2024.11.26. 06:55
Rékasi őrült előzés: itt a magyarázat, mi mentette meg a vétlen sofőr életét
Egy rossz pillanatban meghozott döntés a mi, vagy mások életébe is kerülhet. Sokszor kockázatos lehet a szabálytalan előzés. Ezeket a helyzeteket kivédeni is nehéz. Általában a sietség, türelmetlenség okozza. Hogyan védhető ki egy ilyen szituáció, ha már benne vagyunk? Erre ad választ Vadas Attila, a Sprint Autósiskola iskolavezetője.
Frontálisan ütközött egy busz és egy személyautó Szolnokon, egy sofőr pedig hajmeresztő előzésbe kezdett a vármegyeszékhely és Zagyvarékas között, írtuk nemrég. Bár az utóbbi eset szerencsésen végződött, egy pillanat alatt hozott rossz döntés vezetés közben életeket sodorhat veszélybe. A miénket és másokét is. A rosszul felmért, szabálytalan előzés az autóval – a vezetési rutin egyik legveszélyesebb hibája, amely évente számtalan balesetet és tragédiát okoz. Ezeket a helyzeteket kivédeni is nehéz. Ilyenkor többnyire három sofőr kellene, hogy egyszerre együtt gondolkodjon, de ezt is nagyon sok körülmény befolyásolhatja: látási viszonyok, út minősége, az autók sebessége, műszaki állapota. Mit tehetünk ha ilyen szituációba kerülünk? A fent említett példák kapcsán ezt is megkérdeztük Vadas Attilától, a szolnoki Sprint Autósiskola iskolavezetőjétől.
Együttműködés kell, hogy ne végződjön tragédiával a szabálytalan előzés
– A biztonságos előzésnek is megvannak a saját maga feltételei. Az első és legfontosabb – és ez a legtöbb esetben a balesetek kiváltó oka ľ amikor vagy a távolságot, vagy a sebességet, vagy a szembejövő jármű távolságát, és sebességét nem jól becsüli fel az előzést végrehajtó jármű vezetője, és ideje sincs visszasorolni a saját sávjába – mondta el Vadas Attila. – Ezért mi úgy tanítjuk, hogy mielőtt belekezdenénk az előzésbe, először tegyük ki az irányjelzőt. Így egyértelmű az előzési szándékunk. Majd meggyőződünk a tükörben arról, hogy bennünket akar-e valaki megelőzni. Sajnos ez is eléggé sokszor előfordul, hogy már előzésben, vagy előzés megkezdését végrehajtó járműre előznek rá. Egy sávban azonban ketten nem férnek el. Ezekből a szituációkból történhet egy árokba sodródás, de egy ütközés is – hangsúlyozta ki az iskolavezető. – Ahhoz, hogy az előzés balesetmentesen megtörténjen három jármű vezetőjének összehangolt munkájára van szükség: aki előzni szeretne, akit meg szeretnének előzni, és a szembe jövő jármű sofőrje. A szembe jövő jármű sofőrje tudja segíteni az elrontott előzés befejezését. Ha ez mégsem sikerül, akkor történik a frontális ütközés. Annak a kimenetele pedig már csak a szerencsén múlik – mutatott rá Vadas Attila.
A szabálytalan előzésnek számtalan oka lehet, legtöbbször a sietség, illetve a figyelmetlenség. Ráadásul az autók száma megsokszorozódott az utakon, és egyre gyorsabb járművek kerülnek piacra, de a sebességhatárok ezekre az autókra is érvényesek.
– Nagyon fontos, hogy előzéskor sem léphetjük át az adott útra érvényes maximális sebességhatárt – emelte ki szakértőnk. –Az újabb autók ezt viszont nagyon gyorsan elérik, és pillanatok alatt túl is szárnyalják, ezekből történhet még sok baleset. Egy elrontott előzési manővert korrigálni nem könnyű. A legkedvezőbb helyzet, ha vissza tudunk sorolni a saját sávunkba. De ehhez szükség van az előzni kívánt autó sofőrjére, aki rájött, hogy az előzés nem fejezhető be, és gyorsítani kezd, hogy minél hamarabb a saját sávomban lehessek. Ha viszont ő is lassít, ahogyan én, akkor már baj lehet, hiszen nem férek vissza, és összeütközhetek a szembejövő autóval.
Egyik variációt sem könnyű korrigálni
– Ha szembejövőként mi érzékeljük, hogy a sofőr nem jó időpontban kezdett bele az előzésbe, az gyakorlatilag csak egy lassítással megoldható, illetve ha van rá lehetőség, akkor lehúzódással, finom padkára hajtással orvosolható. Ősszel, esős időben, ahol falevelek vannak, ez egy elég veszélyes manőver lehet, főleg egy lakott területen kívüli tempónál. Azonban még mindig jobb egy kicsit összesározni az autót, mint egy frontális ütközést elszenvedni. Ebben viszont rejlik még egy balesetforrás. Ha a szembe jövő autó lassít, de a mögötte lévő gépjármű nem tartotta be a követési távolságot, akkor előfordulhat, hogy egy hirtelen lassítási manőver miatt a mögöttem lévő autóval fogok ütközni – ecsetelte Vadas Attila
A balesetek másik gyakori forrása a követési távolság be nem tartása
– A követési távolság jelenleg lakott területen kívül kettő másodperc – hangsúlyozta ki az iskolavezető. –Autópályán ez kétvonalnyi távolságot jelent két autó között. De mi azt tanítjuk, hogy ennél még távolabb legyünk. Ugyanis bármilyen technikai problémája lehet az előttünk haladónak. Nem csak egy rosszul felmért előzés okozhat problémát, hanem egy hirtelen satufékezés is. Lakott területen belül pedig nagyjából egy másodperc a követési távolság. Ennek be nem tartása okozhatja a nagyon gyakori ráfutásos baleseteket – hívta fel erre is a figyelmet a szakember.
Rengeteg fórumon elhangzik, a rendőrség nem győzi hangsúlyozni, hogy koncentráljunk vezetés közben. Ma már azonban nem csak a kormánnyal, és az úttal foglalkozunk, hanem telefonálunk, zenét keresünk, netán üzenetet pötyögünk a telefonunkon, de elvonhatják figyelmünket az autóba elhelyezett különböző kijelzők is. És akkor még nem beszéltünk az időjárási körülményekről. Köd, szakadó eső, hófúvás, ezek mind a látási viszonyokat befolyásolják.
– Ilyenkor nehezebb felmérni a szembe jövő jármű sebességét – hangsúlyozta az iskolavezető. – Mindezt nehezítheti még, ha a szembejövő jármű világítása nincs felkapcsolva.
A sietség és türelmetlenség életeket követelhet
A közlekedésben a türelem életet menthet. Az előzések során az impulzív döntések nem csak a szabályok megszegéséhez, de súlyos balesetekhez is vezethetnek. Érdemes szem előtt tartani, hogy semmilyen célállomás nem ér annyit, mint az életünk. A türelem és felelősségteljes közlekedési magatartás az egyik legnagyobb ajándék, amit saját magunknak és másoknak adhatunk az utakon.