A szolnoki tanodák is sikeresen átálltak a digitális kapcsolattartásra

A járványveszély kapcsán hozott intézkedések nemcsak az iskolák, de a hátrányos helyzetű gyerekek iskolai sikerességét elősegítő, civil szervezetek által működtetett tanodák életét is felbolygatták.

Kovács Berta

Bodnár Debóra Éva hamar alkalmazkodott az otthontanuláshoz, amihez a laptopot a Szandaszőlősi Tanoda biztosította számára. Mint mondja, az ott dolgozó tanároktól minden segítséget megkap, így a szolnoki Varga Katalin Gimnázium diákjaként is helyt tud állni

Forrás: Beküldött fotó

A Contact MKSZ tanodájában sem állt meg azonban az élet, még ha új kihívásokhoz is kellett igazítaniuk a munkát. Arról érdeklődtünk, hogyan boldogulnak jelen helyzetben, amikor is mellőzniük kell a személyes találkozásokat.

A Széchenyi Tanoda 2013-ban kezdte meg működését a Széchenyi-lakótelepen, mára külön működési engedéllyel rendelkező intézménnyé lépett elő.

– Diákjaink, szaktanáraink és szakmai megvalósítóink, családjaink számára nem volt egyszerű a vírusjárvány okozta digitális oktatásra való átállás – vallotta meg Mészáros Ágota, a szakmai megvalósítók vezetője.

– Rendelkezünk telepített számítógépparkkal, az eszközök azonban a tanodában találhatóak, melyeket a március 16-ai kötelezően előírt bezárás miatt nem vehetnek igénybe a gyermekek. Fenntartónk, a Contact MKSZ vezetése gyorsan reagált a változásra, így mindent megtettünk, hogy folyamatos legyen a kapcsolattartás ebben a helyzetben is. Bár nem lehetünk együtt fizikai valónkban, tudatosítottuk, hogy bármikor elérhetőek vagyunk a gyerekek és a szülők számára egyaránt.

– Zárt Facebook-csoportban munkatársaink folyamatosan tartják a kapcsolatot a diákokkal, mentoraink felveszik a kontaktot a családokkal. Ily’ módon telefonon és online felületen, e-mailben zajlik a kommunikáció. Kérhetnek segítséget a házi feladatban, vagy külön kérésre bármely tantárgy anyagának elsajátításához. Korlátozott számban tableteket is kölcsönöztünk – sorolta Mészáros Ágota.

Elmondta, a járványhelyzet alatt sem feledkeznek meg a szabadidős tevékenységekről, a sportról és a hitéletről, csak természetesen mindezek is online zajlanak. A családokat pedig igény esetén élelmiszer- és tisztítószercsomaggal is segítik.

Mészáros Ágota
Fotó: Kovács Berta

– Nehézséget jelent azonban, hogy szaktanárainknak egyidejűleg kell az iskolában helytállniuk és a tanodában is segítséget nyújtaniuk. Van, akinek közel négyszáz tanulója van. Tanári beszámolók alapján az oktatók szabadsága kiválasztani a diákokkal való kommunikáció formáját az iskolákban. Általában a legnépszerűbb közösségi felületeken, vagy levelező rendszereken tartják napi szinten a kapcsolatot, a szóbeli feleltetés pedig akár a népszerű messenger-videóchaten történhet.

– Kijelenthetem, hogy minden megvalósítónk tökéletesen megfelel a helyzet okozta speciális kihívásnak, és a visszajelzéseink is pozitívak. Diákjaink és mi is nagyon várjuk már a személyes találkozást, mert ez a kényszerhelyzet mindenkit megviselt, kicsit és nagyot egyaránt!

Kollár Dzsenifer a Szolnoki Szakképzési Centrum Sipos Orbán Szakképző Iskolájának kilencedik osztályos tanulója.

– Általános iskola harmadik osztályától járok a Széchenyi Tanodába. Nagyon sok segítséget kapok én is és a családom is – számolt be róla a diáklány.

– Kezdek felnőni, de ugyanúgy visszajárok tanulni. Cukrásznak készülök. A tanoda segítségével négyes, ötös osztályzatokat kapok. Nekem nem volt könnyű a digitális tanulás, nincs külön számítógépünk otthon. A telefonomon látom a feladatokat, amiket mindig megoldok, de így sem egyszerű. Nagy segítség volt, hogy a tanoda külön internet-hozzáférést biztosított számomra a járványhelyzetben, így könnyen tudok tanulni. Most legjobban a cukrászgyakorlat érdekel, hogyan is lesz ez most. A napokban biztosan erre is megkapjuk a választ.

A Szandaszőlősi Tanodát a Miért Ne Közhasznú Humán Szolgáltató Alapítvány működteti, 2013-ban kezdte meg működését Szandaszőlős központjában, egy bérelt ingatlanban.

Bodnár Debóra Éva hamar alkalmazkodott az otthontanuláshoz, amihez a laptopot a Szandaszőlősi Tanoda biztosította számára. Mint mondja, az ott dolgozó tanároktól minden segítséget megkap, így a szolnoki Varga Katalin Gimnázium diákjaként is helyt tud állni
Fotó: Beküldött fotó

– Nekem könnyű volt átállni a digitális tanulásra, és bevallom, szeretem is – árulta el Bodnár Debóra Éva.

– Két éve járok a Varga Katalin Gimnáziumba, és 2013 óta a Szandaszőlősi Tanoda tanulója vagyok, ahonnan rengeteg segítséget kaptam és kapok, akárcsak az iskolámtól. A tanodának köszönhetem többek között azt is, hogy ebbe a gimnáziumba járhatok. Vannak online óráim és vannak feladatok, amiket itthon kell megcsinálni és visszaküldeni. Ha egy feladattal nem boldogulok, mindig kérhetek segítséget a Szandaszőlősi Tanoda tanáraitól és mentorától. A tanoda biztosított számomra egy laptopot, ezen tanulok. Úgy érzem, sokat önállósodtam az eltelt időszakban. Rengeteget kell tanulnom, de egyetemre szeretnék menni, ezért próbálok mindent megtenni a cél érdekében.

– Erőt és pénzt nem sajnálva, a helyet mi magunk alakítottuk egy barátságos, biztonságot nyújtó közösségi térré – hangsúlyozta Pappné Szabó Anita tanodavezető.

– A helyi általános iskola mellettünk állt, így elejétől kezdve fel tudtuk tölteni a tanulói létszámkeretünket. Fontossá váltunk az itt élő emberek számára, hisz’ a szülőket is bevonjuk a mindennapi életünkbe. Tanodánk működése a személyes kapcsolatokra, találkozásokra épül, egy biztos pont támogatottjaink életében. A digitális oktatás bevezetésével minden kontaktot át kellett tennünk egy online térbe. Nagyon nehéz volt abból a szempontból, hogy megszűntek a személyes találkozások, melyekre tanárnak, diáknak, szülőknek egyaránt igénye lenne. Ezt veszteségként éltük meg. A digitális oktatás más módszerek alkalmazását kívánta meg. A tanulóink nagy része mobiltelefon használatával teljesíti kötelezettségét az iskolája felé. Néhány diáknak tudtunk laptopot biztosítani a tanulásához, de bőven lett volna még többre is igény.

Pappné Szabó Anita
Fotó: Beküldött fotó

– A diákjaink több iskola tanulói, életkoruk 7 évestől a 18 évesig terjed. Célunk, hogy mindenkit eljuttassunk a szakma megszerzéséig, a szorgalmasabbakat pedig az egyetemi diplomáig. Így most mind a harminc diákunkkal állandó jelleggel tartjuk a kontaktust. A tanodai mentorunk feladata, hogy telefonon vagy messengeren nap mint nap felvegye a gyerekekkel a kapcsolatot. Az alsósok esetében a szülővel tartjuk a kapcsolatot, a felsősöknél és a középiskolásoknál pedig magukkal a diákokkal, de bizonyos időközönként az ő szüleikkel is érintkezünk, érdeklődünk, hogy látják, zökkenőmentes-e gyermekük tanulmányi előmenetele. Bármikor elérhetőek vagyunk. Az alsós tanárokkal is folyamatosan kapcsolatban vagyunk. Van olyan alsós gyermek, akivel napi szinten együtt tanulunk, hogy ne maradjon le. Reménykedünk, hogy helytállnak azok a diákjaink is, akik most fognak szakmai vizsgát tenni – mesélt munkájukról Pappné Szabó Anita.

Arról is szólt, hogy zárt Facebook-csoportjukban a digitális oktatást segítő webes felületen még nosztalgiázni is szoktak: régi képeket töltenek fel, és azt nézegetik közösen. Játékos feladatokat, fejtörőket is oldanak meg, amit nagyon szeretnek.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában