2024.11.24. 09:00
Vadász Zsolt Trabant helyett Teslára váltott, de csak átmenetileg
Ezúttal Georgiáig vezetett az expedíció. Vadász Zsolt Trabant helyett Teslával indult a Zichy Mihály emléktúrára. Útibeszámolójában a kalandos határátkelésekről is mesélt. Ami biztos, hogy a szovjet járműjének hátrahagyása alapjaiban változtatta meg kirándulásukat.
Négyen indultak Magyarországról, végül ötödik társukat is felvették Törökországban az expedíció tagjai. Vadász Zsolt Trabant helyett egy Tesla hátsó ülésén töltötte a tizenöt napos utat, a csapat Zichy Mihály emléktúrárát szervezett.
– Nem nagy kaland Teslára váltani Trabantról, pár betű és pár lóerő a különbség – kezdte úti beszámolóját.
A kiruccanásuk célja ezúttal Georgia bemutatása volt az útitársaknak, természetesen a Trabant expedíciók alapelveit sem dobták sutba, tervbe vették, hogy Zichy Mihály szobrát megkoszorúzzák Tbilisziben.
A kényelem mellett döntött az társaság
– A természetközeli terveinket némiképp átírta, hogy az út éppen novemberre esett. Két pakkot is össze kellett dobni, egyet a hotelekhez, a másikat a Kaukázus hegyei közötti éjszakázásra – részletezte az indulás körülményeit.
A csapat szolnoki indulását követően Zenta felé vették az irányt, a navigáció internet hiányában igen nehézkesnek bizonyult. Körülbelül 250 kilométerenként tölteni kellett az elektromos autót, az útitervet a megfelelő pontokhoz igazították. A második nap 900 kilométert tettek meg, Törökországig jutottak.
Vadász Zsolt Trabantját hátrahagyva fedezte fel Georgia tájait
Következő nap legalább három kávéra volt szükségük a nap indításához. Rodostót vették célba, ahol némi kulturális programot is csempésztek utukba.
Keresztülvágtunk Isztambul mega vagyis gigapoliszán, egy bevásárlóközpontnál töltöttünk, majd nekivágtunk a Bolu highway emelkedőinek
– tekintett vissza a tiszaroffi Zsolt.
Az elektromos autó nem bírta az emelkedőket
Haladtak volna előre, aztán egyszercsak megállt alattuk az autó, kifogyott az áram. Hol máshol, mint egy emelkedőn.
– Kicsi matek, sok telefon, nagy tanakodás következett. Kiszálltam az autóból, kiintettem egy autómentőt a forgalomból, aki csak nemzetiséget kérdezett, belőtte a telefonját az anyanyelvemre és már dugta is az orrom alá, végül nekifogtunk csörlőzni – utalt a kalandjukra. Hozzátette, a Trabantot szervó nélkül is lehet vezetni, a Teslának a fékpedálját viszont sarokkal kellett nyomni, a kormány meg elektromos szervó nélkül a betonkeverő kiöntőjére hajaz. A töltőig körülbelül 7 kilométer hiányzott a lelkes csapatnak.
A kelet varázsát élvezhették
A következő nap számos érdekes járműbe botlottak.
- Terepjárók,
- kisbuszok,
- furgonok
- és egyéb overland négykerekűek.
Nincs az a giccs, vagy aránytalan túlzás aminek ne láttuk volna fizikai megvalósítását. Néha mulattató, néha agyrém, de egyben a kelet varázsa – fejtette ki.
Az ötödik napon érték el a grúz török határt, az átlépés ezúttal sem ment zökkenőmentesen.
– Beértünk Batumiba, ahol jobb híján autós városnézést rendeztünk, a locsi-pocsi időben nem is volt más lehetőségünk – foglalta össze.
Elérkezett az idő, hogy térképészeti programegyeztetőt tartsanak.
A programból a török kávé kóstolása sem maradhatott ki
– Következő nap kerestünk egy kávézót a szatócsboltok és az autószervizek között, felpróbáltunk mindenféle nemzeti viseletet, ami csak a kezünk ügyébe került és remek törökös kávét ittunk az ódon gerendák alatt – magyarázta.
Batumi elhagyása után természetes útakadályokba ütköztek, tehenek bóklásztak szerteszét. Kutaisi felé indultak, ahol ötödik útitársukat is felvették.
A hajnal szép tiszta, látszódtak a Kaukázus szépen behavazott sapkái
– festi le a természeti képet.
Ismét hurcolkodtak és újra beültek az autóba.
– Tamás mindig magabiztosan indul valamerre, majd később megbeszéljük, hogy hova is szeretnénk menni. Ennek örömére még vagy kétszer láttam a színházat, egyszer egy zsákutcát – magyarázta, majd végre felhajtottak az autópályára és irány Tbiliszi.
De először Georgia régi fővárosába gurultak Mtsketa-ba kenyérért, virágot vásároltak. Együtt koszorúzták meg Zichy Mihály szobrát.
– Pár száz kilométer és néhány panorámás hely után, már a fene se bánta milyen hideg van az éjszakában, csak végre nyújtózhassunk egyet. A Kazbegi csúcs előtt lett szállás, ahol végre kifeküdhettem a teraszra és élveztem reggelig a mínuszokat – emelte ki egyik élményét. Hozzáfűzte, az utolsó napon érkezett meg igazán Georgiába.
Sokat változott a vidék
– Néhány éve még úgy ítéltem, hogy geopolitikailag, gazdaságilag a Kaukázusbeli országok lemaradása vagy 50 év. Most azt mondom, torz módon itt vannak a tavalyi évben. A legeslegújabb, legmodernebb autókkal járnak a plázákba, de a parkolóházakban még mindig eltévednek – foglalta össze élményét.
A határátkelések hazafelé is kalandosnak bizonyultak, az utuk kisebb karikákkal Magyarországra vezetett, mindezt 15 nap alatt tették meg.