Mire számítsunk?

2025.01.25. 09:00

Bajba kerül, ha nem ismeri: összegyűjtöttünk mindent, amit a KRESZ-változásokról tudni kell

Nem elég, hogy jobbról kell előzni, de most már indexelni is időben kell? A KRESZ változása, amit idén is megtörténik, nemcsak a rollereseket és bicikliseket érinti, hanem mindenkit, aki valaha közlekedett. És igen, a strandpapucs a motoron tényleg a múlté lehet! A KRESZ fejlődése érdekes történet, mindig igyekezett alkalmazkodni a közlekedési kihívásokhoz, legyen szó hintókról, autókról vagy éppen elektromos rollerekről.

A KRESZ és a közlekedés szabályozása ahogyan egész Magyarország területén, így Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében is meghatározó szerepet játszott a közlekedési kultúra alakításában. Napjainkban ismét KRESZ változás előtt állunk: a tervek szerint idén jelentős KRESZ-módosítások lépnek életbe, amelyek nemcsak az elektromobilitási eszközök használatát szabályozzák – mint például a rollerek –,  hanem az indexelés, vagy a kerékpáros közlekedés szabályaira is kiterjednek.

kresz változás
A tervek szerint idén több jelentős KRESZ változás lép életbe
Fotó: Illusztráció / Forrás: Getty Images

Várható KRESZ változás

A várható KRESZ-módosítás sokak számára hozhat változásokat, de talán a legnagyobb figyelem az elektromos rollerek használatának új szabályaira irányul. Vadas Attila, a Sprint Autósiskola vezetője szerint az új szabályozás részletesebben kezeli majd a rollerhasználatot, a felszereltségi követelményeket, a felelősségbiztosítás kérdését. 

– Az ilyen járművekkel milliós károkat lehet okozni, és egyelőre nem tisztázott, hogy kinek kellene megtérítenie ezeket a költségeket – emelte ki az oktató. Az EduKRESZ által közzétett sajtóanyag szerint a biztosítás bevezetése kulcskérdés lehet az elektromos rollerek használatánál.

A rollereken túl az elektromos kerékpárok jogszabályi környezetének az egyértelműbbé tétele is napirenden van, illetve a motorkerékpárok, sőt a járművezetők felszerelésére vonatkozó szabályok is átalakulhatnak. 

– Például kötelezővé válhat a bukósisak mellett más védőfelszerelések viselése is, hogy csökkentsék a sérülésveszélyt – tette hozzá Vadas Attila. Ez egyúttal azt is jelentheti, hogy megszűnhet a strandpapucsban, rövidnadrágban történő motorozás.

Az indexelés szabályai is átalakulhatnak. Egy korábbi cikkünkben már részletesen bemutattuk, hogy a tervezett módosítások szerint az irányváltoztatás előtt legalább 2 másodperccel el kellene kezdeni az irányjelzést, de bizonyos helyzetekben nem lenne szükség a folyamatos indexelésre. Ez a változtatás a közlekedők közötti kommunikáció javítását célozza.

A szabályozás kezdetei

A magyar közlekedés szabályozása 1890-ben kezdődött, amikor megszületett az első, az egész ország területére érvényes jogszabály. Ez már tartalmazta a bal oldali közlekedés elvét, valamint az elsőbbségi szabályokat bizonyos járművekre. Szolnok megye fő közlekedési csomópontként a kezdetektől igyekezett élen járni a szabályok betartásában és a fejlesztések alkalmazásában.

A vezetői oktatás hajnala

1900-ban Magyarországon elindult az első automobil-vezetői tanfolyam, amit a Magyar Királyi Posta szervezett. Az oktatás alapjaiban határozta meg a közlekedés biztonságát. A tanfolyamokon a vezetőknek nemcsak a járművezetést, hanem az autók szerelését is meg kellett tanulniuk; valószínűleg nem volt sok női vezető ekkoriban. Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében az oktatás hagyománya máig fennmaradt, ma is több autósiskola működik, amelyek digitális tananyagokkal és modern módszerekkel képezik a vezetőjelölteket.

A szabályok fejlődése

Magyarországon 1890-ben született meg az első közlekedési szabály, ami az egész országra vonatkozott. Ez már akkor is elég komoly volt: kimondta, hogy „balra tarts, jobbról előzz” – tehát bal oldali közlekedést vezetett be. Ma ezt nem tudnánk elképzelni. Sőt, előírta, hogy a királyi udvar hintóinak, katonai konvojoknak, tűzoltóknak és mentőknek mindenki adjon elsőbbséget. Ilyen volt a VIP-kezelés a XIX. században! 
A KRESZ első, egységes szabályozása 1930. január 1-jén lépett hatályba, és érdekes, hogy ekkor a rendszámtáblák bevezetésére, valamint az autók kötelező műszaki vizsgáztatására helyezte a fő hangsúlyt. A jobb oldali közlekedésre 1941-ben tért át az ország, elvileg zökkenőmentesen, de valószínűleg voltak koccanások. 

A II. világháború utáni szabályozások és a motorizáció robbanása hatására az 1950-es években már 217 paragrafus részletezte a közlekedés szabályait. Az ittas vezetés kérdése már ekkor is kiemelt figyelmet kapott: tilos lett alkoholos befolyásoltság alatt vezetni. Szintén ekkor vált kötelezővé az indexelés használata, amely még inkább hozzájárult a biztonságosabb közlekedéshez.

A megyére szabott kihívások

Jász-Nagykun-Szolnok vármegye közlekedése mindig is kiemelt figyelmet kapott, hiszen a főbb útvonalak és a vasútvonalak kereszteződése miatt jelentős tranzitforgalom halad át a területen. A vármegyében jelenleg igen gyakoriak a gyorshajtás miatti balesetek, ahogyan ezekről nap mint nap beszámolunk. A közlekedésbiztonság továbbra is nagy kihívás, hiszen a vármegyében időszakosan visszatérő probléma az indexelés hiánya, a gyorshajtás, ittas vezetés – mondta el korábban Vadas Attila iskolavezető, de ide sorolhatnánk időnként a veszélyes rakományszállítást is.

Az oktatás modernizációja

Az elmúlt évtizedekben jelentősen megváltozott a KRESZ oktatásának módszertana. 2012-ben bevezették az e-learning alapú oktatást, ami lehetővé tette, hogy a tanulók időben és térben rugalmasan sajátíthassák el az elérhető tananyagot. Az interaktív, valósághű szimulációk és 3D-s animációk használata segíti a tanulókat a biztonságos közlekedés szabályainak elsajátításában. Ez különösen fontos a helyi utak sajátosságait figyelembe véve, ahol a kerékpáros közlekedés szintén kiemelt szerepet kap. 

A KRESZ jövője

A KRESZ története nemcsak az ország, hanem Jász-Nagykun-Szolnok megye közlekedési fejlődésének is alapja. Vadas Attila szerint a legfontosabb az, hogy a szabályok a valós helyzetekhez igazodjanak. – Nem mindegy, hogy egy szabály a balesetek megelőzését szolgálja, vagy csak a büntetéseket szaporítja. Az új kihívások, például az elektromos járművek és a közlekedési kultúra fejlesztése, folyamatos alkalmazkodást igényelnek. És bár a szabályok megújulnak, egyvalami biztos: a közlekedési biztonság továbbra is az első helyen áll.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában