2024.11.27. 13:55
Vakító ködlámpa: teljes volt a zűrzavar a reggeli ködben a jászkunsági sofőröknél
Óriási köd ülte meg szerda reggel a Jászkunságot. Nem csoda, hogy újra fellángoltak az indulatok a ködlámpa helyes használata kapcsán. A válasz nem feltétlen egyértelmű, de a KRESZ-szabályt kell követnie az autósoknak. Vadas Attila, a szolnoki Sprint Autósiskola iskolavezetője volt a szakértőnk ebben a témában.
Felcsaptak az indulatok a szerda reggeli tejfehér köd miatt az autósok körében, hogy milyen is a ködlámpa helyes használata. A téma természetesen a ködlámpa használata, vagy nem használata köré fonódott. Persze, rossz látási viszonyok között fontos, hogy mi is lássunk, és bennünket is lássanak, de mi mentén haladjunk? A KRESZ-szabály egyértelműen fogalmaz.
Miért fontos a ködlámpa helyes használata?
Ködbe burkolózott Szolnok és térsége szerda reggel. A ködben való vezetés pedig még a rutinos sofőröknek is feladja a leckét. A ködlámpa helyes használata éppen ezért szerda reggel ismét heves vitákat szült, természetesen a Facebook-csoportokban csaptak össze a sofőrök. A kérdéskör a mikor, hol és hogyan körül forog. Egy konkrét esetben azt panaszolta valaki, hogy egy autós a hátsó ködlámpájának használatával elvakította őt. A hozzászólók szerint hasonló esetben ők is tapasztalták már, hogy az érintett ilyenkor lassít, indexel, szóval sok mindent csinál, csak nem kapcsolja ki a lámpát.
Vadas Attilának, a Sprint Autósiskola iskolavezetőjének tettünk fel ezzel kapcsolatban kérdéseket, valamint várjuk a hivatalos választ a rendőrségtől is, főleg annak kapcsán, hogy milyen esetben, és mennyire büntethetik az autósokat a ködlámpa használata, vagy nem használata miatt.
Vadas Attila iskolavezető a témával kapcsolatosan kiemelte: egy korábbi jogszabály kimondta, hogy csak lakott területen kívül kell használni a ködlámpát. Ez a szabály azonban már nem érvényes.
– Jelenleg úgy tanítjuk, hogy a ködlámpát akkor kell használni, lakott területen belül és kívül is, amikor a látási viszonyok indokolják. Értelemszerűen ez egy szubjektív dolog. Én úgy gondolom, hogy inkább legyen felkapcsolva a ködlámpa, mint ne. Én is szoktam olvasni a közösségi médiában a felháborodott sofőröket, akik méltatlankodnak a ködlámpa használatán. Tény, zavaró lehet a szembejövő sofőrnek, hiszen egy erősebb fényt bocsát ki, de legalább hamarabb észrevehető a gépjármű – ecsetelte a szakember.
Az első ködlámpa általában alacsonyabban helyezkedik el, a hátsó pedig erőteljesebb fénnyel világít. Ami azonban jó hír, hogy a legtöbb autóban már külön is lehet ezeket kapcsolni. A hátsó ködzárófény esetében azt javasolják a hozzáértők, hogy a sorban az utolsó autós használja. Azaz ha mögöttünk jön valaki, akkor mi lekapcsolhatjuk a ködzárót.
Amit tanácsolhatunk tehát: használjunk ködlámpát és tompított fényszórót, tartsunk nagyobb követési távolságot, legyen tiszta a szélvédő, csak akkor előzzünk, ha feltétlenül szükséges.