Ünnepi Könyvhét

2022.06.12. 19:55

A remény hercegének életét mutatták be Szolnokon

Őstehetség, playboy, vérbeli profi, a szocialista Magyarország „aranytojást tojó tyúkja” – ez volt a tragikus sorsú Kesjár Csaba, aki az első Formula 1-es pilóta lehetett volna a keleti blokkból, és akinek állítólag a Hungaroringet építették. Az autóversenyző életéről nemrég könyvet írt Harle Tamás, akinél ma már senki sem tud többet róla, noha sosem találkoztak. Erről is hallhattunk Szolnokon, a könyvhéten.

Rózsa Róbert

Kesjár Csaba hatvanadik születésnapján jelent meg könyv a versenyző életéről Fotó: Mészáros János

Harle Tamás írt már könyvet Kesjár Csabáról. Igaz, először még 1988-ban, Az utolsó 26 óra- Kesjár Csaba emlékezete címmel. Azóta eltelt 34 év, Harle újságíróként, íróként, szerkesztőként és kiadóként is kiemelkedőt alkotott, a Kesjár-sztori azonban vele maradt.

A fiatalon elhunyt sportoló életéről ugyanis bőven volt még mit elmondani az első, a tragédia után megjelent kötethez képest is. Így idén február 9-én – a pilóta hatvanadik születésnapján – debütált a Kesjár Csaba 60 - A teljes történet című írás.

Szolnokon a 93. Ünnepi Könyvhéten mutatták be a művet. A szombaton tartott könyvismertetőből pedig nem csak Kesjár rendkívüli életébe, de a szerző motivációiba is bepillantást nyerhettünk.

Egy országot sokkolt a halála

Harle Tamás – még a Népsport gyakornokaként – 1988. június 24-én odament a szerkesztőség telexgépéhez, ami kiköhögte neki a hírt, miszerint Kesjár Csaba, a 26 éves Formula 3-as versenyző halálos balesetet szenvedett a németországi Norisringen egy szabadedzésen.

Harlét – akárcsak az országot – sokkolta a haláleset. Kesjár a ’80-as évek sztárja volt Magyarországon, egy olyan korban, amikor a nemzetközi autóversenyzés elérhetetlennek tűnt egy szocialista országból.

Sokan mondták, hogy ő volt a remény hercege. És engem annyira megrázott a halála, hogy azt mondtam, hiába gyakornok vagyok, ennek utána kell menni

– emlékezett a könyvismertetőn Harle.

Anyukám kivette az összes pénzét a bankból, kibéreltem egy kocsit az IBUSZ-tól, egy tolmácsot, három nap múlva már ott voltunk a nürnbergi főügyészségen, négy nap múlva pedig a pályán. Beszéltünk versenyzőkkel is, és másfél hónap múlva megjelent Az utolsó 26 óra

– mesélte Harle.

Szerinte Kesjárban volt valami egészen különleges, mindenki számára megnyerő volt, ami ugyancsak arra sarkallta, hogy megírja az életét.

Harle Tamás mutatta be a Kesjár Csabáról szóló könyvét, a Könyvhéten a Verseghy Ferenc Könyvtárban Fotó: Mészáros János

Új könyvét viszont kis túlzással egy Facebook-posztnak köszönhetjük.

Tavaly február 9-én egy online újságban megemlékeztek Csaba születésnapjáról. Több ezer megosztás és hozzászólás érkezett rá. Akkor azt mondtam, ha ennyire eleven az emlékezete, akkor tegyük teljessé a történetet

– mondta Harle.

Kiemelte, az írással tartozott édesanyjának is, aki az utolsó interjút készítette Kesjárral.

Összeért a történet. Lelkileg nekem fontos volt, még úgy is, hogy nem ismertem Csabát, de még az autóversenyzést sem

– fogalmazott a szerző.

Adrenalinfüggő család, élén a Keresztapával

A könyv története persze korábban kezdődik, és végigkíséri az egész magyar huszadik századot. Kesjárnak a nagyapja és az édesapja is versenyző volt, nem csoda, hogy Csaba már kisgyermekként is ennek a bűvöletében élt. Szülei elváltak, és a kor szokásaival merőben ellentétesen a kis Csaba az édesapjával maradt.

Kesjár János egy jó értelemben vett Keresztapa volt. Ő irányította az üzletet, a családot, 20-30 embernek adott megélhetést. Kemény ember volt. Nem nevetett. Nem dicsért. Tőle még a gyereket sem lehetett elvenni

– mondta Harle.

Másrészt viszont ennek a kemény embernek egyedül a fia tudta meglágyítani a szívét. Kesjár János – mondhatni – szerelmes volt a fiába, bármit megtett érte.

Ezért is – mondta Harle – pontosan tudta, milyen veszélyekkel jár az autóversenyzés, nem is akarta, hogy fia a családi hagyományt folytassa. És miközben teljes erőből segítette fia karrierjét, magában azt kívánta, hogy soha ne szálljon versenyautóba. De Csabát minden efelé hajtotta, nem lehetett megállítani.

Kesjár Csaba eltökélten küzdött azért, hogy Formula-1-es autóversenyzővé váljon Fotó: Haász Gábor

Kesjár, miután végigverte a hazai gokartmezőnyt, a Formula Easter bajnokságban, majd a Formula Ford-ban indult, utóbbit már első évében megnyerte.

Benne volt a potenciál, hogy Forma-1-es lesz. Ezért az akkori magyar állam mellett a csehszlovák állam és osztrák magánbefektetők is pénzt adtak Csaba versenyzéséért. Akkor csillagászati összegnek számító 500 ezer dollárt fektettek évente a pályafutásába, ugyanis ha bejut az F1-ben, az évi 3 milliót fialt volna

– ismertette Harle.

Eszerint a kádári állam busás hasznot remélt a tehetségtől. De nem csak jó versenyző, hanem jó ember is volt, ráadásul végtelenül profi.

Németül már tudott, mikor a Formula-3-as Schübel istálló tagja lett, és azért, hogy az angol szerelőkkel tudjon kommunikálni, fél év alatt megtanult angolul.

Rejtély a halála

A baleset pontos körülményeit homály fedi, hiszen akkor még nem volt minden bekamerázva. Az évekig elfogadott felfogás szerint Kesjár fékezés nélkül, 200 kilométeres sebességgel szalagkorlátnak csapódott.

Harmincnégy év után azonban olyan részletek kerültek elő a haláláról – mondta Harle, amelyek egészen más megvilágításba helyezték a történetet.

Az eddigi feltételezés lehetetlen. Ott ugyanis egy átépítés miatt kiszögellés volt a pályán. Ráadásul előkerült egy korabeli amerikai híradás is, amely szerint Kesjár a balesete előtti pillanatokban egy osztrák versenyzőt előzött, erről eddig nem tudtunk. Csaba halálát az okozhatta, hogy a kicsúszása után épp a korlátot tartó cölöpnek ütközött, ami beforgatta, a korlát pedig a fejét érte.

Harle Tamás szerint tudni kell, hogy mindez az edzés utolsó körének utolsó kanyarjában történt. Egy olyan szezonban, amikor a Schübel istállónak nem igazán jöttek az eredmények. Tehát könnyen lehet, hogy Kesjár túlvállalta magát.

A könyvből megtudhatjuk azt is, halála előtt egy nappal a csapattársával együtt feltérképezték a pályát.

És annál a kanyarnál, ahol egy nap múlva szörnyethalt, Csaba megállt, és azt mondta csapattársának: „Ralf, odanézz, ott egy tó. Ha elszámítod, akkor beleszállsz a tóba". Mire Ralf azt válaszolta: „Nyugi Csaba, ha elszámítod, megfog a korlát”. És 24 órával később a korlát nem fogta meg

– idézte a szerző.

Az igazsághoz tartozik az is, hogy a gumifalat akkor nagyon lazán rakták egymásra. Mai biztonsági szabályok mellett Kesjár jó eséllyel sértetlenül szállt volna ki autójából.

Vagyis a sokáig hangoztatott technikai hibával ellentétben inkább szerencsétlen véletlenek sorozata miatt halt meg a magyar versenyző.

Noha Kesjár édesapja szabotázsról beszélt, Harle szerint ez inkább a szeretett fiát elvesztő apa elkeseredettségéből fakadt.

Kesjár Csaba a Hungaroringen, két héttel halála előtt Fotó: Csikós Gábor

Ami viszont egészen döbbenetes: a roncsot újjáépítették.

Amikor Kesjár a Schübelhez szerződött, vitte magával egy repülőgép-szerelő barátját. Tőle tudható – mondta Harle –, hogy a szétszakadt gépet, amelyben a magyar fiú a halálát lelte, visszavitték a Dallara gyárába. És mivel a versenyzői kapszula érintetlen maradt, ismét összeszerelték, és továbbversenyeztek vele.

A „magyar Alain Delon”

Kesjár Csaba sikereiben vélhetően meghatározó szerepe volt sármjának. Posztere ott lógott a tinilányok falán, ami érthető, hiszen kicsit olyan, mintha Alain Delon eltitkolt fia lett volna. Magas volt, jóképű, intelligens, vágott az esze – mesélte Harle.

Csaba életét kettősség jellemezte. Hiszen egy bohém, életvidám, örökké mosolygó fiú volt, akinek bohóckodásairól legendákat meséltek. Ám ahogy beült az autóba, és lecsukta a sisakrostélyt, előjött belőle a hihetetlen összpontosítással rendelkező profi versenyző.

Büszke volt rá, hogy diplomás, ami akkor korántsem volt gyakori. Jó menedzseri és üzleti érzéke volt, állítólag jól is tárgyalt – tudtuk meg Harlétól.

Sosem derült ki, mire vihette volna

Hogy Kesjár elérte-e volna pályafutása során az autóversenyzés csúcsának számító Forma-1-et, az örök rejtély. Versenytársaihoz képest nagy hátránnyal indult. Huszonhat évesen került a Forma-3-ba, ahol olyan német fiúkkal versenyzett, akik gokartos koruk óta sok száz kört megtettek azokon a pályákon, amiket Kesjárnak pár napja volt megtanulni.

Valamennyi esélye mindenképpen lett volna. Nem véletlenül rámoltak annyi pénzt a szereplésébe. De ha nem is vált volna F1-es pilótává, akkor is a magyar autóversenyzés meghatározó alakja lehetett volna

– véli Harle Tamás.

Első magyarként ő volt az is, aki beleülhetett egy működő Formula-1-es autóba. 1987-ben, a második Magyar Nagydíj után százezer tomboló néző előtt mehetett három kört.

Bár a főnöke finoman szólva sem örült, féltette ugyanis a méregdrága kocsit. A Forma-3 és a Forma-1 között akkora a különbség, mint a Forma-3 és a Trabant között – magyarázta Harle.

Kérték is Csabát, hogy ha nem érzi biztosnak, inkább álljon meg. Ám ő nemhogy nem törte össze a kocsit, de csak 20 másodperccel maradt el az F1-esek idejétől.

Jellemző az is – hangzott el a könyvbemutatón –, hogy amikor ’86-ban leterítették az aszfaltot a Hungaroringen, meghívtak néhány versenyzőt tesztelni, és Kesjár mehetett elöl. Vagyis ő volt az első autóversenyző, aki végigmehetett a mogyoródi aszfaltcsíkon.

Eleven az emléke

Kesjár Csaba temetésén sok ezren voltak. Harle visszaemlékezése szerint a nagy tömegben sokan nem fértek a sírokhoz.

Egyszer csak karok emelkedtek fel, és elkezdték előreadni a csokrokat. Azt ugyanis, hogy Kesjár Csaba temetésén tolakodás legyen, senki nem tudta elképzelni. Ez a kép mindennél jobban kifejezi, mekkora szeretet övezte.

És az sem véletlen – tette hozzá –, hogy az akkori norisringi futamon – az istállófőnökök tiltakozása ellenére – a versenyzők nem voltak hajlandók rajthoz állni.

A mostani könyv mindenesetre siker. Megtudtuk: a február 9-ei bemutatót követő héten már nem lehetett kapni, második nyomást kellett kibocsájtani. Ez pedig újabb bizonyítéka Kesjár Csaba ma is meglévő mítoszának. Hogy élt itt egy srác, akiből – Harle szavaival élve – bármi lehetett volna, és aki mindent megtett az álmai megvalósításáért.

(Harle Tamás újságíró, író Kesjár Csaba 60 - A teljes történet című könyve a Magyar Sportújságíró Szövetség és az EMMI által kiírt Nagy Béla Program támogatásával jött létre.)

Az író Kesjár Csaba Szolnokon élő rokonaival, Kesjár Almával és Kesjár Péterrel, valamint édesapjukkal, Szabó Péterrel is találkozott Fotó: Mészáros János

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a szoljon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában