múltidéző

2019.08.21. 17:26

A háború után „rablóvonatokon” vitték ki az értékeket a románok

1919-ben a világháború és a magyar kommüntől sokat szenvedett magyar vasutasok új fogalommal voltak kénytelenek megismerkedni: a rablóvonat kifejezéssel.

Szikszai Mihály főlevéltáros

Az ideiglenesen helyreállított vasúti Tisza-híd Szolnokon.

Forrás: Damjanich János Múzeum

A MÁV archívumában őrzött egyik dokumentum ugyanis naplószerűen felsorolja a magyar vasutat ért károkat és eseményeket. Innen tudhatjuk meg, hogy az új fogalommal ellátott járműszerelvény nem egyéb, mint a megszálló román katonaság által a Karcag–Tiszafüred vonalon elindított vonat.

Ez a jármű a közbeeső állomásokon megállt, és az ott felhalmozott tárgyakat – úgymint mérlegek, tárcsák, váltók – a szerelvényen utazó román katonák egyszerűen feldobálták a kocsikra és ismeretlen helyre vitték.

De még ez lett volna a kisebb veszteség! Az országot és megyénket megszálló román királyi csapatok ugyanis nagyobb értékeket is elvittek. Ebben pedig szerep jutott a szolnoki vasúti Tisza-hídnak is.

A románokkal folytatott harcok során Szolnok frontvárossá vált. Az ágyútűz következtében pedig károk keletkeztek a város épületeiben és a vasút létesítményeiben is. Az Ó-szolnoki állomáson például a szivattyúházat találta el egy gránát.

A személypályaudvaron lövedék csapódott a távírda helyiségébe. Még szerencse, hogy a távírászok a szomszédos irodában tartózkodtak, így emberéletben nem esett kár. Nem voltak ilyen kivételes helyzetben azok, akik az állomás éttermében tartózkodtak. Az étkezdében többen is megsebesültek a felrobbanó gránáttól. Öt vagy hat ágyúlövedék a sínek közé esett, de súlyosabb rongálást nem idézett elő.

De térjünk vissza a vasúti Tisza-hídhoz! Ezt ugyanis maguk a vörösök robbantották fel még 1919. május 2-án, akkor az egyik mederszerkezet a vízbe zuhant. Így szándékozták megállítani a román páncélvonatok áthaladását. Arról azonban a magyarok nem tudtak, hogy az antant parancsa állította meg a román csapatok további előnyomulását a Tiszánál. Miután augusztusban a megszálló románok bevonultak a megyeszékhelyre, sürgősen nekikezdtek a vasúti Tisza-híd helyreállításának.

Ne gondoljunk valami felebaráti szeretetre! Egyszerűen szükségük volt a vasúti hídra a rekvirált vasúti mozdonyok és kocsik Romániába szállításához. A hidat ezért csak egy ideiglenes szerkezettel látták el. Rekordgyorsassággal szep­tember 26-ra helyreállították az átkelőt.

A mederhidat egy Kohn-rendszerű szükséghíddal pótolták. Mellesleg megjegyezzük, ez is a magyar vasutak tulajdonát képezte, de az árát a magyar állammal akarták kifizettetni. Végül mennyi mozdony és vasúti kocsi gördült át ezeken a síneken? Erre vonatkozóan eltérő adatokat közölnek a források.

Az ideiglenesen helyreállított vasúti Tisza-híd Szolnokon
Fotó: Damjanich János Múzeum

Udvarhelyi Dénes 1988-ban a Vasúthistória évkönyvben írt tanulmányában: 1292 mozdonyt, 69 udvari és termes kocsit, 2006 személykocsit, 790 posta- és kalauzkocsit, 28.916 teherkocsit, 2379 tartály- és kazánkocsit, összesen tehát 35.452 db vasúti járművet említ, amelyek a román vasutakhoz kerültek.

A MÁV archívumában megtekinthető dokumentum is kétféle adatot említ. 1919. november 18-án a MÁV vezetése által a Külügyminisztérium sajtóosztályának eljuttatott adatok szerint ugyanis a románok elvittek 1291 mozdonyt, 42.480 kocsit (ebből udvari, termes- és személykocsi 2759, teherkocsi 39.721).

Itt van még egy adat! A MÁV igazgatósága november 26-án ugyanis egy jegyzéket adott át Sir George Clarknak, az antant magyarországi megbízottjának. Megemlítik, hogy a románok legalább 1293 mozdonyt vittek el, valamint 44.054 vasúti kocsit.

Tegyük még hozzá, a magyar vasutak vontatóállománya 1528-ra csökkent, ebből is 420 volt használható. Tehát a mozdonyoknak legalább a felét elvitték. Ezek közül mennyi került vissza, azt nem lehet kideríteni! Az viszont biztos, hogy az úgynevezett udvari vonat is ekkor tűnt el nyomtalanul.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában