2022.10.01. 15:30
Érdemes figyelmesen eljárni az akciós kuponokkal, megtévesztőek lehetnek
Itt az ősz, ami azt is jelenti, hogy a nyár végi leárazásoknak vége, indulnak viszont a kuponakciós napok. Ilyenkor általában három-négy napon át jellemzően 20–70 százalékos kedvezményt nyújtanak egyes üzletek. Ezekkel kapcsolatban is megfontolt vásárlásra intenek a fogyasztóvédők.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock.com
Tavasszal és ősszel is meg szoktam venni bizonyos magazinokat, amiben kuponok vannak, melyek segítségével többféle terméket kedvezményesen tudok megvásárolni. Nemsokára újra lesz ilyen, pár napos akció, már készülök rá
– mondta el egy fiatal szolnoki lány.
Valószínűleg egyes termékek esetében valóban érdemes ezekre az akciókra várni, ám a szakértők szerint mindenképpen érdemes előzetesen tájékozódni a részletekről. A fogyasztóvédők javaslata, hogy tervezzük meg, mi kerül a kosarukba.
A leggyakoribb panasz, hogy a vevő számára nem egyértelmű, mely árucikkekre és milyen mértékben vonatkoznak a kedvezmények. Az is sokszor okoz bosszúságot, hogy az akciós termékből kevés van készleten, és ez pillanatok alatt el is fogy.
Ezekben az esetekben lehet kérni jegyzőkönyv felvételét, amelyet a hatóság kivizsgál.
Fontos tudni, hogy az árleszállítások révén olcsóbban megvásárolt termékekre, szolgáltatásokra ugyanúgy az általános szavatossági, jótállási előírások és panaszkezelési szabályok vonatkoznak, mint a teljes árú portékákra.
A magazinokból, reklámújságokból kivágható, honlapokról, alkalmazásokból letölthető kuponokon azonban sokféleképpen tüntethetik fel a kedvezmény mértékét – van, hogy az árleszállítás százalékát jelölik meg, de gyakori, amikor egy termék áráért kettőt adnak, vagy egy árucikk megvételéhez egy másik kedvezményesen, vagy ajándékba jár. Előfordul az is, hogy a kupon csak egyes márkákra, vagy csak a megjelölt termékekre vonatkozik, illetve csak bizonyos vásárlási összeghatár felett váltható be.
Ezekre az információkra fontos odafigyelni, a tudnivalók lehet, hogy kis betűvel szerepelnek az akciót kínáló kártyán.
A szakemberek mindemellett arra hívják fel a figyelmet, hogy a kuponnal való vásárlás során mindig ellenőrizzük, hogy levonták-e a kedvezmény összegét. Az akciósan vett termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos panasz esetén először mindig az üzlettel vagy a webáruház üzemeltetőjével érdemes felvenni a kapcsolatot, és ha nem sikerül a megegyezés, a fogyasztóvédőkhöz lehet fordulni.
Az ár a jótállást is befolyásolja
Mint ismeretes, 2021-től új, sávos jótállási szabályok érvényesek hazánkban, amelynek a lényege, hogy minél drágább egy termék, annál hosszabb kötelező jótállási idő vonatkozik rá. A fogyasztó részéről jogos elvárás, hogy a drágább portéka működőképességét, megfelelő minőségét hosszabb ideig garantálja a gyártó, a forgalmazó. A jótállás korábban egységesen egyéves időtartama ennek megfelelően százezer forint feletti eladási árnál a kétszeresére, 250 ezer forint felett pedig a háromszorosára nőtt.
– A kuponok vagy más akciók esetén érvényesíthető kedvezmények miatt azonban egy-egy nagyobb összegű árucikk lejjebb csúszhat az árazási sávban – hívja fel a figyelmet a fogyasztóvédelem.
Ha tehát valaminek az ára az akciónak köszönhetően csökken, akkor elképzelhető, hogy a jótállás ideje is mérséklődik. A sávos jótállás tehát azt is jelenti, hogy a kereskedő az árcsökkentéssel nemcsak a vevőinek kedvez, hanem saját jótállási kötelezettsége időtartamát is rövidítheti.