fogyatékkal élők

2020.12.07. 07:00

Országosan is elismerték a jászberényiek érzékenyítő programját

A jászberényi Terplán Zénó Kolping Technikum, Gimnázium és Szakképző Iskola 11/a osztálya eredményesen szerepelt az Adj egy ötöst! című országos pályázaton. Lélekemelő programjuk célja az volt, hogy személyes találkozásokon és élményeken keresztül megismerjék a fogyatékkal élő fiatalok mindennapjait.

Illés Anita

Az Adj egy ötöst! című pályázat keretében egymásra találtak az egészséges diákok és a fogyatékkal élő gyermekek

Forrás: Beküldött fotó

A Salva Vita Alapítvány harmadik alkalommal hirdette meg az Adj egy ötöst! című pályázatát, melynek célja, hogy a részt vevő diákok, tanárok és a bevont fogyatékkal élő emberek közös élményeken keresztül ismerjék meg egymást. A 2019/2020-as pályázati ciklusban 115 iskola csatlakozott az országos kezdeményezéshez, köztük a jászberényi Terplán Zénó Kolping Technikum, Gimnázium és Szakképző Iskola 11/A osztályának csapata is. Értékes vagy! című pályázatukat a zsűri az öt legjobb között hirdette ki novemberben.

Osztályukban Székely Enikő ferences ösztöndíjas diák vezetésével még tavaly szeptemberben megalakult a TeSzeK, azaz a Terplán Szeretet Kör. Azzal a szándékkal kopogtattak be a helyi Szent István Körúti Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola, Szakiskola és Készségfejlesztő Iskola igazgatói irodájába, hogy segítő tevékenységgel szeretnének bekapcsolódni az iskola életébe.

Az intézményben Gulyásné Rácz Gyöngyi gyógypedagógus, az ötödikesek osztályfőnöke lelkesen fogadta a terplános fiatalok közeledését, a két osztály diákjai a lélekemelő együttlétek során egymásra találtak. A ferences diákok segítőként vettek részt például iskolai rendezvényeken, több alkalommal gyűjtöttek a fogyatékkal élőknek játékokat, meleg ruhát, cipőt. Közben felfigyeltek az Adj egy ötöst! pályázati lehetőségre, és úgy döntöttek, folytatják tevékenységüket, azzal a különbséggel, hogy filmet is készítenek a közös élményekről.

A 11/A osztály diákjai hírportálunknak arról számoltak be, hogy pályamunkájukat a környezetvédelemre építették. A koronavírus-járvány felülírta ugyan a terveiket, de kreatív ötletekkel, az óvintézkedések betartásával a szabadban sikerült megvalósítaniuk programjaikat. Szemléletformáló tevékenységük egyik állomásán a speciális iskola fogyatékkal élő diákjaival közösen szelektív hulladékgyűjtőket készítettek, majd a következő alkalommal szemetet szedtek.

Utolsó találkozásukkor a jászberényi hulladékudvarba látogattak el, ahol megismerkedtek a hulladékok szelektív kezelésével. Az osztály tagjai érdeklődésünkre elmondták, hogy a fogyatékkal élők megismerésével egy új világ kapuja nyílt ki számukra.

– Először azt hittem, hogy nagyon más világ az övék, és nem tudok majd jól viszonyulni hozzájuk, de idővel kellemesen csalódtam magamban – beszélt érzéseiről Kiss Laura Tamara.

– Nagyon szeretnivaló, okos, értelmes gyerekekkel találkoztam. Felemelő volt látni, ahogy ők is élvezik a programokat, nemcsak mi – tette hozzá.

Az Adj egy ötöst! című pályázat keretében egymásra találtak az egészséges diákok és a fogyatékkal élő gyermekek
Fotó: Beküldött fotó

Székely Enikő egy látássérült kisfiúnak segített, és közben megismerte a gyermek mindennapjait.

– Szívszorító érzés volt a sérült fiúval találkozni, ugyanakkor felemelő a kedvessége és tudása. Beszélgetéseinket sokszor megkönnyeztem, amikor elmesélte örömeit, bánatait. Látássérült, mégis boldog, és nem panaszkodik – magyarázta Enikő.

Hasonló tapasztalatokkal gazdagodott Nagy Lilla is.

– Jó érzés volt, hogy mindig nagy örömmel vártak bennünket, összebarátkoztunk. Azt vettem észre, hogy a sérült fiatalok a legkisebb dolgot­ is jobban tudják értékelni, mint mi – állapította meg Lilla.

Remekül tudtak csapatban együtt dolgozni a diákok

– A pályázat megvalósításában az osztályom mellett nagy segítséget kaptam a speciális iskola tanárától, Gulyásné Rácz Gyöngyi tanárnőtől – mondta Zsidó Zoltánné, a terplános diákok osztályfőnöke.

– A programjainkra két volt diákom, Simon Roland és Jakab Lajos kísértek el, akik fényképeztek, videóztak, hiszen a kisfilm elkészítésével lehetett indulni a pályázaton. Azt gondolom, hogy nem volt hiába ez az időszak. A segítő tevékenységek, a szemléletformáló kezdeményezés lényegét maguk a fiatalok fogalmazták meg: „jobb embernek érzem magam” – összegzett Zsidó Zoltánné.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában