2024.11.25. 16:00
Indexelés: felejtsük el azt, ahogy eddig csináltuk?
Tavaszra várható a KRESZ módosítása, amely végre pontosíthatja az elektromos rollerek közlekedésben betöltött szerepét, felszereltségét és akár a biztosítását is. Az indexelés is változhat, de a dudálás sem lesz tilos. Az eddig kiszivárgott tervekről Vadas Attilát, a Sprint Autósiskola iskolavezetőjét kérdeztük.
A várható KRESZ-módosítás sokak számára hozhat változásokat, de talán a legnagyobb figyelem az elektromos rollerek használatának új szabályaira irányul. Vadas Attila, a Sprint Autósiskola vezetője beszélt arról, hogy az új szabályozás részletesebben kezeli majd a rollerhasználatot, a felszereltségi követelményeket a felelősségbiztosítás kérdését, de az autósok indexelési szokásain is elképzelhető hogy változtatni kell.
Kötelező biztosítás a rollerekre?
Magyarországon egyre népszerűbbek az elektromos rollerek, amelyek közül már sok a nagy teljesítményű és nagy sebességre képes járművek közé tartozik. Jelenleg a szabályozás hiányosságai miatt nehéz megállapítani, milyen járműnek számítanak, és milyen feltételekkel vehetnek részt a közlekedésben. Az új szabályozás lehetőséget adna a rendőrség számára, hogy helyszíni mérésekkel ellenőrizze a rollerek teljesítményét, és meghatározza, hogy azok mely kategóriába tartoznak.
– Az ilyen járművekkel milliós károkat lehet okozni, és egyelőre nem tisztázott, hogy kinek kellene megtérítenie ezeket a költségeket – emelte ki Vadas Attila, hozzátéve, hogy éppen ezért a biztosítás bevezetését is napirendre kell venni.
A rollereken túl az elektromos kerékpárok jogszabályi környezetének az egyértelműbbé tétele is napirenden van, illetve a motorkerékpárok, sőt a járművezetők felszerelésére vonatkozó szabályok is átalakulhatnak. A szakember szerint például kötelezővé válhat a bukósisak mellett más védőfelszerelések viselése a motorkerékpárosok számára, hogy csökkentsék a sérülésveszélyt, azaz megszűnne a strandpapucsban, rövidnadrágban történő motorozás – hangsúlyozta Vadas Attila.
Mikor várható a módosítás?
A KRESZ-módosítás tervezete jelenleg még szakmai bizottságok előtt van, de a törvényjavaslatot várhatóan 2025 márciusában vagy áprilisában nyújtják be a parlamentnek. Ha elfogadják, a pontos szabályokat a Magyar Közlönyből ismerhetjük meg.
A változások célja a közlekedési balesetek számának csökkentése és a közlekedési rend javítása.
Addig is, a szakemberek és a közlekedésbiztonsági szakértők a lakosság tájékoztatásával igyekeznek elősegíteni az átállást az új szabályokhoz. A KRESZ tervezett változásai jelentős újításokat tartalmaznak, amelyek célja a közlekedési biztonság növelése és a forgalom hatékonyabb irányítása.
Néhány kiemelt intézkedés:
- Indexelés szabályai: Egyértelműbbé szeretnék tenni. Például az irányváltoztatás előtt legalább 2 másodperccel el kellene kezdeni, de bizonyos helyzetekben nem lenne szükség a folyamatos indexelésre. Ez a változtatás a közlekedők közötti kommunikáció javítását célozza.
- Dudálás: A tervek szerint szabad lesz dudálni figyelemfelhívási célból, de a fénykürt használata is bekerülhet a kommunikációs eszközök közé.
- Védelmi sáv: A jelenlegi egyeztetések arról is szólnak, hogy új fogalomként a védelmi sáv is bekerülne a KRESZ-ba. Ez a nagyon lassú járművek, vagy kerékpárosok, rolleresek részére lenne egy képzeletbeli 1 méter széles terület.
A szóbeszédekkel ellentétben nem emelnék az autópályákon a legnagyobb megengedett sebességet, de a teherautók és a buszok akár 90 kilométer/ órával is közlekedhetnek majd.
Vadas Attila közlekedési szakértő hangsúlyozta, hogy a tervezett intézkedések csak akkor lehetnek hatékonyak, ha azokat a sofőrök következetesen betartják, és a hatóságok szigorúan ellenőrzik. Példaként említette, hogy az indexelés elmulasztása gyakran a balesetek előzménye, és fontos, hogy a sofőrök jobban tudatosítsák saját felelősségüket a forgalomban