Közlekedésfejlesztés

2022.08.19. 13:48

Közel ötmilliárdos beruházás: átadták a Jászberényt elkerülő út harmadik szakaszát - Galériával

Befejeződött a Jászberényt elkerülő út harmadik ütemének megvalósítása. A közel ötmilliárd forintból 4,5 kilométer hosszan, főúti paraméterekkel és körforgalmi csomóponttal megépült utat pénteken ünnepélyes keretek között adták át. A fejlesztésnek köszönhetően a jászberényiek mentesülhetnek a városon áthaladó gépkocsik, kamionok okozta levegőszennyezéstől és a fokozott baleseti kockázattól.

Illés Anita

Pántya József (balról), Lázár János és Pócs János az ünnepélyes szalagátvágáskor

Fotó: Pesti József

Hosszú előkészítő, tervezési munkát és lobbizást követően a járművezetők pénteken végre birtokba vehették a Jászberényt elkerülő út harmadik szakaszát, amellyel teljessé vált a körgyűrű. A beruházás ünnepélyes átadóján elsőként Lázár János építési és beruházási miniszter köszöntötte Jászberény és a Jászság polgárait.

– Ha megnézzük a város és a térség elmúlt harminc éves történetét, láthatjuk, hogy nem volt hiábavaló az adófizetők és a helyi közösségek küzdelme. Hosszú, átalakuló időszak után Jászberény és a környező ipari települések visszataláltak a sikeres magyar közösségek sorába, hiszen olyan iparpolitika valósult meg, amely radikálisan növelte a térség gazdasági teljesítőképességét, a GDP-hez való hozzájárulást, és a fejlesztések munkahelyek sokaságát teremtették meg. Az elmúlt tizenkét évben sikeresek voltunk a munkahelyek számának, a helyi adóbevételek növelésében és abban is, hogy a különböző beruházásokkal az itt élők életszínvonalához érdemben hozzá tudtunk járulni – emelte ki beszédében a miniszter.

Mint mondta: 2010 óta mintegy 300 kilométer utat építettek Jász-Nagykun-Szolnok megyében, és további 300 kilométer út megépítésére van terve a kormánynak. 

Szólt a háború gazdasági hatásairól is, amely érdemben befolyásolja lehetőségeinket, a mozgásterünket, a cselekvési képességünket és az anyagi eszközeinket. Az előttünk álló kihívásokkal teli időszakban teljesen új gazdaságpolitikára, gazdasági rendszerre lesz szükség. Hangsúlyozta: a kormány elvi döntése szerint minden elkezdett beruházást befejeznek, torzó nem maradhat Magyarországon. Az elkövetkezendő időszakban csak válságálló, gazdasági erőképességet növelő beruházások támogatására lesz lehetőség.

– 2030-ra szeretnénk elérni, hogy a magyar közlekedési infrastruktúra legyen az egyik legfejlettebb kiépítettségében, színvonalában és üzemeltetési minőségében is Európában. Ebben Jász-Nagykun-Szolnok megyének nagy szerepe van, hiszen a megye déli részét érinti az M44-es kiépítése Kecskemét és Békéscsaba között. Óriási előrelépést teszünk azzal, hogy a gazdasági nehézségek ellenére is mintegy 200 milliárd forintból folytatjuk az M4-es építését. Emellett a kormány támogatja, hogy Jászberény egy négysávos úttal legyen összekötve az M3-as autópályával – beszélt a jövőbeli célokról Lázár János.

A rendezvényen Pócs János térségi országgyűlési képviselője több szempontból történelmi jelentőségűnek nevezte az útfejlesztést.

– A megépült útnak köszönhetően a Jászság gyorsaságban és biztonságban közelebb került a fővároshoz. A megye gazdasági erejének hatvanöt százalékát a Jászság adja. Annak idején a térség gazdasági szereplőivel összefogva jogosan lobbiztunk az elkerülőért. Amikor 2017-ben önálló módosító indítványt nyújtottam be a költségvetéshez az út megvalósítása érdekében, többen jelezték nekem, hogy jobb lenne ezt visszavonni, hiszen még nem volt példa milliárdos módosításra. De fontosnak tartottuk az ügyet, és nem vontam vissza – idézte fel a projekt előzményeit a honatya, aki köszönetet mondott az előző országgyűlési képviselőknek, dr. Kis Zoltánnak, aki elkezdte a jászberényi körgyűrű megépítését és dr. Gedei Józsefnek, aki továbbvitte a második ütemmel.

Betegsége miatt dr. Kis Zoltán levélben gratulált a beruházáshoz, és további eredményes munkát kívánt.

Jászberény közéletében az elmúlt évtizedekben megfogalmazódott, hogy a cél az út maga. De az igazi cél sokkal több, mégpedig a haza és a haladás. Az, hogy minden magyar szabadságát és jó életét szolgáljuk. Ha ezt a közös célt pártokon átívelően szolgáljuk, akkor a haza újra fényre derül

– fogalmazott dr. Gedei József.

Az ünnepélyes szalagátvágás előtt az utat Szántó József apátplébános áldotta meg és szentelte fel.

Körforgalom is épült a beruházás keretében

A beruházás műszaki paramétereit Pántya József, a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. útfejlesztési igazgatója foglalta össze.

A jászberényi elkerülő út történetének fontos állomása volt, amikor első ütemben Jászberény déli szakaszán 2005-ben átadták a 6,3 kilométer hosszan megépült utat.

A beruházás folytatódott, a második ütemben a város délkeleti részén húzódó 2,7 kilométeres út átadásával. Önkormányzati beruházásban 2010-ben elkészült az elkerülőhöz szervesen kapcsolódó Felsőmező út mintegy 2,4 kilométer hosszan.

A harmadik ütemben főúti paraméterekkel megépült 4,5 kilométer hosszú, kétszer egysávos elkerülő út a 32-es és 31-es főutat köti össze. A beruházás keretében a Gyöngyös–Jászberényi út keresztezésében egy 25 méter sugarú, négyágú körforgalmi csomópontot alakítottak ki, valamint a Zagyva keresztezésében háromnyílású, 66,2 méter hosszú gerendahidat építettek. A Gyilkos ér I. belvízcsatorna és a Kis-Gyilkos csatorna közös medre fölött ugyancsak gerendahidat létesítettek. A kivitelezési munkálatokat a NIF Zrt. beruházásában a Colas Út Zrt. és a HE-DO Kft. konzorciuma végezte el.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában