azt is hangsúlyozta, hogy a szülőknek és a gyermeknek is fontos a visszajelzés.
Az első évfolyamosokat érdemjegyek helyett szövegesen értékelik, ami még teljes körűbb tájékoztatást nyújt – mondta Kovács Melinda, a Besenyszögi Chiovini Ferenc Kolping Katolikus Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetője.
A tapasztalatok szerint a félév végén válik hangsúlyossá a jegyek kérdése. A tanárok rendszeresen hangsúlyozzák, hogy nemcsak az utolsó pillanatban kell koncentrálni, folyamatos értékelés van, az utolsó jegy leginkább megerősítés, a diákok egy része mégis kevéssé veszi ezt komolyan.
– Azért a tantermekben érződik a feszültség, de a helyzet nem kezelhetetlen. Azt gondolom, szerencsésebb helyzetben vagyunk idén, januárban három hét van félévig. A pedagógusok is tapasztalják, hogy más esetben a téli szünet után egyből dolgozatot íratnak. Ebben az évben jut idő ismétlésre a számonkérés előtt. Az osztályközösségtől is függ az egyének teljesítménye, de nálunk a más környezetbe helyezett tanulás is bevált módszer, hiszen sokszor többet ér, mint egy javító dolgozat – részletezte. – Persze a félévi érdemjegyet nem feltétlenül csak a dolgozatok és feleletek eredményei adják, a pedagógusok szemléletén múlik, hogy az órai munkát és a diák hozzáállását milyen mértékben veszik figyelembe.
Élményekkel segítik a tanulást
A kisebb osztálylétszámmal működő iskolákban talán még családiasabb a légkör, a félévi hajtás környékén is könnyebben észreveszik a felmerülő problémákat.
– Van gyermekvédelmi felelősünk, helyi pedagógus személyében, de a családsegítő szolgálattal is jó a kapcsolatunk. Ha bármilyen, gyermeket érintő problémát tapasztalunk, jelzünk a szülők felé. Együttműködve keressük a megoldást, akár tanulmányi vagy más jellegű problémáról legyen szó – emelte ki Kovács Melinda, aki szerint a pedagógusok és a szülők közötti nyitott kommunikáció elengedhetetlen.
Cikkünk témájával kapcsolatban véleményt is írtunk, melyet IDE kattintva olvashatnak.