2025.03.20. 19:15
„Ott vagyunk, ahol a part szakad(t)” – átadták a megerősített várkonyi magaspartot – galériával, videóval
Jelentősen javul a település és a közeli falvak árvízi biztonsága. Megtörtént ugyanis a 2019-ben észlelt, veszélyes tiszavárkonyi partcsúszás helyreállítása. A turisztikailag is hangsúlyos, közösségi funkciót is betöltő beruházást csütörtökön délután ünnepélyes keretek között adták át.
Befejeződött a tiszavárkonyi partcsúszás helyreállítása. A beruházásnak az árvízi biztonság javításán túl turisztikai jelentősége is van.

Fotó: Mészáros János
A Tisza festői szépségű kanyarulata Tiszavárkonynál mind geomorfológiailag, mind pedig hidraulikai szempontból kedvezőtlen. A kanyarulat külső ívén, a magasparti fővédvonal mentén 2019 októberében jelentős partcsúszást észleltek a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság szakemberei. Az elmúlt években tapasztalt jelentős vízszintingadozások a helyzet további romlását idézték elő, mintegy 500 méter hosszúságban. A káros jelenségek idővel már olyan mértékűre nőttek, hogy a védbiztonságot közvetlenül veszélyeztették, nemcsak Tiszavárkonyban, hanem az ugyanebben az ártéri öblözetben lévő Tiszajenő, Vezseny és Jászkarajenő településeken is.
A vizek megtartása és a fenntartható készletgazdálkodás is fontos
A helyreállítás elodázhatatlanná vált, most pedig befejeződött.
– A kormány haladéktalanul döntött a tervezési és előkészítési feladatok végrehajtásához szükséges mintegy 27 millió forint pénzügyi forrás biztosításáról a központi költségvetés terhére, és végül több mint 1,6 milliárd forintos támogatással tette lehetővé a helyreállítási munkálatok elvégzését – hangsúlyozta az ünnepélyes átadón V. Németh Zsolt.
– Mondhatnánk, hogy ott vagyunk, ahol a part szakad, de helyesen így hangzik: ott állunk, ahol a part már nem szakad tovább – szólt az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára, aki rámutatott, hogy izgalmas időket élünk a vízügyi ágazatban, a változásokhoz alkalmazkodni kell. Amint a politikus kiemelte:
fontos, hogy a vízkárelhárítás mellett a vizek megtartása, a fenntartható készletgazdálkodás is kiemelt figyelmet kapjon.
Meg kell felelni a változásoknak és állandóságnak
A változásokról a beruházó, Országos Vízügyi Főigazgatóság vezetője is szólt. Ahogy Láng István főigazgató hangsúlyozta: egyszerre kell megfelelni az állandóságnak és a változásnak.
– A Tisza e szakasza különösen szükségessé tette és teszi az átgondolt vízgazdálkodást és folyószabályozást. A most átadott beruházás célja, hogy hidat teremtsen a Tisza változása és Tiszavárkony állandósága között. Ezt sikerült megoldani a szakembereknek – emelte ki Láng István.
A védvonalak is meghosszabbodtak
Lovas Attila, az üzemeltető Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője arról beszélt az átadón, hogy a tiszavárkonyi partcsúszások már évtizedekkel ezelőtt is munkát adtak a vízügyeseknek.
– A helyreállításkor számos dologra figyelemmel kellett lenni, végül megtaláltuk a megfelelő megoldást, melynek köszönhetően a település és a környék árvízi biztonság jelentősen javult. Olyan helyen is épült védvonal, ahol korábban nem volt – emelte ki az igazgató.
Tiszavárkonyi magaspart átadása
Fotók: Mészáros JánosA település kincsei ezzel is gyarapodtak
Az ünnepélyes átadón dr. Kállai Mária a térség országgyűlési képviselője a felelős munka fontosságára hívta fel a figyelmet.
– Ez a beruházás ékes példája ennek. Tiszavárkony eddig is egy igazi kincs volt, ráadásul sokat gyarapodott az elmúlt években. Mostantól még értékesebb. Amellett, hogy egy nagyon fontos biztonságot adó létesítményről beszélünk, arról is szólni kell, hogy egy turisztikai hely akalult ki, folyóparti sétánnyal gazdagodott a település – emelte ki.
Mint egy fogkefe, olyan a tiszavárkonyi part
A beruházás során különleges technikával erősítették meg a partszakaszt. Erről Barkász Sándor, a kivitelező Békés Drén Kft. ügyvezetője számolt be.
– Egy közel 500 méteres vasbeton lemez látható itt, ami tulajdonképpen olyan, mint egy lefelé fordított nagy fogkefe, vagy drótkefe, aminek ötezer darab sörtéje van – mondta el a szakember, utalva arra, hogy a fejlesztés során georudakat használtak, a magasparti részt tizennyolc méter mélyen cölöpökkel erősítették meg, melyekkel csúszórétegeket erősítettek egymáshoz.