2024.08.12. 11:23
Összefogással mentik a Mentetlent – a MÁV pálya földjével erősítették meg a nyári gátat
Tavasszal víz alá került a szolnoki Mentetlen egy része. Az árhullám a vártnál magasabban tetőzött, az üdülőövezetben élőknél előkerült a csónak. Azért, hogy a hasonló esetek egyre kevesebbszer forduljanak elő, a lakóközösség összefogott, céljuk nem más, mint magasítani a nyári gátat. Egy szakaszt a nyár folyamán a MÁV sportpályáról kitermelt földdel erősítettek meg.
Szolnokon a Tisza-menti üdülőövezetet, amit a legtöbben Mentetlenként ismernek, egy nyári gát védi a szőke folyó nagyobb árhullámai ellen. Az övzátony 750 centiméter magas, az építmény 1,7 kilométer hosszú, közepén egy zsilipet építettek elődeink. A nyomvonal több tíz éven keresztül érintetlen volt, benőtték a fák. Az utóbbi években elkerülhetetlenné vált a rendbetétele.
– A nyári gát karbantartását életre hívta az az esemény, hogy 2021 tavaszán a Tisza 7 méter 55 centiméterrel tetőzött Szolnoknál és a gátkoronát áthágta. Ahol először betört a víz a nyári gát jelentősen megfogyatkozott, volt olyan pont, ahol a háromnegyedével csökkent a szélesség. A legmagasabb ponton is 630 centiméter magasságú maradt.
Tudtuk, hogy a következő árvíz, ami Szolnokra érkezik, ennél a vízállásnál elkezdi feltölteni a Mentetlent.
Ez azért fontos, mert a nyári és évközi árhullámok sűrűn hat méter fölöttiek, elég egy nagyobb esőzés. Kellemetlen volna, ha a területre folyamatosan ki-bejárna a víz, így megoldást kellett találnunk a problémára – tekintett vissza az elmúlt éveket befolyásoló történésekre Molnár Tamás, a Mentetlenért Egyesület elnöke.
Három éve erősítették meg először a Mentetlent védő nyári gátat
Abban az évben újították a Tisza-hídon a kerékpárutat. A bemosódásokat az ott kitermelt földből javították meg. Sőt az új Bástya sétány építésekor négy teherautónyi földet szállítottak a Mentetlenre, ekkor is csak a fuvart kellett kifizetni. Az alapanyagnak köszönhetően a közösség tagjai társadalmi munkában meg tudták erősíteni a gátat,
melynek teljes helyreállítását egyébként az önkormányzat több tízmillió forintra becsülte.
A lelkes csapat néhány százezer forintot adott össze és ebből finanszírozták a munkákat. Időközben próbálták a tulajdonjogi és a kezeléssel kapcsolatos kérdéseket is rendezni. A következő évben meg is alapították a Mentetlenért Egyesületet. Fő célként kitűzték a nyomvonal rendbe tételét, de a későbbi terveik között egy tanösvény kialakítása is szerepel. Idén először pályázhattak, 2,6 millió forintot nyertek.
Vártak a megfelelő alkalomra
– Azt a lehetőséget vártuk, hogy mikor jön el az a pillanat, hogy hozzájutunk valamekkora forráshoz és a városban kitermelnek földet, amit nem tudnak hova tenni. És mikor jön el az a pillanat, hogy közeli lerakatba szállítják. Ez a hármas tavasszal összeállt. A közösségi oldalt lapozgattam az egyik reggel, ahol megjelent előttem, hogy megkezdődött a MÁV pálya felújítása. Gyorsan elővettem a térképet, hogy mekkora területről van szó, négyezer köbméterre becsültem a földet. Úgy voltam vele, az nekünk pont elég lenne. Abban a pillanatban elindultam a pályára, megkérdeztem ki az illetékes. Földi Sándorhoz irányítottak, akivel egyeztettem a föld elszállításáról – így indult el az építkezés nyár elején.
A pályázati forrást favágó munkára és gépek bérlésére költötték. Megtisztították a nyomvonalat, hogy a munkagépek be tudják hordani a földet. Molnár Tamás a kezdetekor felvette a kapcsolatot Szalay Ferenc polgármesterrel és Lovas Attilával, a Kötivizig igazgatójával, valamint egyeztetett a katasztrófavédelemmel.
A szakasz felét, 800 métert sikerült megmagasítani és megerősíteni, az egységesítés a cél.
– 7 méter 30 centiméter körüli most a gát, erre a szakaszra már ezután talán nem kell homokzsák – mutatott körbe Molnár Tamás, aki a másik oldalra fordulva hozzátette, a munka még nem ért véget.
Visszahódítanák a nyomvonal további részét is
Keresik a lehetőséget, hogy a gát másik felét is rendbe tegyék és visszahódítsák a területet a természettől. Egyelőre ugyanis fák és cserjék uralják az összképet.
– Árvízvédelmi szempontból is a kijelölt utunk felénél járunk, itt hiába magas, ha a másik vége alacsony a nyári gátnak. De legalább már eddig eljutottunk – tekint bizakodóan előre.
Amennyiben a teljes szakasz elkészül a Tisza 730 méternél alacsonyabb árhulláma nem veszélyeztetné a Mentetlent.
Ez körülbelül azt jelentené, hogy nem ötévente, hanem csak tízévente törne be a víz
– magyarázta, miközben telefonján néhány tél végi felvételt mutatott, ahol csónakkal tartott haza családjával.
A járhatóvá váló nyári gáttal további terveik is vannak, ligetes mini ökoturisztikai látványosságként egy ártéri tanösvényt terveznek, ahol táblákon mutatnák be az állat- és növényvilágot.
Kutatják a nyári gát történetét
Egyelőre rejtély, mikor, hogyan és miért jött létre a Mentetlent védő nyári gát, ahogy az sem ismert, hogy mik voltak az eredeti paraméterei.
– Vízkormányzó műtárgy, egy zsilip, is található a nyári gát közepén, ami azt bizonyítja, hogy nyilván valaki nagyon végiggondolta, mi legyen a nyomvonal. Azt kutatjuk, mi volt az indikátor és milyen műszaki tartalom mellett készült el eredetileg, mi volt a megvalósítás, oka, miért ilyen hosszan, de a válaszok még a jövő rejtélyei közé tartoznak, még az sem biztos, hogy a felszínre kerülnek az adatok – utalt a következő időszak feladatára Molnár Tamás, a Mentetlenért Egyesület elnöke.
A zsilip alapján úgy becsülik, hogy a Tisza szintjéhez képest 730-740 centiméter lehetett a gát eredetileg. Amit megtudtak, hogy vízjogi engedélye sosem volt a nyári gátnak, a védmű eddig a státuszig nem jutott el. Így az sem volt rögzítve pontosan, hogy a ki a terület kezelője és fenntartója.