2023.01.15. 19:55
Még kérvényezhető az iskolakezdés halasztása az Oktatási Hivatalnál
Már csak néhány napjuk maradt azoknak a szülőknek, akik azt kérvényeznék, hogy gyermekük még egy évet maradhasson az óvodában. – Az iskolaérettséget testi, lelki és szociális tényezők is meghatározzák, ezeket összességében kell vizsgálni – vallja Márkus Éva, szolnoki fejlesztőpedagógus.
Márkus Éva, szolnoki fejlesztőpedagógus szerint a mozgásfejlődés jelentősen befolyásolja az iskolaérettséget
Fotó: Mészáros János
A jogszabály szerint, amennyiben augusztus 31-ig a gyermek betölti a hatodik életévét meg kell kezdeni az általános iskolát. Az Oktatási Hivatal adhat rá engedélyt, hogy még egy plusz évet maradjon az óvodában.
– A gyermekek nagy része az óvodáskor végére eléri az iskolai élet megkezdéséhez szükséges érettséget. Ez megnyilvánul a testi, lelki és a szociális érettség területén – foglalta össze Márkus Éva, a szolnoki Essere2 Képesség,- és Mozgásfejlesztő fejlesztőpedagógusa, TSMT terapeuta.
Általában hat éves korra a mozgás és viselkedés összerendezett, kifinomult a finommotorika.
– A nagycsoportos már képes térben tájékozódni és kialakult a testséma. A tanuláshoz szükséges képességei alkalmassá teszik, hogy megkezdje az iskolai éveket. Nagyon fontos, hogy az érzékszervei, hallása, látása ép legyen, mert az íráshoz, olvasáshoz az nélkülözhetetlen – emelte ki a szakember.
A beszédértés és a szókészlet megfelelő használata is elengedhetetlen.
– Az iskolába készülőknek ismerniük kell az alapvető összefüggéseket, mint például az öltözködés és az időjárás, a járművek és a közlekedés, tud beszélni a szüleiről, lakhelyéről. Fontos, hogy gondolatait, érzelmeit ki tudja fejezni – hangsúlyozta.
Persze a döntésben az is szerepet játszik, hogy a kisgyermek mennyire alkalmazkodik a szabályokhoz, követi a feladatot. A fejlesztőpedagógus szerint az iskolaérettséghez kapcsolódó problémák a mozgásfejlődési egyes szakaszainak kimaradásához vezethetőek vissza.
A tanulási nehézségek idegrendszeri éretlenségre utalnak, melyek jelei lehetnek, ha az óvodás kúszása, mászása pontatlan, vagy nem tud szökdelni, esetleg lábujjhegyen vagy külső talpélen járni, illetve a keresztmozgások nem megfelelőek. Szintén probléma az egyensúly bizonytalansága, mely magatartási problémát, koncentrációs problémát okoz a gyermeknél.
– Sajnos nem csak a testi, hanem például a környezeti és a nevelési ártalmak is gátolhatják a sikeres iskolakezdést, amikor a gyermeknek érzelmileg, mentálisan nincs felkészülve – foglalta össze tapasztalatait.
Javasolta: amennyiben a gyermek mozgása nem fejlődik megfelelően, vagy a figyelme nem leköthető, esetleg késik a beszéd, mindenképpen érdemes minél hamarabb szakemberhez fordulni. Ha a csemete fejlesztésre szorul, a sikerességhez hozzájárul a korai diagnózis.
Még benyújtható a kérelem
Már december 30-án megnyitott az Oktatási Hivatal azon informatikai felülete, melyen a szülők benyújthatják kérelmüket, hogy gyermekük iskolakezdését elhalasszák. Ezt háziorvosi, szakorvosi véleménnyel, pedagógiai, szakszolgálati szakvéleménnyel, terapeuták véleményével alá kell támasztani. A szükséges dokumentumokról az Oktatási Hivatal honlapján tájékozódhatnak, a felület január 18-ig elérhető.