2025.03.18. 12:54
Telt ház az üzletekben! Mutatjuk, hogyan alakultak a bevásárlóközpontok árai!
A hétfői, és keddi nap különleges élményeket tartogatott a vásárlóknak: az üzletekben telt ház volt, az emberek lelkesen nézelődtek, mérlegelték az árakat, és sokan a pénztárcájuk szerint alakították a kosaraikat. Mindenki kíváncsi volt arra, hogy hogyan befolyásolják az árakat a kormány legújabb intézkedései. Az árrésstop lépése valóban segíthet a családok költségvetésének könnyebbé tételében.
Hétfőn és kedden, az árrésstop életbe lépésével, ellátogattunk több nagy bevásárlóközpontba, köztük a Lidlbe, Sparba, Tescoba, Auchanba és Aldi-ba, hogy saját szemünkkel lássuk, hogyan reagálnak a boltok és a vásárlók. Az üzletek zsúfolásig teltek, és bár mindenki elsősorban az árakat figyelte, az emberek között megjelent egy újfajta vásárlási stratégia: az árak nyomán vásároltak.

Fotó: Karancsiné Szecsei Veronika
Mi is az árrésstop?
A kormány március 17-től életbe léptette az árrésstopot, amely lényegében azt jelenti, hogy a boltok csak bizonyos mértékben emelhetik a termékeik árát. A kormány célja, hogy megfékezze az élelmiszerek árának növekedését, különösen az alapvető szükségletek esetében, mint a tej, a hús, a tojás és az olaj. Az intézkedés azt is előírja, hogy ezeknél a termékeknél a kereskedők árrése nem haladhatja meg a tíz százalékot. A kormány szerint ez segíthet az infláció megállításában, és biztosítani próbálják, hogy a családok számára elérhetőbbek legyenek az alapvető élelmiszerek.
Az árváltozások: Mi változott a polcokon?
Az árrésstop azonnali hatást gyakorolt a boltokban. Az egyik legszembetűnőbb változás a tejföl, és a margarin áránál volt. A Világgazdaság adatai szerint a Nádudvari tejföl ára például a Tescóban a múlt héten 759 forint volt, míg hétfőre már 359 forintra csökkent, a SPAR-ban 388 forintra, az Auchanban pedig 562 forintra. Az árak így valóban látványosan csökkentek, ami elsőre nemcsak vásárlói örömet, hanem egyfajta megkönnyebbülést is hozott a pénztárcák számára.
A margarinok piacán is hasonló jelenség figyelhető meg. A Vénusz Klasszik margarin ára a SPAR-ban például 769 forintról 453 forintra csökkent, ami több mint 300 forintos különbséget jelent. Az 500 grammos Bords Eve margarin ára is csökkent a Tesco és az Auchan polcain, az előbbi 608 forintra, az utóbbi 694 forintra hozta le a terméket.
A tojásoknál nem történt komoly változás, bár a Lidl és az Aldi polcain azért lehetett észlelni kisebb árkülönbségeket, de ez pár forintot jelent, a Lidl-ben például közel 80 forint felett lehet tojáshoz jutni. A sertéshúsok esetében viszont az árcsökkenés egyértelmű: a Pennyben például a Pick sertéskaraj ára 1699 forintról 1599 forintra csökkent, míg az Aldi hasonló terméke a Húsmester sertéskaraj 2299 forintról 2049 forintra esett.

Fotó: Karancsiné Szecsei Veronika
A csirkehús és az olajok ára
A csirkehúsok piacán a változás egyelőre nem volt olyan drámai. A csirkemell ára a Lidlben például nem csökkent érdemben, mintegy 50 forinttal. Március 6-án 2119 Ft/kg-os áron lehetett megvásárolni, most 2069 Ft/kg volt az ára. A csirkecombnál valamivel nagyobb csökkenés volt tapasztalható. Az olajok ára, úgy tűnik, nem változott jelentősen. A sajátmárkás napraforgó étolaj literje továbbra is 700 forint körül mozog. Azonban a Vénusz napraforgó étolaj ára a Tesco polcain 939 forintról 905 forintra csökkent, míg a SPAR-ban 49 forintos árkedvezményt is észrevehettünk.
Miért fontos az árrésstop?
Fontos különbséget tenni az árrésstop és az árstop között. Míg az árstop a fogyasztói árakat határozta meg, addig az árrésstop a boltok nyereségét korlátozza. Ez azt jelenti, hogy a boltoknak nem lehet olyan mértékben megnövelniük az árakat, ahogyan azt eddig tették, és ezért próbálnak más termékeken nagyobb hasznot realizálni. A következő hetekben érdekes lesz figyelni, hogy a boltok hogyan alkalmazkodnak a változásokhoz, és vajon lesz-e olyan termék, ahol a kiesett haszon miatt a boltok magasabb árrést alkalmaznak.
Vásárlói élmény a gyakorlatban
A boltokban járva egyértelműen látszott, hogy az emberek figyelmesebben választották ki a termékeket, és sokan próbálták kihasználni az árrésstop nyújtotta lehetőségeket. A Lidl parkolója tele volt vásárlókkal, és külön figyelmet kaptak a „tartósan olcsó” felirattal ellátott termékek. Az Inter Sparban is ugyanezt tapasztaltam: az emberek figyelték, hogy mi az, ami olcsóbb lett, és szívesen töltötték fel a kosarukat a kedvezőbb árú termékekkel.
Az árstop és az árrésstop legnagyobb hatása talán abban rejlik, hogy a vásárlók végre érzékelhetik az árcsökkenést, ami hosszú távon könnyíthet a családok költségvetésén. Bár a kormány döntései még nem minden esetben oldják meg teljesen az élelmiszerek drágulását, a vásárlók számára biztosítanak egy fontos lépést a megfizethetőbb árak irányába.
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye tapasztalatai
A helyzet nemcsak országos szinten, hanem Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében is jól látható.
- Az üzletek parkolói itt is megteltek.
- Az emberek kíváncsian figyelték, hogy mely termékek lettek olcsóbbak.
- A vásárlók itt is azt tapasztalták, hogy a legnagyobb hatást a tejföl, a margarin és a tojás piaca szenvedte el.
- Az árak csökkenése a húsok és a liszt, cukor kategóriájában is észlelhető volt. Az árrésstop tehát valóban érezhető változást hozott, és a következő hetekben érdekes lesz látni, hogyan alkalmazkodnak ehhez a változó piaci környezethez a helyi boltok.
Ez az élménybeszámoló nemcsak arról szól, hogy miként reagáltak az emberek és a boltok a kormány intézkedéseire, hanem arról is, hogy az árrésstop milyen fontos változást hozott a vásárlási szokásokban és az árakban. Az elkövetkező időszakban várhatóan még több hasonló tapasztalat fogalmazódik meg, és talán még érezhetőbbé válik, hogyan befolyásolja az intézkedés a boltok árazási politikáját.