2021.12.17. 11:20
Bosszúságot is okozhatnak a karácsonyi ajándékok
A legjobb szándék ellenére is megeshet, hogy a karácsonyi ajándék hibás, sérült, vagy nem működik. A szavatossági, jótállási igényeket azonban csak a jótállási jegy és a blokk vagy a számla ellenében lehet érvényesíteni – hívják fel a figyelmet a fogyasztóvédők.

Ha ajándéknak szánjuk a megvásárolt terméket, akkor mindenképpen célszerű megőrizni a blokkot
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
Szűk két hét múlva karácsony, ami az üzletek forgalmán is egyre inkább érezhető. Napról napra egyre nagyobb a tömeg a bevásárlóközpontokban. Mindenki arra törekszik, hogy az ajándék tökéletes legyen, ám ez nem mindig sikerül.
– Sok felesleges bosszúságot spórolhatunk meg magunknak, családtagjainknak, ha ismerjük a fogyasztóvédelmi szabályokat – hívják fel a figyelmet a szakemberek.
A legfontosabb, hogy minden vásárlás alkalmával őrizzük meg a jótállási jegyet, a blokkot vagy a számlát, hogy később ki tudjuk cseréltetni a terméket, ha szükséges. Dr. Herczeg Nikoletta, a megyei kormányhivatal fogyasztóvédelmi osztályvezetője hangsúlyozta: nagyon fontos, hogy akár üzletben, akár online vásárolunk, tudatosan tegyük azt, és figyeljünk oda minden apró részletre.
– Üzletben történő vásárlás esetén, ha az ajándék hibás, sérült vagy nem működik, akkor élhetünk a szavatossági, illetve jótállási jogainkkal, és az üzletnek kötelessége a terméket kijavítani – fejtette ki dr. Herczeg Nikoletta.
– A szavatosság és a jótállás között az a különbség, hogy az utóbbi sávosan jelenik meg a termék árától függően. Az előbbi esetén pedig – melynek tipikus esetei a ruhák és a cipők – hat hónapig élhet a jogával a vásárló – magyarázta. A jótállás szabályai év elején változtak meg, akkor kötötték a termék árához a sávokat.
Dr. Herczeg Nikolettától megtudtuk: tízezer forintot meghaladó termékek egészen százezer forintig egyéves jótállás alá esnek, 101 ezer forinttól 250 ezer forintig ez két évre nő, míg 250 ezer forint felett már három év lesz.Vagyis ezen idő alatt a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a termék hibás, és ennek oka gyártásra vezethető vissza, nem rendeltetésszerű használatra. Az osztályvezető arról is beszélt, hogy ha a megvásárolt terméket ajándéknak szánjuk, és az nem megfelelő, nem tetszik vagy nem jó a mérete, ki lehet-e cserélni. Fontos tudni, hogy az üzleteket jogszabály nem kötelezi arra, hogy a kifogástalan állapotú, tökéletesen működő terméket visszavegyék. A kereskedők azonban vevőik elégedettsége érdekében – különösen az ünnepi időszak után – többnyire készek levásárlást vagy cserelehetőséget biztosítani.
– Van az emberek fejében ez a háromnapos csere, ami azonban csak a jótállásköteles termékekre vonatkozik és csupán azokban az esetekben, ha az áru hibás. Ilyenkor három munkanapon belül köteles az üzlet kicserélni azt – világított rá az osztályvezető.
– Egyéb esetekben, tehát hogyha nem hibás a termék, hanem nem megfelelő vagy nem ilyet szeretett volna a megajándékozott, akkor az üzletpolitikán múlik, hogy visszaveszik vagy sem. Éppen ezért itt is nagyon fontos a tudatosság. Tehát vásárlás előtt kérdezzük meg az üzletet, hogy amennyiben nem jó a termék, akkor kicserélik-e vagy le lehet-e vásárolni. Meg is kérhetjük az eladókat, hogy ezt a blokkra írják fel. Ennek azonban jogszabályi kötelezettsége nincs, ez csak egy lehetőség, hiszen ezek a jogok csak minőségi kifogás esetén, vagyis hibás terméknél illetik meg a fogyasztókat. Ha megveszem, hazaviszem, és azt gondolom, hogy mégsem jó, akkor az az üzletpolitikán múlik.
Ha először vásárolunk webáruházból, az utánvétet válasszuk
Egyre nagyobb hangsúlyt kap az online vásárlás, amit szintén célszerű körültekintéssel intézni.
– Érdemes összehasonlítani az árakat, megnézni a szállítási feltételeket és a vásárlói véleményeket – javasolta dr. Herczeg Nikoletta.
– Fizetésnél is legyünk óvatosak. Azt ajánljuk, hogy amikor először vásárolunk egy webáruházból, mindenképpen az utánvétes lehetőséget válasszuk. Ha erre nincs lehetőség, akkor hozzunk létre egy netszámlát, amiről elutaljuk az adott összeget a vásárlás során. Ha mégis valami probléma adódna, és nem kapjuk meg az árut vagy a szolgáltatást, akkor élhetünk az úgynevezett charge back eljárással, mikor is a bankunkhoz kell bemenni, hogy vonja vissza az adott tranzakciót, és így hozzájuthatunk a pénzünkhöz.