Vita lett az ügyből

2025.01.17. 06:55

Ez így nehéz lesz: szabálytalan bringások oktatták ki a szolnoki közlekedőket

Szabály vagy rutin? Biztonság vagy balesetveszély? A kerékpárral a zebrán történő áthaladás kérdése egyre hevesebb vitákat szül, és gyakran válik közlekedési konfliktusok forrásává. A biztonságos közlekedés mindannyiunk közös érdeke, mégis sokszor okoz félreértéseket a szabályok értelmezése. Ami pedig probléma, hogy sok esetben nem is egységes a szabályozás.

Egy indulatokat szító megjegyzés – „Én áthajtok, az autós vigyázzon” – nemrégiben több Facebook-közösségi csoportban is heves vitát váltott ki. A hozzászólások özönében gyalogosok, kerékpárosok és autósok osztották meg tapasztalataikat, miközben egyre több harag került felszínre. A kerékpárral a zebrán kérdés nem is olyan egyszerű. 

Kerékpárral a zebrán
Biciklivel a zebrán való közlekedés olykor bonyolultabb mint hinnénk. Az átkelőhely melletti kerékpársávban és tolva szabályos az átkelés.
Fotó: Nagy Balázs

Ezekből a közösségi diskurzusokból kiindulva beszélgettünk Vadas Attilával, a Sprint Autósiskola iskolavezetőjével, aki szakmai meglátásaival segített megvilágítani a kerékpáros közlekedés szabályait és problémáit. Az interjúban szó esett a KRESZ előírásainak pontos értelmezéséről, a szolnoki közlekedési helyzet sajátosságairól, és arról is, hogyan tehetnénk biztonságosabbá az utakat mindenkinek.

Nem is annyira egyértelmű kerékpárral a zebrán való áthajtás

Biciklivel a zebrán: „Én áthajtok, az autós vigyázzon!” Ez a provokatív kijelentés több közösségi közlekedési csoportban is heves vitát váltott ki. Persze van, aki nem fogalmaz ennyire stilizáltan. A kommentek özönében gyalogosok, kerékpárosok, és sofőrök egyaránt megosztották tapasztalataikat, olykor nem minden indulat nélkül.

„Rám csöngetett egy biciklis, hogy menjek arrébb a zebrán, mert ő áttekerne. Ez normális?”

„A zebrán én is hajtok, amíg nem büntetnek meg érte. Gyorsabb így átkelni, és senki nem állít meg.”

„Én mindig leszállok, mert tisztelem a szabályokat és a gyalogosokat is. De miért nem tanítják ezt meg rendesen a kerékpárosoknak?”

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kerékpárosok nem minden esetben ismerik, illetve tartják be a rájuk vonatkozó szabályokat. A főbb szabálytalanságok közé tartozik, hogy sok bicikliző kerékpárútként használja a gyalogjárdát, amellyel veszélyeztetik a gyalogosokat és saját testi épségüket is. Jellemző továbbá az is, hogy a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen történő áthaladáskor nem szállnak le a járműről, és a gyalogosok között szlalomozva, őket is veszélyeztetve kerékpároznak át a zebrán.

Ami ennél is veszélyesebb, amikor közlekedési lámpa nélküli zebránál leszállás nélkül hajtanak át, ahol kijelölt biciklisáv sincs. Ennél a helyzetnél nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a gépjárművezetők gyalogosokra, nem pedig tempósan haladó kerékpárosokra számítanak a zebrákhoz közelítve. A gyalogos-átkelőhelyen való biciklizés könnyen balesethez vezethet, mert az így áthaladó kerékpáros esélyt sem ad arra, hogy az őt észlelő járművezető meg tudjon állni.

Mi az alapelőírás?

Az egyik legfontosabb szabály, hogy a kijelölt gyalogátkelőhelyen – amit köznyelven zebraként ismerünk – tilos kerékpározni. A KRESZ szerint a kerékpárosnak le kell szállnia a bicikliről és tolva, gyalogosként átkelni. Ilyenkor a kerékpáros gyalogosnak minősül, ezért a gyalogosokat megillető elsőbbség illeti meg. Vadas Attila szerint:

A kerékpáros, ha nem száll le a bicikliről, elveszíti az elsőbbségét, ami komoly balesetveszélyhez vezethet, mivel az autósok nem számítanak egy lendülettel érkező biciklisre.

Szolnoki helyszínek és vegyes szabályozás

Az autósiskola vezetője szolnoki példákat is hozott fel a kerékpáros közlekedés veszélyeivel kapcsolatban, de nem minden esetben a biciklisekre helyezve a hangsúlyt, hanem a szabályozásra. A Szántó-körúton lévő gyalogátkelőhely kapcsán Vadas Attila így nyilatkozott:

– A kerékpáros köteles elsőbbséget adni a közúton haladó járművek részére, mert kint van neki egy „mackósajt”, tehát egy elsőbbségadás kötelező tábla. Azonban gyakran látjuk, hogy a kerékpárosok lendületből mennek tovább, mintha nekik lenne elsőbbségük, holott ez balesetveszélyes és szabálytalan.

A Széchenyi körúton is több eltérő szabályozás tapasztalható. Vadas Attila elmondta: 

– Míg a Széchenyi körúton kifelé haladva, ha be akarunk fordulni a Lidl felé, ott a kerékpárosé az elsőbbség, a Kaán Károly útra fordulva viszont ki van helyezve az elsőbbségadás kötelező tábla, de nem az autósnak, hanem a kerékpárosnak. Ez ugyanaz a helyzet, de eltérő szabályozás, ami zavart okozhat. Fontos lenne, hogy egységes szabályok érvényesüljenek, hiszen ez segítene mind a kerékpárosoknak, mind a járművezetőknek.

Kerékpárral a zebrán
A kerékpárosnak is figyelnie kell a KRESZ táblákat. Az átkelőhelyen a biciklit tolva felelünk meg a szabályoknak.
Fotó: Nagy Balázs

A szolnoki piac környéke és sebességhatárok

Szolnokon a kerékpárutaknál, és a járdáknál sem egyszerű a helyzet. A KRESZ alapján, a járdán, ha nincs más lehetősége a kerékpárosnak máshol közlekednie, 10 kilométer/óra sebességgel lehet hajtania. 

– Ez a sebesség gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy picit gyorsabban tolja a biciklit a kerékpáros – fogalmazott Vadas Attila.

Amikor felmerült, hogy hivatkozhat-e a kerékpáros arra, hogy a KRESZ-t nem kell ismernie, Vadas Attila kiemelte: – A jogszabály nem tudása nem mentesít annak következményei alól. Tehát azért, mert nekünk apánk nem mondta, hogy nem szabad lopni, attól még nem szabad, mert mondjuk apánk nem mondta. Itt a kerékpárosnak is, aki részt akar venni a közlekedésben, és ő is teljes jogú tagja a közlekedésnek, köteles ezeket betartani. Nincs vizsgakötelezettsége, de azért saját érdeke, hogy utánanézzen ezeknek a dolgoknak, mert ha bármi történik, akkor a jogszabály alapján fogják azt megítélni. És mindegy, hogy ő tudja a jogszabályt, vagy nem.

Külön kerékpáros útvonalak a zebrák mellett

Az utat keresztező kerékpárúton lehet a kerékpárt hajtva közlekedni, de mindenképpen figyelni kell a kihelyezett táblákat, hiszen a közút kezelője így szabályozza az elsőbbséget. A KRESZ egyértelműen szabályozza a kerékpárosok közlekedését. Az alábbi előírások különösen fontosak:

  • Zebra használata: Kerékpárral a gyalogátkelőhelyen tilos a kerékpárt hajtva áthaladni, kivéve, ha mellette kerékpársáv található, de akkor csak a kerékpársávban lehet közlekedni a biciklivel.
  • Sebességhatár: Kijelölt kerékpárúton is be kell tartani az adott szakaszra vonatkozó sebességkorlátozást.
  • Kötelező megállás: STOP tábla esetén a kerékpárosnak meg kell állnia. Elsőbbségadás kötelező táblánál meg kell adnia az elsőbbséget a többi közlekedőnek.
  • Fokozott figyelem: Körforgalomnál és kereszteződéseknél a kerékpáros köteles meggyőződni arról, hogy biztonságosan áthaladhat

A kerékpárosoknak is ismerniük kell a KRESZ szabályait

A biztonságos közlekedés mind a kerékpárosok, mind az autósok, mind a gyalogosok közös felelőssége. A kerékpárosoknak ismerniük kell a szabályokat, még akkor is, ha nem szükséges KRESZ-vizsgát tenniük. A járművezetőknek pedig mindig figyelembe kell venniük, hogy a gyalogátkelőhelyen haladók kiszámíthatatlanul mozoghatnak.

Ahogy Vadas Attila rámutatott: 

– A közlekedés veszélyes üzem, és mindannyiunk érdeke, hogy türelemmel és odafigyeléssel közlekedjünk. Az egységes szabályozás hiánya sok helyen zavart okoz, de mindenki felelőssége, hogy a KRESZ rá vonatkozó részét betartsa a biztonság érdekében.

A szolnoki Sprint Utósiskola vezetője kihangsúlyozta:  

– Nagyon fontos lenne, hogy a kerékpáros átkelésekkel kapcsolatos szabályokat Szolnokon is egységesítsék. Például a Szántó-körút és a Baross utca környékén is gyakran tapasztaljuk, hogy a kerékpárosok és az autósok eltérően értelmezik a táblákat és a szabályokat. Egy átfogó felülvizsgálat sokat segítene a közlekedés biztonságán.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában