Múltidéző

2021.01.24. 14:00

Száz éve indult el Szolnokon a menetrend szerinti buszközlekedés

A megyeszékhelyen található levéltár őriz egy vaskos mutatókönyvet Szolnok egykori iratainál. Az 1921-es mutatóban olvasható egy bejegyzés: „Víg Kálmán és társai kérelme autóbuszjárat engedélyezése iránt”. A hozzá kapcsolódó irat már nem található meg, mert a háború forgatagában eltűnt. A hivatalos bejegyzés mégis ékes bizonyítéka, hogy egy évszázada jelent meg a város utcáin az első menetrendszerű autóbusz.

Szikszai Mihály főlevéltáros

A START menetrendje az 1930-as évekből

Forrás: MNL Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltára

Vígh Kálmán vállalkozó közlekedtette az első autóbuszt, egy Büssing típusú járművet. Ez a busz két útvonalon, a vasútállomás és a megyeháza, illetve a megyeháza és a közkórház között szállította az utasokat.

Igaz, hogy a járművet még ebben az évben a garázsban ismeretlen tettesek felgyújtották (egyes feltételezések szerint a kenyerüket féltő bérkocsisok álltak a merénylet mögött)... Bebizonyosodott, hogy a tömegközlekedést a nagy tőkebefektetést nem igénylő, a forgalomhoz jobban igazodó autóbuszokkal lehet eredményesen lebonyolítani.

Szolnokon és a megyében ezután egymást követve jelentek meg az autóbuszt közlekedtető vállalkozások.

1923-ban Horváth László és Lehoczky Mihály indított helyi járatot, a vasútállomás és a megyeháza között. 1926-ban már három autóbusszal – Benz, Horch és Reiner típusokkal – rendelkeztek. A Benz típus kerekei még tömör gumiból készültek. A Horch típusút Horváth műhelyében emeletes autóbusszá alakították át. Érdekességük voltak a járműnek a masszával kitöltött kerekek, melyek bivalybőr burkolásúak voltak, szegecsekkel erősítve.

Két év múlva Gulyás és Pintér vállalata indított autóbusz járatokat a szolnoki piactér és a besenyszögi községháza között. A járművek közlekedtetését később Szvitek István folytatta. 1928-ban Fábry Béla bonyolított le távolsági forgalmat a megyeháza és Kőtelek között. Fábry járműve leleményes megoldás volt. Vásárolt egy kiselejtezett tehergépkocsit, és erre favázas kocsiszekrényt épített. Ezzel a teljesen egyedi járművel fuvarozta az utasokat. 1930-tól Sóthy Imre és István MÁVAG Mercedes autóbusza közlekedett ezen az útvonalon.

Egymással versengtek a helyi vállalkozók

Juhász János és Szegedi István vállalkozása már hat autóbusszal rendelkezett. Szolnok területét a Tiszakürt és a szolnoki városháza között közlekedő busz érintette. Két autóbusz Tiszakürt–Cibakháza és Tiszakürt–Tiszaföldvár útvonalon végzett utasszállítást. 1931-től indult meg a közlekedés Szolnok és Tiszasüly között. 1928-ban a Túrkeve–Kisújszállás útvonalra „géperejű bérkocsi” közlekedtetésére Farkas Gusztáv kapott iparengedélyt.

Mindezek ellenére Szolnokon a helyi vállalkozók nem tudták megoldani a városon belüli tömegközlekedés magas színvonalú, szervezett lebonyolítását.

Egymással való versengés, közlekedésre alkalmatlan piszkos autóbuszok jellemezték a megyeszékhely helyi közlekedését. A város vezetése ezért egy budapesti székhelyű céggel, a START Autóközlekedési és Autófelszerelési Vállalattal létesített kapcsolatot. Szolnok kedvezőnek tartotta a START feltételeit, és megbízta a céget a helyi tömegközlekedés megszervezésével. Ejtsünk néhány mondatot ennek a cégnek a tevékenységéről: a nagyközönség számára kevésbé ismert, pedig meghatározó jelentősége volt az „autóbuszok hőskorában”.

Huszonnégy fillérbe került egy START-vonaljegy

A vállalat meggypiros autóbuszai 1928. október 4-én szállították először az utasokat a vasútállomás és a megyeháza között. Akkor még senki sem gondolta, hogy több mint másfél évtizedig járnak a START járművei a város utcáin.

A START menetrendje az 1930-as évekből
Fotó: MNL Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Levéltára

A START kirendeltséget létesített Szolnokon, a személyszállítást pedig egy Ford és egy Weisz-Manfréd gyártmányú autóbusszal kezdte meg. A buszok vonaljegye akkor huszonnégy fillérbe került. A START megjelenése a városban konkurenciát jelentett a Lehoczky-Horváth vállalkozásnak. Már az indulás hónapjában összetűzésre került sor a két rivális között, melyet a városvezetésnek sikerült elcsendesítenie.

A Lehoczky-féle buszok ugyanis a START járművei előtt néhány perccel indultak, a megállókban az utasokat felszedték, így jelentős hátrányt okoztak a másik társaságnak.

A háború alatti gumihiány miatt leálltak a buszok

A háború alatt, 1944 áprilisában a három autóbuszból – gumihiány miatt – már csak egy közlekedett. Májusban pedig csak a kórházi járat maradt meg. Még ebben a hónapban a START-tól a MÁVAUT vette át a buszokat, de a gumihiány miatt nem tudták azokat üzembe helyezni. Így a három autóbuszt a MÁVAUT Szolnoki Kirendeltségének garázsában tárolták. A front közeledtével a járműveket Budapestre telepítették. A hadműveletek után ismét a START cég kapott engedélyt Szolnok területén autóbuszjáratok indítására. A vállalat azonban nem tudott eleget tenni a követelményeknek, ezért engedélyét 1948 végén visszavonták. A következő évtizedekben a buszközlekedést már a VOLÁN irányította.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában