2022.04.19. 17:25
Melegszik az aszfalt, megérett a téli gumik cseréje
Ugyan tartogat a tavaszi időjárás egyszámjegyű hideg éjszakákat, akár nappalokat is, ám a szezonális járműabroncs-csere időszaka hetek óta megkezdődött. A szervizekben hagyományosan március 15-e jelenti a fordulópontot, ekkortájt érkeznek az első sofőrök autójuk gumicseréjére. Mára nagyüzem van már a műhelyekben.

Péli Henrik szolnoki műhelyében több mint egy hónapja kezdődött a szezonális munka: a téli gumiról nyárira történő átcserélés Fotó: Nagy Balázs
A szakértők azt javasolják, hogy amikor a napi átlaghőmérséklet hét fok alá csökken, a biztonságos közlekedés érdekében cseréljük le „télire” az abroncsokat az autónkon. Ha pedig újra e fölé emelkedik, a gumikat érdemes visszacserélni a nyári szettre. Ennek az az oka, hogy a téli abroncs jobban kopik nyáron. Ez a nagyobb tapadás miatt fordul elő, mely miatt megnő az üzemanyag-fogyasztásunk is. Ráadásul a téli gumi nyáron, nedves felületen bizonyítottan rosszabbul viselkedik kanyarodásnál, és a fékút is hosszabb.
– Ebben az évben a tradicionális március 15-e előtti héten már megkezdődött a nyarat hozó „első fecskék” időpont-foglalása a műhelyünkben – szólaltattuk meg abroncsváltás ürügyén Péli Henriket, a nevével fémjelzett családi gumiszerviz vezetőjét.
Március első harmadától kezdődően május végéig megállás nélkül a járművek gumicseréjén fáradozunk. Az „üzemszünetekben” viszont kevesebb ez a fajta szolgáltatásunk, inkább az abroncsok javítása miatt jelentkeznek be hozzánk
– mondja el éves munkabeosztásuk ütemtervét a műhelyfőnök.
Péli Henrik az általános információkat is sulykolja. A „hét fokos” mítosz nem csupán legenda. A gumigyártók is erre a hőmérsékleti pontra „lövik be” termékük ideális állapotát. A hét fokos napi átlaghőmérséklet mellett már valóban nincs szükség a téli gumikra, így a meleg napok beköszöntével elérkezik a csere ideje. A téli abroncsok lágyabbak, mint a nyáriak, könnyebben túlmelegszenek, így kevésbé tapadnak a meleg aszfalton, valamint jobban is kopnak. Emellett a télen hasznos, sűrűbb abroncsmintázat miatt sokkal kisebb a tapadó felületük, mint a nyári gumiknak.
Egy gumiabroncs átlagosan 40-60 ezer kilométer futás alatt használódik el teljesen, ezért a nyári gumik felszerelése előtt érdemes megvizsgálni a mintázat profilmélységét, és 3 milliméter alatt már inkább új abroncs vásárlása javasolt a régi, kopott gumi felhelyezése helyett.
Persze, sokan alkalmaznak ma már úgynevezett négyévszakos abroncsot, amely akkor váltja ki az oda-vissza cseréket, ha az adott jármű kevesebb kilométert fut az átlagnál – magyarázza a gumiváltás hasznosságát a szolnoki szerviz vezetője.
– A szabály 1,6 milliméteres barázdamélységet ír elő, mi azonban már 3 milliméternél szólunk a tulajdonosnak, hogy érdemesebb lenne inkább egy új szettet vásárolni. Ezekre a gumikra legártalmasabban az UV-sugárzás és a napsütés hat, átlagos használat mellett élettartamuk nagyjából tíz év – mondja Péli Henrik.
Nem csupán a gumikra érdemes ugyanakkor figyelni, hanem az autó szervizelésénél a felfüggesztés megfelelő beállítására is. Egy rosszul beállított felfüggesztés ugyanis jelentősen megrövidítheti abroncsaink élettartamát.
– Leginkább a kerékösszetartás, a dőlésszög és a lengéscsillapító megfelelő beállítása fontos. A gumi külső vagy belső pereme egyaránt elkezdhet gyorsan kopni egy rosszul belőtt futómű esetében. Volt már rá példa, hogy az 50-60 ezer kilométer élettartamú gumi mindössze 4-5 ezer kilométer megtétele után már használhatatlanná vált emiatt – hangsúlyozza a szakember.

Történelmi pillanat: három ország egyszerre szakítja meg az utolsó kapcsolatát is az oroszokkal
