2024.11.29. 11:26
Felújítják végre a szolnoki vasútállomást? Megérkezett a MÁV válasza
A szolnoki vasúti pályaudvar egy nagyon forgalmas kötöttpályás csomópont, különböző hazai és nemzetközi teher- és személyszállító szerelvény megállóhelye, valamint tranzitállomása. A Jubileum téri vasútállomás jelenlegi épületét 1975-ben avatták fel. Azóta eltelt felette ötven év, és egyre égetőbb a kérdés: lesz-e szolnoki vasútállomás-fejlesztés?
A szolnoki vasútállomáson eredetileg a Pfaff Ferenc által tervezett épület állt, ám ezt a második világháborúban lebombázták. Helyén 1975-re épült meg egy utasforgalmi, egy rendező-pályaudvarral és kiszolgáló létesítményekkel. Az akkor még korszerű építmények mára elavultak, emiatt hosszú évek óta téma a városban a pályaudvar felújítása, sokakat érdekel, hogy mikor valósul meg a szolnoki vasútállomás-fejlesztés.
– ...Szolnokra számos idős és beteg, illetve kisgyermekes utas érkezik más településekről, hogy igénybe vegyék a város egészségügyi szolgáltatásait. A helyi kórházakba és rendelőintézetekbe indulnak a pályaudvarról. Ezen utasok egy részének életminősége nem kifejezetten alkalmas a peronok lépcsős megközelítésére, főleg azok részéről, akik nem csupán nagy csomagokkal, hanem járókerettel, kerekesszékkel, vagy éppen babakocsit tologatva közlekednek. Normál lift nincsen kiépítve az épületben, de még csak székliftet vagy lépcsős liftet sem szereltek fel az alagútból számos lépcsősoron keresztül megközelíthető peronok eléréséhez… – osztotta meg szerkesztőségünkhöz intézett levelében sokak panaszát a szolnoki Németh Mihályné.
Az utazóközönség már nagyon várja a szolnoki vasútállomás-fejlesztést
Szolnok vasútállomásának hiányosságait mások a különböző közösségi oldalon is kiposztolták:
- „...Felugrottam vonattal Pestre. Az állomáson az újságárus zárva, a vécé-mosdó zárva, a peronokon lift nincs…”.
- „Csak az utazzon, aki 30-35 lépcsőt bőrönddel le- és fel tud menni! Szégyen egy ekkora vasútállomástól!”.
- „A környező városok vasúti pályaudvarain már van lift. Cegléden régóta, Törökszentmiklóson pedig néhány éve ugyan, de legalább van… ...Nagyon kellene, például a naponta igázóknak, az időseknek, a mozgáskorlátozottaknak, akik nagy bőröndökkel jönnek-mennek…”.
- „A külső peronoknál a padokra nem lehet leülni, mert vastagon borítja az, amit a galamb kipottyant magából!”.
- „Az illemhely 350 forintba kerül, ha nyitva van, a használatát azonban csak akkor ajánlom, ha nagyon sürgős!”.
És ez csak néhány bejegyzés, ami az ország egyik legforgalmasabb vasútállomását, egy megyei jogú város sűrűn használt, ráadásul frekventált városkapujának állapotát kritizálja.
Az elmúlt legalább tíz évben több tanulmány is készült a szolnoki vasúti pályaudvar fejlesztésére vonatkozóan. A számos bejelentés többsége a 2017 óta emlegetett V0-ás új vasútpálya megépítéséhez kötődik, mely vonal tervezése többször lendületet vett, de tényleges megvalósítását még soha nem kezdték meg.
Az átfogó felújítás várat magára, de a mosdókat rendbe teszik
A szolnoki pályaudvar folyamatos leépülésével kapcsolatosan megkerestük a MÁV-csoportot is.
– A vasúttársaság saját forrásból 2021-ben akadálymentes mosdót alakított ki. A vasúttársaság a szolnoki állomás átépítését és akadálymentesítését továbbra is szükségesnek tartja – áll a Magyar Államvasutak Zrt. kommunikációs igazgatóságától kapott rövid közleményben.
– A szolnoki állomás komplex fejlesztésének engedélyezési és kiviteli tervei a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. megrendelésére 2015-ben elkészültek, azonban a kivitelezésre forráshiány miatt nem került sor. A földszinten korszerű mosdó áll a mozgáskorlátozott utasok rendelkezésére. Az aluljáró szinten található utasmosdók felújítása jelenleg folyamatban van. A férfi mosdó várhatóan év végéig készül el, a női mosdó pedig február végére. A felújítások ideje alatt utasaink a földszinti mozgáskorlátozott mosdót vehetik igénybe – jelezte a MÁV-csoport, ám a lépcsősorokon keresztül elérhető peronokhoz való akadálymentesített eljutás lehetőségére nem tért ki a válasz.