Változások

2025.01.28. 16:40

Mit is jelent az elektronikus ügyintézés az ingatlanügyekben? Szolnoki ügyvéd válaszol

A közelmúltban lépett életbe az új ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény, amelyről a TEOL hírportál is beszámolt. E szerint az elektronikus ügyintézés az ingatlanügyekben mindenkit érint majd, aki az elkövetkezőkben házat, termőföldet ad el és vásárol. Az új helyzetről dr. Majzik Zsuzsanna, szolnoki ügyvéd is beszél.

– Tulajdonképpen ez a rendszer az ingatlan-nyilvántartás egyszerűsödését jelentené, az adás-vétel egyszerűbbé és gyorsabbá válik általa – kezdte a szolnoki ügyvéd az elektronikus ügyintézés az ingatlanügyekben kapcsán.

elektronikus ügyintézés az ingatlanügyekben
Az elektronikus ügyintézés az ingatlanügyekben magával hozza majd az ügyfeleket érintő változásokat is
Fotó: Illusztráció / Forrás: Getty Images


Az új törvény már hatályba lépett, az ügyfelek még nem érzik a hatásait

Az ügyvéd elmondta, az új törvény az ügyfelek szintjén egyelőre nem érezteti a hatásait. Jelenleg egy átmeneti időszak van éppen, az ügyvédek számára sem érhető még el az ingatlan nyilvántartási elektronikus felület.

– Ez annyit jelent, hogy az ügyfelek számára érezhetően ugyanúgy történik minden, mint korábban, tehát személyi és lakcímkártyával, adóigazolvánnyal tudnak érkezni az ügyintézésekre, papír alapú a szerződés, amelyet aláírnak – mondta dr. Majzik Zsuzsanna. Hozzátette, nagyobb változást akkor érzékel majd mindenki, a mikor országosan meglesz az ötszázezredik ügyintézés - a 2025 január 15.napját követően indult eljárásokban meghozott “ötszázezredik végleges döntést” követő 10. napig, innentől kezdve végérvényesen át kell állni az elektronikus ügyintézésre.

Elektronikus ügyintézés az ingatlanügyekben: A gyakorlat megmutatja majd az előnyöket, hátrányokat is

A szakember kiemelte, ez az átmeneti, türelmi időszak az átállás könnyítését szolgálja, egyelőre a legtöbb hivatal is kivár, tanulja az új helyzetet.
– Az elektronikus ügyintézés az ingatlanügyekben magával hozza majd az ügyfeleket érintő egyéni változásokat is, hiszen az e-rendszerben például már e-aláírással lehet majd boldogulni – fogalmazott a szolnoki ügyvéd. Hozzátette, bár fizikailag kevesebb irat és dokumentum forog majd kézen, a felelősség az egyes szereplőkön, mint az ügyvédek, sokkal nagyobb lesz.

Könnyebbé válhat az ügyintézés, de nagyobb lehet a bizalmatlanság is?

Az új rendszer ezt a kérdést is felveti, hiszen a digitális világban manapság történő visszaélések és csalások, joggal ébresztenek aggodalmat az emberekben.

– Főleg egy az idősebb korosztály tart ezektől, jogosan. Vajon ha digitális aláírással lehet majd ügyeket és ügyleteket intézni, kell attól tartani, hogy valaki az éterben eladja a fejem fölül az ingatlanomat? Bárki hozzáférhet a személyes adataimhoz, dokumentumaimhoz? Átírhat, átjavíthat hivatalos papírokat? A kérdések jogosak, de ettől senkinek nem kell tartania, az ügyvédnek viszont a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb felelőssége lesz az ügyletek intézése, az adatok kezelése során – összegezte dr. Majzik Zsuzsanna.

Az idő és a gyakorlat sok mindent felfed majd, hónapok múltán talán már tisztább kép adható az e-ügyintézés e legújabb eleméről is.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában