2021.12.22. 11:24
Két jégtörő is készen áll a munkára a Tisza-tónál
Országosan huszonhárom speciális vízi jármű várja a kijelölt állomáshelyén, hogy ha szükséges, azonnal munkába állhasson a Dunán, a Tiszán, illetve a Balatonon.
A Jégvirág VIII. akció közben
Forrás: Archív / Mészáros János
Ahogy minden évben, idén is december közepén kezdődött a jégtörőflotta első, vagyis legalacsonyabb fokú jégvédelmi készültségben tartása, ami az időjárás függvényében legkésőbb március elején zárul – tájékoztatta hírportálunkat Laczi Zoltán, a Közép-Tisza-Közép-Tisza-vidéki idéki Vízügyi Igazgatóság (Kötivízig) sajtóreferense.
Mindez azt jelenti, hogy mostantól országosan huszonhárom speciális vízi jármű várja a kijelölt állomáshelyén, hogy ha szükséges, azonnal munkába állhasson a Dunán, a Tiszán, illetve a Balatonon. Ezek közül kettő a Tisza-tónál, a kiskörei téli kikötőben áll készen a munkára. A Kötivízig vízügyi szakembere érdekességként hozzátette: a hatékonyabb és biztonságosabb munkavégzés érdekében a jégtörőket nem egyedül, hanem csoportosan indítják útnak.
A Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság sajtóreferense további „kulisszatitkokat” elárulva arról is beszélt, hogy rendszerint két-három nagy és kisebb hajó dolgozik együtt. A jégtörők a szezon végéig bármikor munkába állíthatók. A Tiszán tizenhárom – köztük a Jégvirág VII. és VIII. Kiskörénél – vár bevetésre.
A flotta kiépítése 1959-ben kezdődött
– adott egy röpke történelmi áttekintést is Laczi Zoltán.
– Amikor az utolsó hajó 1988-ban elkészült, a legelsők már csaknem harminc évesek voltak. A Jégtörő I. hajó alakja, manőverezési készsége és szerkezeti felépítése lehetővé teszi, hogy ráfutásos módszerrel törje a jeget, vagyis maximális sebességgel ráfusson a jégre, és a súlyával összeroppantsa. Ha azonban már olyan vastag a jégpáncél, hogy ez a módszer nem vezet eredményre, akkor az úgynevezett „döngölővel”, azaz speciális ellensúlyokkal felszerelt hajókra van szükség, melyek a dülöngélő mozgásukkal biztosítják, hogy ne szoruljanak a jégbe. A most készenlétbe állított huszonhárom hajó közül nyolc ilyen – tette hozzá a sajtóreferens.
Mint arról annak idején hírportálunk is részletesen beszámolt, a 2017-ben kialakult jeges árhullám idején a magyar jégtörő flotta Tokajtól Szegedig – így térségünkben, a Közép-Tisza teljes szakaszán –, illetve még Szerbiában is teljesített szolgálatot. A helyenként negyven centiméter vastag jégtáblák komoly károkat okoztak a több mint negyven év átlagéletkorú hajókon, ezért a járműveket 2019 telére, az akkori védekezési időszakra teljeskörűen felújították – tette hozzá Laczi Zoltán.