Zsugorfláció

2024.11.27. 10:21

Kijött a lista, ezek a termékek lettek kisebbek a jászkunsági üzletekben

Mondhatnánk, hogy a régi szép időkben... De valóban, akkoriban minden táblás csokoládé 100 grammos volt. Aztán egyszer csak feltűnt, hogy a kedvenc csemegénkből már csak 90 grammot tartalmaz ugyanaz a csomagolás. Az utóbbi időben újra sok összement termékkel találkozhatunk a boltok polcain.

Sok népszerű termék kiszerelése csökkent az elmúlt hetekben. A boltok polcain rendre találunk összement termékeket. Mindez megtévesztő lehet a vásárlók szemében.

 összement termék
A boltok polcain rendre találunk összement termékeket. Az ár változatlan, a kiszerelés kisebb. Mindez megtévesztő lehet a vásárlók szemében
Fotó: Gettyimages.com / Forrás:  Illusztráció

Hogyan mennek össze az élelmiszerek?

A kérdésre a szolnoki Horváth család sem tudja a választ, csak az eredményt látja. Ők a Széchenyi városrész egyik üzletében szoktak vásárolni, ahol egyre gyakrabban találkoznak olyan jelöléssel a polcokon, miszerint a termék kisebb lett.

Ez pedig nem véletlen, az ár megőrzése vagy megemelése helyett a gyártók ugyanis szívesen élnek azzal a megoldással, hogy kevesebbet vagy kisebbet adnak az adott termékből. Ez az úgynevezett zsugorfláció. Hogy pontosan mi ez? A gazdaságtanban a zsugorfláció vagy legrammozás az a folyamat, aminek során bizonyos termékeknek csökken a mérete, kiszerelése vagy mennyisége. A jelenség a hirtelen kétszámjegyűre emelkedett infláció nyomán tömegessé vált hazánkban. A családok védelme érdekében reagált a kormány az összement élelmiszerekre.

Fel kell hívni a vásárló figyelmét az összement termékről

Eszerint hazánkban 2024. március 1-től jogszabályban kötelezik az 1 milliárd forint feletti árbevételű élelmiszerkereskedőket arra, hogy a termék mellett elhelyezett, figyelemfelhívó tájékoztatással hívják fel a vásárlók figyelmét, hogy az általuk árusított, előrecsomagolt termékek kiszerelése a korábban megszokottakhoz képest kisebb lett.

Ezzel az ellen a jelenség ellen lép fel a kormány, miszerint bizonyos termékek árának változatlanságával vagy akár emelkedésével párhuzamosan a termék mennyisége csökken. Ezen megtévesztő gyakorlat eredménye az, hogy a fogyasztók a megvásárolt termékekből a korábbiaknál kevesebbet kapnak a pénzükért.

A termékek csökkennek, a lista pedig bővül

A gyártóknak jogszabályi kötelezettségük ezek lejelentése, s a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal nyilvánosságra is hozza ezen élelmiszerek listáját, ami folyamatosan frissül. November 25-én került fel újabb két termék a listára: a 200 grammról 185 grammra csökkentett Manner Winterglück nápolyi, valamint a 144 grammról 120 grammra kicsinyített Candy Cane édesség.

Az elmúlt napokban 600 grammos helyett 560 grammos sárgabarack lekvárt (EKO Sárgabarack lekvár); 25 filteres helyett 20 filteres teát (Lipton Green Natur), 1,5 literes helyett 1 literes üdítőt (Kinley Bitter Lemon), 215 grammos helyett 188 grammos kekszet (Győri Édes Zabfalatok Fahéjas) és 300 grammos helyett 250 grammos tésztát (Blue Dragon tojásos tésztafészek) regisztráltak.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában