MEZŐTÚR

2018.06.21. 17:19

Százhatvan esztendeje adták át a Szolnok–Mezőtúr–(Arad) vasútvonalat

A Vasárnapi Újság címet viselő korabeli folyóirat 1859. október 23-i számában Nagy Tamás tollából látott napvilágot Egy vidéki ember levelei Pestről című karcolata. A műben szemléletesen és némi iróniával írja le egy alföldi polgár találkozását a gőzmasinával.

Szikszai Mihály, főlevéltáros

Mezőtúr állomásépülete az 1900-as évek elején

Forrás: A szerző gyűjteményéből

„…a poros uton délutáni két órára bú nélkül elértem Mezőtúr alá. Alig tekinték itt élés-tarisznyám fenekére, midőn a távolból hatalmas fütty hangja érinté fülem dobját, végig nézék a mezőn, délkelet irányában, s megpillantani ama sűrű sötét füstoszlopot, melly a vasúti vonat közeledtét jelenté.

Rögtön minden élő test lábra kapott körülettem. Csengettek, kiabáltak, szaladoztak, mintha meg sem állna előttünk a vonat, s csakúgy futtában kellene a saroglyára felkapaszkodnunk…

A kocsiról leugráló konduktorok vékony, hegyes hangon kiálták, hogy ez itt Meszethúr! s csak öt perczig állunk meg. Néztem, hogy pogyászomat a kocsira tétessem, de ekkor már egy pár kék inges, pléhsapkás legény fellökte ládamat valahová, s nekem is intének a kocsiból, ne sokat kászolódjam, hanem válasszak helyet, ha nem akarok itt maradni...”

Derék írónk Pestig utazott vonattal az előtte lévő évben (1858) átadott Szolnok-­Mezőtúr-Arad vasútvonalon, amely ebben az évben tölti be százhatvan esztendős évfordulóját. A vonal létesítésének gondolata azonban még jóval a szabadságharc előtt megfogant.

Arad megye ugyanis még 1843. május 22-én arra kérte Békés megyét, hogy támogassa azt a javaslatot, miszerint a Szolnoktól Nagyszebenig tervezett vasútvonalat Aradon vezessék át. Békés megye felajánlotta a szükséges területek kisajátítását és az építkezéshez szükséges napszámosokat.

A vasúti mérnökök is munkához láttak és 1847 októberében el is kezdték a felmérést. De a költségek fedezésére már pénzt kértek!

Így Szombathelyi Antal első alispán nem tehetett mást, mint megkérte a birtokos Wodianer Sámuelt – aki már annyiszor kisegítette a megyét a bajokból – nem támogatná e most is a pénzügyi probléma megoldásában. Wodianer fel is ajánlott ötezer forintot, de a forradalom és szabadságharc a vasútépítést elodázta.

A vasútépítés ügyében más megyéket is megkerestek. 1846. december 14-én levél érkezett Aradról a Jászkun kerületek székhelyére, Berénybe.

Mezőtúr állomásépülete az 1900-as évek elején
Fotó: A szerző gyűjteményéből

Ebben a folyamodványban Arad város tanácsa hosszasan ecsetelte és győzködte a jászkunok elöljáróit, milyen hasznos lenne egy Pest–Jászberény–Arad vasútvonal. A vonal megépítésének előmozdítására pedig az utóbbi város hajlandó volt felajánlani egymillió téglát, és az indóháznak ingyen telket.

Nos, az ő kívánságuk hamar teljesült! Alig telt el egy évtized és a vasparipa már az aradi vasútállomáson pöfögött. Jászberénynek ellenben még legalább negyedszázadig kellett várnia a vasútra...

A Tiszavidéki Vasút (mely ebben az időben az alföldi vasutak túlnyomó részét hozta létre) még a szolnok-debreceni vonal munkálatainak befejezése előtt 1857 tavaszán megkezdte az aradi vonal kiépítését.

A száznegyvenhárom kilométer hosszú szakasz másfél év múlva el is készült. A sík vidéken négy-öt mérföldes egyenes szakaszok épültek, az állomásokat pedig forgalmas vásárhelyeken és nagy lélekszámú településeken alakították ki.

A csatlakozás vitákat szült

Az aradi vonal csatlakozási pontját hosszas viták előzték meg. Eredetileg Törökszentmiklósnál akarták kijelölni az aradi és debreceni vonal találkozását. Ezt változtatták meg: a keleti és délkeleti irányból érkező sínpárok párhuzamosan egymás mellett haladva értek volna Szolnokra.

A Tiszán azonban az eredetileg tervezett nagyobb teherbírású híd helyett csak fahíd épült meg; ezen pedig csak egy sínpárt lehetett átvezetni. Ezért aztán a debreceni és aradi vasút közös vágányon futott a vasúti hídra, csomópontjuk valahol Szajol körül alakult ki. A település állomása azonban csak jóval később épült meg.

A vasútvonal földmunkáinak nagy részét még 1857-ben elvégezték. A következő évben a pályatest, az átjárók, hidak és vízátereszek, sorompók, állomások és őrházak megépítésére került sor.

Az is növelte a nehézségeket, hogy a homokot Szolnok, a kavicsot pedig Arad mellett bányászták ki. Összesen hét felvételi épület, hét áruraktár épült. Megyénk területén csak Mezőtúron és Pusztapón létesítettek állomásépületeket. Szerencsére mindkét állomás eredeti épülete most is áll.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában