2023.03.27. 06:55
Szidja és ledudálja a munkájukat végző közutasokat a jászkunsági sofőrök egy része
Kamion rohant egy pályakarbantartó járműbe az M43-as úton a minap. A balesetben életét veszítette a Magyar Közút egyik munkatársa. De vajon térségünkben történtek már hasonló tragédiák? S milyen veszélyeknek vannak kitéve a munkájukat végző közutasok, akiknek olykor épp közlekedőktől kell a legjobban tartaniuk.
Forrás: kozut.hu
Balesetek előfordultak, „közutas” tragédia szerencsére nem történt vármegyénkben az elmúlt években. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályának vezetője arról tájékoztatta hírportálunkat, hogy tavaly a 4-es főút Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei szakaszán három olyan baleset történt, melynek során kaszálást végző munkagépnek, illetve az ütközéscsillapítónak ütköztek autósok.
– Szerencsére egyik esetben sem sérült közutas dolgozó, így a vármegyében az elmúlt tíz évben nem volt olyan közlekedési baleset, amelyben munkatársunk sérülést vagy halálos kimenetelű munkabalesetet szenvedett volna. Kizárólag anyagi káros balesetek történtek – hangsúlyozta Pécsi Norbert Sándor. Az osztályvezető ugyanakkor rámutatott, számos kellemetlen esettel néznek azonban szembe a közutas kollégák.
Minden munkaterületen, valamennyi munkavégzési típusnál naponta visszatérő jelenség, hogy „ledudálják” és verbálisan szidják kollégáinkat
– tette hozzá.
A munkaterületeket, az ott dolgozókat forgalomkorlátozással járó terelések, lezárások védik. A munkaterületek előjelzéseiben megjelenő figyelmeztetések, sebességkorlátozások azt a biztonságos szintet szabják meg, aminek betartása mellett a közlekedők és a munkát végzők megfelelően tudnak reagálni egy nem várt forgalmi helyzetre.
– Munkaterületeinken összehangolt szakmai tevékenység folyik, egyszerre kézi és gépi munkavégzés zajlik, bármikor adódhat olyan helyzet, ami befolyásolhatja a munkaterület mellett elhaladók közlekedését. Természetesen igyekszünk védeni a kollégáinkat. Ha az útviszonyok és a körülmények lehetővé teszik, a munkaterületeinket és az ott dolgozókat TMA-val, azaz a tehergépjárműre szerelhető energiaelnyelő berendezéssel védjük. Azonban, ahogy a makói balesetnél is látható, egy fékezés nélküli járművet még egy speciális ütközésienergia-elnyelő berendezés sem tud sajnos megállítani – részletezte Pécsi Norbert Sándor.
S hogy mely típusú utakon jellemzőbbek a balesetek?
Az autópályákon, autóutakon zajló munkavégzés a magasabb megengedett sebesség miatt sajnos nagyobb veszélyforrásnak tekinthető, de a kihelyezett jelzések, korlátozások be nem tartása ugyanúgy okozhat balesetet főúti vagy mellékúti szakaszokon is
– tette hozzá a szakember.