2020.10.26. 07:00
Ködös, esős időjárás inti óvatosságra a sofőröket
Párás levegő, rövid nappalok jellemzik az őszi hónapokat. A közlekedésben elsősorban a látási viszonyok romlását jelenti az ősz. A nedves és a lehulló falevelektől is csúszós útburkolat pedig jelentősen növeli a balesetek kockázatát, mint ahogy a mezőgazdasági munkagépek nagyobb száma is.
A téli ablakmosó folyadék használata nagyon fontos a következő hónapokban, mondja Tajthy Ádám szolnoki autószerelő
Fotó: Csabai István
Október második felében járunk, és elmondhatjuk, hogy beköszöntött az ősz, szünet nélkül esik az eső, az utak síkossá, csúszóssá váltak.
– Az ilyenkor előforduló karambolok jellegzetessége, hogy sok a pályaelhagyással járó és a követési távolság be nem tartása miatt bekövetkezett baleset – mondta hírportálunknak Bálint F. Levente megyei rendőrségi sajtóreferens.
– A járművezetők egy része nem figyel oda a megváltozott útviszonyokra, nem ismeri fel az abban rejlő veszélyeket. A hőmérséklet csökkenésével, a vizes, sáros, falevelekkel teli, nyálkás úttesten való közlekedéskor megnő a jármű megcsúszásának veszélye, különösen fékezéskor, valamint kanyarodáskor – hívta fel a figyelmet a sajtóreferens, aki hozzátette, hogy a járművezetőnek alkalmazkodnia kell vezetéstechnikai szinten is a megváltozott közlekedési környezethez. Óvatosabban kell gyorsítani, lassítani, a fékpedált különös körültekintéssel kell kezelni. Figyelni kell arra is, hogy az adott úton a KRESZ által engedélyezett legnagyobb sebesség megfelelő-e, vagy esetleg csak attól kisebb tempó az, amellyel biztonságosan lehet haladni.
Az ősz beálltával tapasztalhatjuk, hogy egyre később kezd el világosodni és bizony, hamarabb is sötétedik. Ha biciklivel közlekedünk, kiemelt fontossággal bír a láthatóság. Ennek megfelelően kell a kerékpárokat a szükséges láthatóságot elősegítő eszközökkel felszerelni.
– Azt, akinek nincs megfelelően kivilágítva a kerékpárja, a rendőr közúti ellenőrzéskor figyelmeztetheti, de komolyabb hiányosság esetén akár ötezertől ötvenezer forintig terjedő helyszíni bírsággal is büntetheti. Kérjük, hogy sötétben világítás nélkül senki se induljon útnak. Még a megfelelő közvilágítással rendelkező, lakott területen belüli útszakaszokon sem – hangsúlyozta Bálint F. Levente.
Ezen hónapok jellegzetessége még, hogy az őszi betakarítási munkák során a települések be- és kivezető útjain, a szántóföldekről becsatlakozó földutakon várhatóan jelentősen megnövekszik a tehergépkocsik, valamint a mezőgazdasági munkákban részt vevő járművek forgalma.
Ezek nagy méretéből és alacsony sebességéből adódóan több helyen számíthatunk arra, hogy feltorlódik a forgalom, és a mögöttük haladó járműveket előzésre kényszerítik. Ezáltal azonban megnövekszik a balesetveszélyes szituációk kialakulásának lehetősége is.
– Találkozhatunk olyan helyzetekkel, amikor a teherautó platójáról szóródik a gabona, cukorrépa, mivel azt szabálytalanul helyezték el, vagy rosszul rögzítették, nem takarták le. Jellemző továbbá, hogy a megváltozott időjárási viszonyok következtében a munkagép és a hozzá kapcsolt vontatmány kerekei sarat hordanak fel az úttestre. Ha ezt egy másik közlekedő hirtelen kikerüli, vagy ráhajt, megcsúszhat a járművével. Tanácsoljuk, hogy a mezőgazdasági járműveket fokozott óvatossággal közelítsék meg, előzésnél legyenek körültekintőbbek, és tartsanak nagyobb oldaltávolságot – javasolta Bálint F. Levente.
Százötven méterről is látható legyen!
Ha kerékpárral közlekedünk, mindig legyünk láthatóak. Előre fehér, hátra piros folyamatos vagy villogó fényű lámpa szükséges, amelyeket akár a biciklis is viselhet magára erősítve. Az előírás szerint tiszta időben, éjszaka legalább százötven méterről látható kell legyen a lámpák fénye.
Az első kerékre két darab borostyánsárga küllőprizmát, illetve a kerékpárra előre fehér, hátra piros színű prizmát kell felszerelni.
Fontos szabály, hogy láthatósági mellényt lakott területen kívül éjszaka, vagy korlátozott látási viszonyok esetén – ködös időben, szürkületben – kötelező viselni.