Galériával

2022.11.09. 11:21

A gyakorlati tudásra készít fel a törökszentmiklósi Székács tangazdasága

Növénytermesztés, állattenyésztés. Mindkettőt testközelből ismerhetik meg a tanulók a Törökszentmiklósi Református Oktatási Központ Székács Elemér Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium bartapusztai tangazdaságában. A telepen egyebek mellett őszi búzát, árpát, illetve zabot is termelnek, emellett tyúkokat és szarvasmarhákat gondoznak a diákok. A megtermelt alapanyagokat értékesíti, illetve a saját tanműhelyeiben használja fel a több, mint hetven éve működő intézmény.

Molnár-Révész Erika

A törökszentmiklósi Székács bartapusztai gyakorlati telephelyén tojótyúkot, juhot és szarvasmarhákat is ellátnak a diákok

Fotó: Mészáros János

– Tangazdaságunk teljes megművelt területe közel száz hektár. Gazdálkodási tevékenységünk növénytermesztési és állattenyésztési ágazatra bontható – mutatta be a bartapusztai gyakorlati képzőhelyet Annus Péter, a Székács gyakorlati oktatásvezetője. Bár ottjártunkkor az idő meglehetősen ködös, nyirkos volt, láthatóan ez nem szegte kedvét a tanulóknak, akik a zord idő ellenére almoztak, tojást szedtek és válogattak, vagy éppen a mezőgazdasági munkagépek működését, szerelését sajátították el, képzett oktatók segítségével. 

– A növénytermesztési ágazat feladata a környezetünkben leginkább jellemző fő növények termesztéstechnológiájának bemutatása, a tangazdasági állatállomány takarmányigényének kielégítése, illetve értékesíthető, elsősorban ipari növények termesztése, mint őszi búza, őszi árpa, őszi zab, napraforgó, kukorica, silócirok, lucerna, takarmányfüvek – sorolta az oktatásvezető. 

Hozzátette, az intézmény nem az intenzív termelésre törekszik, hiszen az oktatás-stratégiában fontos szempont a környezetvédelem és az állatvédelem. 

A tangazdaság rendelkezésére álló gépekkel a szemes termények betakarításának kivételével a növénytermesztési munkák teljes technológiai folyamatát be tudják mutatni a tanulóknak. Emellett fajtakísérleteket is végeznek, ugyanis az iskola együttműködést tart fenn a különböző vetőmag forgalmazókkal, termelési rendszerekkel is.

Mint azt Annus Péter elmondta, vannak olyan területeik is amelyek alkalmatlanok a növénytermesztése, alacsony termőképességűek, ráadásul öntözési lehetőség sem áll rendelkezésükre. Ám ezek a földek is hasznosak, hiszen a gyepeken legeltethetik a tangazdaságban gondozott állatállományt. 

–Az állattenyésztési ágazatban tanulóink megismerhetik a baromfi, - juh,- és szarvasmarha tartás technológiáját, az állatok gondozásának munkafázisait. Az oktatási célokon túlmenően az állati termékeinkkel, mint a tej és tojás, elősegítjük a „rövid élelmiszer lánc” elveinek érvényre jutását környezetünkben. Tangazdaságunk az állattartás nagyságrendjét tekintve egy több lábon álló családi gazdaságot modellez, kétezer hatszáz tojótyúk, százhúsz juh, valamint húsz szarvasmarha képezi az állományunkat–mondta az állattenyésztési ágazattal kapcsolatban a szakoktató. 

Kevés a gyakorlati hely, marad a tangazdaság

Mint azt Annus Péter, a Törökszentmiklósi Református Oktatási Központ Székács Elemér Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium gyakorlati oktatásvezetője elmondta, a szakképzés átalakítása kapcsán bevezetett duális képzési rendszer lehetővé tenné a felsőbb éves tanulóknak azt, hogy külső gyakorlati helyen, úgymond élesben fejlődjenek tovább.

– Ám a szakmai alapozás időszakában a gyakorlati képzésünk elsősorban a tangazdaságunk adta lehetőségekre épül. Jelenleg a képzési engedéllyel rendelkező duális képzőhelyek száma–főként az állattenyésztő szakokon–kevés, így a felsőbb évfolyamos tanulóink gyakorlati képzését is jelentős mértékben a tangazdaságunk biztosítja – hangsúlyozta a szakember. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában