2025.01.07. 08:00
Közel egy évig dolgozott a Magyar Nemzeti Galéria kiállításának arculatán a fiatal, kevi származású grafikus
Kaszanyi Nóra nevét egyre inkább ismeri a szakma, a túrkevei származású grafikus sikert, sikerre halmoz. A MOME-n diplomázott, azóta pedig megannyi projektben volt szerencséje részt venni, ráadásul az elmúlt esztendőben órákat is tartott az egyetemen. A tavalyi év egyik legnagyobb feladata számára azonban a biedermeier kiállítás volt, amelynek a Magyar Nemzeti Galéria ad otthont.
– Ez a történet egy személyes megkereséssel kezdődött. A kurátor, Prágai Adrienn tette fel a kérdést, hogy mit szólnék a tárlat arculati tervezéséhez – kezdte Kaszanyi Nóra, a biedermeier kiállítás kapcsán. Kiemelte, a munka végül mindkettejük számára igazán különlegesre sikerült, ez volt a kurátor és Nóra első ilyen nagyszabású projektje is.
Hezitált, de igent mondott a biedermeier kiállítás tervezésére
A grafikus elárulta, bár nagyon megtisztelő volt számára a felkérés, egyúttal kérdések sorát vetette fel benne.
– Korábban még nem dolgoztam ekkora projekten, főleg teljesen egyedül nem, így kellett némi idő, hogy döntsek. Végül igent mondtam – fogalmazott. Hogy mégis mekkora munkáról van szó, azt az előkészületekkel járó idő is remekül szemlélteti.
– Adrienn 2023 januárjában keresett meg engem. Ezután nagyon sok többkörös elfogadtatási folyamat következett, amelyek során a legapróbb elképzelést, ötletet, javaslatot is jóvá kellett hagyatni, adott esetben felülírni, átalakítani. Az első mozzanat pontosan ez volt, bemutatni és elfogadtatni, hogy a kurátor engem szánt a biedermeier kiállítás grafikusának – idézte fel a kezdeteket.
A tárlat összeállítása is sziszifuszi munka
Nóra bemutatkozása sikeres volt, megkapta a feladatot. 2023 tavaszán többször összeültek a szervezőkkel, hogy megszülethessen a kiállítás arculatának alapja, majd fő vezérfonalak is körvonalazódtak.
– Egy ilyen munkának sok résztvevője és rengeteg terveznivalója van. Az első megbeszéléseken a kurátor, a kurátorsegéd, a kiállításszervező mellett a kiállítás enteriőrjének tervezője is jelen volt, illetve természetesen jómagam. Az első alkalmakkor még inkább a kiállításra szánt műtárgyak köréről egyeztettek, ami szintén nem kis feladat. Ha van olyan, amelyet külföldről kell „kölcsönkérni”, az mind idő, papírmunka, majd ott a szállítás és végül a profi fotózás. A tárgyakról készült képek persze idővel elkerültek hozzám – részletezte Kaszanyi Nóra.
Az intimitás megjelenítése volt a fő cél
A biedermeier stílus a nagy francia forradalom utáni, kispolgári családi mindennapokat bemutató irányzat. Középpontban az intim, családi pillanatokkal.
– Ennek megragadása volt a cél a arculati anyagok esetében is. Az ötletemet ezzel kapcsolatban elég hamar elfogadták. Arra törekedtem, hogy ne csak egyetlen festmény jelenjen meg a projektben. Így a kiállításra szánt műalkotásokon szereplő kezek kifejező gesztusai adták az alapot. Ezek a mozdulatok vonulnak végig a teljes anyagon – részletezte a grafikus.
Folyamatos egyeztetés, közös döntések, változtatások sora után született meg a biedermeier kiállítás
A fiatal szakember elárulta, a fő vonalak meghatározása után következett a finomhangolás, amely a legapróbb részletig megkívánta az ellenőrzést, a jóváhagyást.
– Bár grafikusként teljesen egyedül dolgoztam a projekten, minden további ötletelést, döntést közösen hoztunk meg és adtunk tovább elbírálásra. Nagyon intenzív és feszített hónapok vannak a hátam mögött, bevallom, gyakran éreztem, hogy nagy a nyomás, hiszen nem kis vállalásról volt szó. A valódi munkát egyébként 2024 májusától tudtam elkezdeni – magyarázta.
A kiadványok és információs anyagok
- betűstílusa
- mérete
- elhelyezése
a legaprólékosabb feladatok közé tartoztak. Többnyelvű katalógusok is születtek a kiállításról, ezek szintén Kaszanyi Nóra keze munkáját dicsérik.
– A kiállított műtárgyak fotóinak és a hozzájuk tartozó szakmai szövegeknek, leírásoknak az összerendezése szintén nagy munka volt. Profi csapattal dolgoztam, minden elem úgy érkezett hozzám, hogy nekem valóban csak a szerkesztéssel, összeállítással és a tényleges grafikai munkával kelljen foglalkoznom. Júliustól várt sűrűbbé a tennivalók sora, az utolsó hónapokban nem ritkán tizennégy órákat ültem a gép előtt, ráadásul ősszel tanítottam is a MOME-n, emellett más, párhuzamosan futó munkáim szintén voltak – avatott be a részletekbe.
2024 őszén megnyitott a biedermeier kiállítás
A „Biedermeier Mindennapok” végül a tavalyi esztendő októberében sikeresen megnyitotta kapuit a Magyar Nemzeti Galériában, Budapesten.
– Hatalmas megkönnyebbülés és persze büszkeség is volt számomra. Intenzív hónapok, sőt év van mögöttem, nagy kihívásként éltem meg ezt a projektet, de örülök, hogy vállaltam. Nagy élmény ilyen csapattal, ilyen területen dolgozni, de egyúttal komoly tanítás is volt számomra – összegezte Kaszanyi Nóra. A kevi származású grafikus alaposan megismerte a határait, saját bevallása szerint azóta könnyebben mond nemet egy-egy olyan felkérésre, amely nem férne bele az idejébe és energiáiba. Azonban bármikor sétáljon is el a Magyar Nemzeti Galéria épülete előtt, büszkén tekint fel a kiállítást hirdető felületre. A tárlat 2025 február 9-ig megtekinthető.